Annons

Hitta likadana bildfiler

Produkter
(logga in för att koppla)

Maxe

Aktiv medlem
Efter att trott att min portabla PD-70 disk var korrupt visade det sig vara fel på just PD-70'n. För att rädda så mycket som möjligt så körde jag SanDisk's RescuePro och fick fram en hel del bilder.

Nu har jag ju "hittat" alla bilder på hårddisken och sorterat in i mina vanliga mappar som bygger på principen år-månad-dag.

Mina bildfiler heter alltid yyyy-mm-dd_hh-mm-ss.jpg eller .nef

Nu finns det ju ett antal dubletter så nu till min fråga:

- Finns det något (helst dos/windows-miljö) program som kan tala om för mig vilka som är dubletter?

Som ni förstår är jag inte intresserad av att sitta och jämföra manuellt.....

Tack på förhand

Johan Maxe

Du skulle kunna köra programmet "Dupfinder" som finns med i
Windows XP support tools.
Det har ett grafiskt GUI, men startas från en kommandoprompt.

Du väljer katalog den skall scanna (där alla filer finns i underkataloger), sen får du sortera efter storlek. Höger-klick på en fil ger en meny för att flytta,kopiera eller radera.

jag har använt det för att hitta identiska filer (jag jämförde storlek + datum), hittade inget bättre när jag hade behovet.

Det är "halvmanuellt", och förutsätter att olika filer har olika storlek (i bytes).

Du kan även testa Beyond compare.
Det är ett oerhört kraftfullt program för att visa likheter och skillnader på filer och bibliotek.

/AnWi

iMatch kan också göra det.

Med iMatch kan du också "rita" din bild så söker progrtammet efter bilder som liknar din ritning :)

ANNONS
Götaplatsens Foto