Gammal 2006-08-19, 20:38   #1

Fråga Skärpning utan halo?
Finns nåt sätt att få skärpning utan haloeffekt, d v s skärpning enbart åt det mörkare hållet? Så att det blir mörkare konturer men inget ljusare runt om.

Jag använder engelska versioner (CS/PS Elements 4), så om nån skulle svara med svenska är jag tacksam för lite hjälp så att jag hittar inställningarna.
Besvara med citat   
Gammal 2006-08-19, 20:51   #2

Bild/läge till LAB-färg
Markera kanalen ljushet
Lägg på skärpa bara på denna kanal på vanligt sätt
Bild/lag till RGB igen

OBS! Ofta tål bilden lite mer skärpa på detta sätt

Lycka till!
Besvara med citat   
Gammal 2006-08-19, 22:51   #3

Fråga Tack, men.......
Tack för svar!

Testade, och det funkade, vid en jämförelse med mindre haloeffekt, men ingen total frånvaro.

I PS borde det väl finnas nån funktion nånstans som hinmdrar pixlar att bli ljusare? Jag tänker mig bilder som s a s får en ritad kontur men inget ljusare alls utanför denna kontur.
Besvara med citat   
Gammal 2006-08-20, 01:11   #4

Gör en kopia på lagret som du ska skärpa. Skärp kopian (som ligger ovanpå orginallagret). Välj sedan "darken" som blandningsläge, då väljs bara pixlar från det övre lagret som är mörkare (eller kanske även de som är i samma, men det spelar mindre roll) än i det undre lagret.

Det borde nog funka för att göra en skärpning där man inte får några ljusare halodelar.

/ep
Besvara med citat   
Gammal 2006-08-20, 13:34   #6

Obs! Det funkade!
Testade Eriks metod. Fungerade snällt o enkelt, det blev en skärpning utan haloeffekter.

Metoden i Loves länk funkade också, men på min provbild blev det en del oönskade bieffekter med i övrigt samma inställningar.

Ingen av metoderna funkade med vild överskärpning, då blir det för mycket annat om händer.

Halon lurar ögat att tro att här är det skarpt! Med i övrigt samma inställningar ser resultatet inte så skarpt utan halo. I gengäld kan man skärpa mera. Så metoderna passar säkert bara vissa bilder.

Det går säkert att blanda och ge, hård skärpning utan halo plus en liten omgång till med en aning halo. Ska också testa Bengts tips om LAB-läge ihop med blandningsläge "darken". "Sharpen edges" verkar också vara intressant i sammanhanget.

Tack för hjälpen!

Måns H
Besvara med citat   
Gammal 2006-08-20, 16:00   #7

epep skrev:
Gör en kopia på lagret som du ska skärpa. Skärp kopian (som ligger ovanpå orginallagret). Välj sedan "darken" som blandningsläge, då väljs bara pixlar från det övre lagret som är mörkare (eller kanske även de som är i samma, men det spelar mindre roll) än i det undre lagret.

Det borde nog funka för att göra en skärpning där man inte får några ljusare halodelar.

/ep
Kan tillägga att det går bra att skärpa det undre lagret också och sedan välja "darken" (eller ännu bättre välja darken redan innan, se nedan). Det spelar inte någon roll vilket av lagren som skärps eftersom darken väljer de mörkare pixlarna från lagret med denna blandningsmask - om de ljusare halopixlarna är i lagret under så väljs de mörkare pixlarna från det överliggande lagret, om de ljusare pixlarna finns i det överliggande lagret så är de ljusare och väljs därför inte.

Bäst är naturligtvis att sätta "darken" redan innan man skärper bilden, då ser man hur skärpningen ser ut med "darken" som blandningsmask direkt i förhandsvisningen och behöver inte gissa.

/ep
Besvara med citat   
Gammal 2006-08-20, 22:28   #8

Bra metod!
Hej igen Erik!

Att markera "darken" först funkade charmant!

Jag har också sett ett tips (Mac World dec 05) om att använda oskarp mask för att framhäva färger, man har t ex mängd 25, radie 50, tröskel 0.

Den metoden funkar men ger breda, om än svaga, haloeffekter. Med "darken" funkade den metoden bra på min testbild.
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:31.

Aifo AB - Elinchrom D-Lite RX ONE studioblixt

Alltid bra priser på Elinchrom