Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

E1 Display / Monaco OPTIX till CG19?

Produkter
(logga in för att koppla)

peter_wahlström

Aktiv medlem
Jag behöver hjälp och tips om vilken kalibreringsutrustning som funkar bäst och med bäst stabilitet tillsammans med programmet colornavigator. Skärmen är en Eizo CG19

Jag väljer mellan Eye-One Display och MonacoOPTIX(xr Pro). Spelar det kanske ingen roll vilken utrustning jag väljer?

Eller ska man avvakta ett litet tag och se vad som kan komma nu när Gretag har köpt upp tillverkaren av OPTIX?

Jag har tillgång till att kunna låna en EYE-ONE och kan därmed kalibrera min skärm tills jag har besämt mig för vad som kan vara bäst. En följdfråga blir därmed: Hur ofta bör jag kalibrera en CG19? (läs: hur ofta bör jag låna hem eye-one från min kompis...) =o)

Mvh /Peter

peter_wahlström skrev:
Jag väljer mellan Eye-One Display och MonacoOPTIX(xr Pro). Spelar det kanske ingen roll vilken utrustning jag väljer?

Eller ska man avvakta ett litet tag och se vad som kan komma nu när Gretag har köpt upp tillverkaren av OPTIX?

Jag upplever MonacoOptix som en aningen lite bättre än EyeOne. Har gjort tester på ett par skärmar, men inte tillräckligt mycket för att jag skulle kunna säga att den alltid är bättre. Skillnaderna i slutresultat är också små.

Men som du säger, XRite har en stor närvaro här på Photokina och kommer säkert att lansera nyheter här.

Stefan

Tack för ditt svar!

Hur skiljer sig "standard" MonacoOPTIX från versionen som kallas "RX PRO" ? Vet du det? Har jag användning av de extra funktionerna för att få ett bättre bildskärmsresultat, eller är det bara extra lyx?

Mvh /Peter

peter_wahlström skrev:
Tack för ditt svar!

Hur skiljer sig "standard" MonacoOPTIX från versionen som kallas "RX PRO" ? Vet du det? Har jag användning av de extra funktionerna för att få ett bättre bildskärmsresultat, eller är det bara extra lyx?

Mvh /Peter

Jag kan kolla med Xrite under morgondagen, men vad jag kommer ihåg just nu är det bara funktioner i den medföljande programvaran som skiljer dessa åt.

Stefan

stefohl skrev:
Jag kan kolla med Xrite under morgondagen, men vad jag kommer ihåg just nu är det bara funktioner i den medföljande programvaran som skiljer dessa åt.

Stefan

Okej, ja det låter ju troligt. Då räcker det kanske att jag kör med den billigare varianten.

Provade en i1 Display igår på min eizo. Makalöst vad bra det fungerar!

En enda grej som fick mig att fundera var om jag skulle välja inställningarna för "printing" eller "Photgraphic". Det första alternativet skapar en inställning med 5000K och gamma 1,8 samt en något förskjuten färgskala... Det andra valet innebar 6500K och gamma 2,2.
Vilket alternativ ska jag välja om jag vill att mina kopior ska likna skärmbilden så mycket som möjligt?

Mvh /Peter

peter_wahlström skrev:
En enda grej som fick mig att fundera var om jag skulle välja inställningarna för "printing" eller "Photgraphic".

Själv använder jag 5000K och gamma 2,2. Men det spelar inte så stor roll som många verka tro vilka värden man väljer. Profilens uppgift är ju att justera bildens utseende så att den ser likadan ut oberoende av om du väljer gamma 1,8 eller 2,2.

stefohl skrev:
Själv använder jag 5000K och gamma 2,2. Men det spelar inte så stor roll som många verka tro vilka värden man väljer. Profilens uppgift är ju att justera bildens utseende så att den ser likadan ut oberoende av om du väljer gamma 1,8 eller 2,2.

Ja, det är sant... Då kör jag med den inställningen jag har nu då. Kanske kan justera färgtemperaturen med hänsyn till min omgivning bara...

Mvh /Peter

ANNONS
Götaplatsens Foto