Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
RaW->JPG Vilket prog. ger bäst kvalitet.
- Trådstartare Mr Walker
- Start datum
Kalle_B
Aktiv medlem
svaret är synnerligen personligt, Dom populäraste är väl RawShooter, Adobe Camera RAW, Bibble och någon till...
jag har testat RawShooter, gillade det inte alls och kör enbart med Adobe camera RAW i Photoshop CS2. Men tycke och smak är ju helt olika. Skärpning gör jag uteslutande i Photoshop, däremot har jag inställt att i RAW så läggs skärpan på temporärt vid RAW redigeringen men försvinner automatiskt när jag "framkallar" bilden. Detta för att kunna skärpa bilden som ajg vill i Photoshop men jag får ett hum om skärpan redan i RAW hanteringen.
Vill du ha mer info så föreslår jagatt du söker i forumet, står spaltkilometer om RAW här
jag har testat RawShooter, gillade det inte alls och kör enbart med Adobe camera RAW i Photoshop CS2. Men tycke och smak är ju helt olika. Skärpning gör jag uteslutande i Photoshop, däremot har jag inställt att i RAW så läggs skärpan på temporärt vid RAW redigeringen men försvinner automatiskt när jag "framkallar" bilden. Detta för att kunna skärpa bilden som ajg vill i Photoshop men jag får ett hum om skärpan redan i RAW hanteringen.
Vill du ha mer info så föreslår jagatt du söker i forumet, står spaltkilometer om RAW här
jonasandersson
Aktiv medlem
C1 är ytterligare ett intressant alternativ men oavsett vilket program man använder så gäller det att kalibrera det så att färgerna stämmer överens i bilden och det mna fotograferat. Själv använder jag nu endast Camera Raw från Adobe som jag kalibrerat för att stämma med min Canon 10D. Tidigare testade jag C1 och köpte då profiler från Magne men jag tyckte att färgerna var lite bleka och krävde en del efterarbete.
Jag anser dock att alla rawkonverterare ger riktigt bra resultat och man bör nog se mer till arbetsflöde än till bildkvalitet.Här skiljer det mer men att utse en vinnare går knappt, det är så individuellt vad man anser är ett smidigt arbetsflöde.
Skärpan gör nog de flesta i två eller tre steg. Först en grundskärpning då AA-filtret i kameran suddar till bilden, sedan gör man sin bearbetning av bilden och kanske gör man viss skärpning av ögon där (skärpning 2) och slutligen gör man en skärpning innan man skriver ut bilden, eller publicerar den på webben. För skärpning finns det en uppsjö av tekniker och program.
Antar att du helst ville få ett svar att XX är det bästa konverteringsprogrammet och att med YY gör man all skärpning men så enkelt är det inte, tyvärr!
Jag anser dock att alla rawkonverterare ger riktigt bra resultat och man bör nog se mer till arbetsflöde än till bildkvalitet.Här skiljer det mer men att utse en vinnare går knappt, det är så individuellt vad man anser är ett smidigt arbetsflöde.
Skärpan gör nog de flesta i två eller tre steg. Först en grundskärpning då AA-filtret i kameran suddar till bilden, sedan gör man sin bearbetning av bilden och kanske gör man viss skärpning av ögon där (skärpning 2) och slutligen gör man en skärpning innan man skriver ut bilden, eller publicerar den på webben. För skärpning finns det en uppsjö av tekniker och program.
Antar att du helst ville få ett svar att XX är det bästa konverteringsprogrammet och att med YY gör man all skärpning men så enkelt är det inte, tyvärr!
Zoso
Aktiv medlem
Jag har provat dom flesta och jag tycker Nikons Capture NX ger bästa resultatet, i NX visas också dina kamera inställningar, dvs, din rawfil ser lika dan ut som en Jpg fil skulle sett ut direkt ut från kameran, en väldigt stor fördel tycker jag.
Sen är NX U-Point teknolgi helt suveränt att jobba med, du kan titta på videos här hur det fungerar.. http://nikonimaging.com/global/products/software/capturenx/nxsp/tutorials.htm
Ett 30 dagars demo av programmet kan du ladda ner från Nikon.
kent.
Sen är NX U-Point teknolgi helt suveränt att jobba med, du kan titta på videos här hur det fungerar.. http://nikonimaging.com/global/products/software/capturenx/nxsp/tutorials.htm
Ett 30 dagars demo av programmet kan du ladda ner från Nikon.
kent.
stefohl
Aktiv medlem
Mr Walker skrev:
Hej.
Jag har en D50.
1. Vilket program upplever ni ger bäst kvalitet vid konvertering RAW till JPG?
2. ökar ni skärpan på era bilder, och isåfall i mjukvara eller nån inställning i kameran?
Jag har provat ett stort antal och den bästa kvaliteten får du från det program som du kan bäst. Skillnaden mellan de olika programmet är ganska liten om man behärskar dem ordentligt.
Skärpeinställningen i kameran är helt likgiltig när du fotograferar i råformat. Själv skärper jag efter råkonverteringen.
Stefan
Mr Walker
Aktiv medlem
1:
Ok, själv känner jag helt spontant att Capture NX "ser" bäst ut direkt från kameran, men tycker inte det är speciellt smidigt att arbeta med. Särskillt inte batch hanteringen.
Adobe Cs2 med bridge känns smidigt att jobba med, men nästan varje bild kräver nån liten ändring.
Har även testat capture One och upplever nog inte det riktigt lika smidigt som adobe.
Jag vet ju hur adobe arbetar med sin ***.xmp fil där alla ändringar ligger vilket känns smidigt, då man alltid har kvar "orginalet". Jag har dock inte fått klämm på hur andra program gör riktigt, man vil ju helst undvika at "spara" över en ändring i NEF-filen om det går.
2:
Jag har nu börjat få lite stabilitet i mitt arbetsflöde och tycker inte RAW är nåt skrämmande längre =) , mycket tack vare detta forum.
jag brukar:
* Lägga in alla bilder fån minneskort
* Radera dom jag inte ska ha
* Korrigera alla raw filerna
* Konvertera alla filerna till JPG
* Sparar både RAW(Nef) och jpeg i samma mapp, undermapp för NEF ("negativficka"). så sett är allt klart vid eventuell framkallning.
Men då kanske man skulle lägga in nån typ av uppskärpning när man batchkonverterar till JPEG??
/Henrik
Ok, själv känner jag helt spontant att Capture NX "ser" bäst ut direkt från kameran, men tycker inte det är speciellt smidigt att arbeta med. Särskillt inte batch hanteringen.
Adobe Cs2 med bridge känns smidigt att jobba med, men nästan varje bild kräver nån liten ändring.
Har även testat capture One och upplever nog inte det riktigt lika smidigt som adobe.
Jag vet ju hur adobe arbetar med sin ***.xmp fil där alla ändringar ligger vilket känns smidigt, då man alltid har kvar "orginalet". Jag har dock inte fått klämm på hur andra program gör riktigt, man vil ju helst undvika at "spara" över en ändring i NEF-filen om det går.
2:
Jag har nu börjat få lite stabilitet i mitt arbetsflöde och tycker inte RAW är nåt skrämmande längre =) , mycket tack vare detta forum.
jag brukar:
* Lägga in alla bilder fån minneskort
* Radera dom jag inte ska ha
* Korrigera alla raw filerna
* Konvertera alla filerna till JPG
* Sparar både RAW(Nef) och jpeg i samma mapp, undermapp för NEF ("negativficka"). så sett är allt klart vid eventuell framkallning.
Men då kanske man skulle lägga in nån typ av uppskärpning när man batchkonverterar till JPEG??
/Henrik
Henrik Davidsson
Aktiv medlem
Jag tycker att C1 och Capture NX båda ger bra bilder
med Nikon, men Capture One är ju otroligt mycket snabbare. Har man Photoshop tycker jag att kombinationen C1/Photoshop är grym.
Har man inte bråttom, och inte äger Photoshop är nog NX det bästa valet.
med Nikon, men Capture One är ju otroligt mycket snabbare. Har man Photoshop tycker jag att kombinationen C1/Photoshop är grym.
Har man inte bråttom, och inte äger Photoshop är nog NX det bästa valet.
stefohl
Aktiv medlem
Mr Walker skrev:
1:Jag vet ju hur adobe arbetar med sin ***.xmp fil där alla ändringar ligger vilket känns smidigt, då man alltid har kvar "orginalet". Jag har dock inte fått klämm på hur andra program gör riktigt, man vil ju helst undvika at "spara" över en ändring i NEF-filen om det går.
Om du inte vill ha dessa sidecar-filer, så kan du konvertera bilden till DNG, så kommer all denna info att stoppas in i filen. Du gör inget åt själva rådatan, utan det är bara instruktionerna hur bilden ska hanteras som finns i dessa instruktioner.
Stefan