Gammal 2011-09-02, 21:11   #8386

yens skrev: Var nere på näset och upplevde falsterbo bird show idag, denna bestämdes till mindre skrikörn och det är vad jag får det till, men vill gärna ha det bekräftat.

edit: ja den vänstra förstås, inte bivråken :-)
Mindre skrikörn, ja. Ljusbruna täckare och mörkbruna pennor.
Besvara med citat   
Gammal 2011-09-02, 21:28   #8387

...och morgonen inleddes med en tur över vombs ängar, där jag efter 700 gulärlor nu äntligen tror mig ha fångat en forsärla på bild, eller?
Besvara med citat   
Gammal 2011-09-02, 21:49   #8388

yens skrev: ...och morgonen inleddes med en tur över vombs ängar, där jag efter 700 gulärlor nu äntligen tror mig ha fångat en forsärla på bild, eller?
Jepp! Kul.
Besvara med citat   
Gammal 2011-09-02, 23:00   #8389

Stadan skrev: Jepp! Kul.
verkligen!! :-) det var en riktigt bra dag idag, förutom mindre skrik och forsärla fick jag även se stäpphök, tre livskryss...

Men däremot så är det lite synd att det är så mycket vråkar på ljungen att folk (inkl. undertecknad) tenderar att inte kolla dem. Inte en gång hörde jag någon som pratade om fjällvråk idag, men när jag analyserat mina bilder, så måste väl det första vara en för dagen vanlig kombo, nämligen bivråk+havsörn, medan det andra i mina ögon ser ut som fjällvråk+havsörn, eller?
Besvara med citat   
Gammal 2011-09-02, 23:42   #8390

yens skrev: verkligen!! :-) det var en riktigt bra dag idag, förutom mindre skrik och forsärla fick jag även se stäpphök, tre livskryss...

Men däremot så är det lite synd att det är så mycket vråkar på ljungen att folk (inkl. undertecknad) tenderar att inte kolla dem. Inte en gång hörde jag någon som pratade om fjällvråk idag, men när jag analyserat mina bilder, så måste väl det första vara en för dagen vanlig kombo, nämligen bivråk+havsörn, medan det andra i mina ögon ser ut som fjällvråk+havsörn, eller?
Adult bivråk och subadult havsörn.

/Oscar
Besvara med citat   
Gammal 2011-09-03, 09:01   #8391

Osquar skrev: Adult bivråk och subadult havsörn.

/Oscar
Men det kan väl inte vara samma vråk på båda bilderna? Är båda adulta bivråkar? Hur ser du att den andra är en bivråk? Jag misstror dig såklart inte (jag har varit med i den här tråden för länge...) men de karaktärer jag har fått lära mig för fjällvråk stämmer så attans bra (på den vänstra, min "fjällvråk") så jag skulle behöva lära mig varför det är en bivråk:

- större än den övre (högra på nästa bild) fågeln
- kort utstickande huvud,
- mörkbrun över bröstet
- tendens till endast ett yttre mörkt stjärtband.
- lite rundare huvud, inte något "göklikt"

jag lägger in en bild på bara de två vråkarna.

Tack igen för att jag lär mig så attans mycket här :-)
Besvara med citat   
Gammal 2011-09-03, 12:53   #8392

yens skrev: Men det kan väl inte vara samma vråk på båda bilderna? Är båda adulta bivråkar? Hur ser du att den andra är en bivråk? Jag misstror dig såklart inte (jag har varit med i den här tråden för länge...) men de karaktärer jag har fått lära mig för fjällvråk stämmer så attans bra (på den vänstra, min "fjällvråk") så jag skulle behöva lära mig varför det är en bivråk:

- större än den övre (högra på nästa bild) fågeln
- kort utstickande huvud,
- mörkbrun över bröstet
- tendens till endast ett yttre mörkt stjärtband.
- lite rundare huvud, inte något "göklikt"

jag lägger in en bild på bara de två vråkarna.

Tack igen för att jag lär mig så attans mycket här :-)
Den vänstra är en adult ormvråk. Det så art-typiska ljusa bröstbandet syns bra, vilket utesluter fjällvråk.

Bivråken till höger känns igen bl.a på en längre stjärt med annorlunda bandningen, en annan vingteckning samt det utskjutande huvudet. Bivråken ger helt enkelt ett annat s.k jizz, något som man måste nöta in genom att se flera olika individer. Rom byggdes inte på en natt heller.....

/Oscar
Besvara med citat   
Gammal 2011-09-03, 14:44   #8393

Osquar skrev: Den vänstra är en adult ormvråk. Det så art-typiska ljusa bröstbandet syns bra, vilket utesluter fjällvråk.

Bivråken till höger känns igen bl.a på en längre stjärt med annorlunda bandningen, en annan vingteckning samt det utskjutande huvudet. Bivråken ger helt enkelt ett annat s.k jizz, något som man måste nöta in genom att se flera olika individer. Rom byggdes inte på en natt heller.....

/Oscar
ormvråk är jag inte ett dugg missnöjd över att det är, så länge det inte är en bivråk är jag mycket nöjd. Att orm/fjällvråk fortfarande är svårt för mig är accepterat... :-) Däremot så blev jag förvirrad när jag tolkade ditt första svar som att det var bivråk. Jag är helt med på att bivråken har annan jizz, det var en av gårdagens huvudövningar, att titta på bivråkar...

tack igen
Besvara med citat   
Gammal 2011-09-04, 11:08   #8394

Djupt okunnig om fåglar, går det att avgöra vad det här är? (Hornborgasjön 110904)
Besvara med citat   
Gammal 2011-09-04, 11:13   #8395

jaan v skrev: Djupt okunnig om fåglar, går det att avgöra vad det här är? (Hornborgasjön 110904)
En fiskgjuse
Besvara med citat   
Gammal 2011-09-04, 17:06   #8396

Var är detta för fågel ? Fotad idag i ett äppelträd i Närke.
Besvara med citat   
Gammal 2011-09-04, 17:09   #8397

G9Anders skrev: Var är detta för fågel ? Fotad idag i ett äppelträd i Närke.
Svarthätta, hona eller ungfågel...

// Tobbe
Besvara med citat   
Gammal 2011-09-04, 17:18   #8398

Tack Tobbe ! Är detta också en svarthätta ? Fotad idag på samma plats.

Senast redigerad av G9Anders den 2011-09-04 klockan 17:33.
Besvara med citat   
Gammal 2011-09-04, 17:33   #8399

G9Anders skrev: Tack Tobbe ! Är detta också en svarthätta ? Fotad idag på samma plats.
Näe, en Bofink
Besvara med citat   
Gammal 2011-09-04, 17:34   #8400

Vad är det här? :)
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:10.

Aifo AB - Portabla batterier för studioblixtar

Alltid bra priser på Elinchrom