Annons

installera elements uppgradering? Not working

Produkter
(logga in för att koppla)

Aksel

Aktiv medlem
Tjenare
Jag laddade ner Elements 4 uppgraderingen på adobes hemsida. Jag har elements 2. När jag skulle installera dök ju den där rutan upp där man ska skriva in serieno. och jag skrev in serienummret som jag hade till elements 2. Men det stod att det var fel. Varför då då? Ska man ha ett speciellt serieno. till uppgraderingen. Och vart finns det då?

Mvh Axel

Elements 4 är en egen produkt (liksom Elements 3) helt skild från Elements 2. Det är inte gratis att uppgradera mellan dessa "stora" versionssläpp. Uppdateringarna som finns hos Adobe är för småfixar till en viss version.

FILM) (ulltand skrev:
Avinstallera din gamla version först.
Nej, det behövs inte och kommer inte hjälpa honom. Jag har både Elements 2, Elements 3 och Photoshop CS2 på samma dator. Problemet är att man inte kan få Photoshop Elements 4 genom att bara ha en Elements 2-installation och tanka ned en patch till 4:an.

Jag tror inte att det går att köra uppgradering från version 2 till version 4 men det borde stå på Adobe's hemsida om så är fallet.

Re: Re: installera elements uppgradering? Not working

maxzomborszki skrev:
Elements 4 är en egen produkt (liksom Elements 3) helt skild från Elements 2. Det är inte gratis att uppgradera mellan dessa "stora" versionssläpp. Uppdateringarna som finns hos Adobe är för småfixar till en viss version.

Nja, inte till alla program. Elements v.4 är faktiskt 364MB på hemsidan.

Vad var det för uppgradering till Elements 4 du försökte installera? Hur stor var filen? För över 1,5 år sedan skaffade jag mig PS Elements 3 som uppgradering från Elements 2 som jag redan hade, och det var inga besvär. Jag misstänker att PS Elements 4, om man installerar programmet som uppdatering, kräver minst Elements 3.

det stod ju att det var en uppgradering och att man skulle ha elements, photoshop le eller nåt till. kanske skulle köpt fullversionen ändå... bara 300 kr dyrare...

till Max Zomborszki: Det var ingen uppdatering jag laddade ner utan jag köpte en uppgradering.

filen var på lite över 400 mb. Det stod inget på hemsidan om att man behövde elements 3.
När du uppgraderade, skrev du då in serienummret från 3:an?

"Nedladdningen sparar storleksanpassar: 454 MB, läst, innan att köpa
Om du vill installera uppgraderingen behöver du en licens för en tidigare version av Adobe Photoshop Elements, Adobe Photoshop LE eller Adobe PhotoDeluxe på samma plattform som den här produkten"

adobes hemsida

Askel skrev:
Det var ingen uppdatering jag laddade ner utan jag köpte en uppgradering.
Ok. Fel av mig.

Jag har aldrig provat att uppgradera just Elements (eller Photoshop) men när en bekant köpte en uppgradering (i låda) av Illustrator för ett antal år sedan så letade uppgraderingen efter en gammal installerad version då den ville hitta filer från den innan installationen av uppgraderingen påbörjades. Jag misstänker starkt därför att du inte ska avinstallera den gamla versionen, men Adobe kan ju ha ändrat det förfarandet.

Har du köpt en uppgradering så är det en annan femma. Fanns det ingen "readme" eller instruktioner när du laddade ned filen? Även om de inte alltid är under av information så brukar det stå hur man ska göra i normalfallet.

hej igen
Jag fick ett mejl med serienummret. Tog nån timme innan det kom, och jag hittade inte nånstans i informationen att det skulle komma där. Men nu har det löst sej iaf.

//Axel

Hmmmm... Fenomenet "barnet på julafton". Jo, man är lite väl ivrig att komma igång ibland att en timmes väntan på serienummer är en evighet (speciellt om man inte är medveten om det!) :)

Men det borde framgått tydligt från Adobes håll tycker jag att serienumret skickas med e-post. Mitt råd är att slänga iväg ett mail till deras kundsupport och kommentera detta. Sist jag ringde dem var de väldigt snälla att ha att göra med.

Kul att se att det löste sig.

förrensten, när vi ändå är inne på Elements 4 =) Vet nån om det finns nåt gratis plugin med kurvor till det. Kollade earthbound light men det fanns bara upp till Elements 3

Det där är lite av ett sorgebarn. Jag hjälpte Paul Shipley att få Extra for Elements att fungera med svensk språkversion av Elements 2 (i Elements 3 hade de inte "svenskifierade" sökvägar så där funkade det direkt). Enligt honom så funkar inte just kurvor och kanalmixern med Elements 4.

Jag antar att Adobe insåg att de lämnat kvar lite väl kraftfulla funktioner i "lillebrorsan" även om de bara gick att komma åt med dessa specialmetoder och såg till att verkligen ta bort dem/spärra ur 4:an. Hoppas någon kan bevisa att jag har fel (i avseendet att de inte är borta).

Detta är den största anledningen till att jag aldrig uppgraderade min 3:a till 4:an. Så när jag fick erbjudande om studentpris på CS2 var det bara hoppa på det tåget fortare än kvickt.

Det kurvpaket jag känner till Curvemeister men det kostar ca $80 :-/

Va jobbigt. Curvemeister kostar ju lika mycket som uppgraderingen. Det jag ville komma åt med 4:an var Raw-hanteringen. Får väl försöka klara mej utan kurvor tills vidare.

Mvh Axel

Om jag fattat saken rätt har Richard Lynch med kurvor i "The Hidden Power of Photoshop Elements 4" (se http://www.hiddenelements.com/elements4.html). Jag har inte själv testat fyrans kurvor, men treans fungerade bra. Boken finns att inhandla på AdLibris för 152:- eller så kan man köpa diverse "tools" på hemsidan ovan (plus att det finns några som är gratis att ladda ner).

/Ellinor

Kollade på Hidden Powers... Men vilket ska man ladda ner? Det finns ju två stycken med kurvor. Det billiga verkar ju ha mer grejer. Medans det dyra paketet bara verkar innehålla 3 saker...

Det är väl det dyra paketet som innehåller "vanliga" kurvor? Jag rekommenderar dock boken framför nedladdning. Den är ju både billigare och ger betydligt mer valuta för pengarna (över 100 redskap). Efter att ha läst vad som sägs om den på Amazon kommer jag själv att köpa den.

/Ellinor

Yes. Jag köpte den på adlibris tidigare idag. Är så van vid Photoshop så jag behöver nog en bok för att lära mej utnyttja Elements.
Tack för tipset.

ANNONS
Götaplatsens Foto