Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Kategorier för bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

BME

Aktiv medlem
Jag tycker inte de fördefinierade kategori-scheman som följer med IMatch är speciellt bra, så jag började definiera mina egna kategorier. Som utgångspunkt hade jag Fotosidans motivkategorier, och jag har sedan dels lagt till en del kategorier, och dels gjort hierarkin djupare, dvs organiserat kategorierna i flera nivåer, med tex ”Vilda djur” och ”Landskap” under ”Natur” osv. Jag är inte klar än, och jag inser att det bästa är att låta ens kategorier växa fram i takt med behoven, men jag vill ändå ha en hyfsat komplett samling kategorier att utgå ifrån.

Ni som använder ett katalogiseringsprogram, IMatch el.dyl., hur ser det kategori-schema ni använder ut?

Jag har ett eget "schema" som jag bygger upp efter hand. Varje kategori får ett namn i stil med "Bil - Bilar - Car - Cars". Sedan har jag ett script som delar upp alla namnen på alla kategorier som en bild tillhör till en nyckelordslista som sparas i bildfilens IPTC-fält. Använder även den informationen för att göra bilder sökbara på min website.

Själva kategorierna går åt lite olika håll; dels har jag kategorier för geografi (land, region, stad o s v), dels för innehålle (arkitektur, djur, fågel o s v) och dels för mer generella egenskaper (t ex känslor, färger o s v). Då får man ganska enkelt ihop lättsökt information, tycker jag.

ANNONS