Annons

Kan man ha för bara kontrast på sin skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Errko

Aktiv medlem
Jag funderar på om skärmen visar för bra kontrast. Jag har kalibrera min skärm via denna sida som är bra tycker jag.
http://web.telia.com/~u97007522/tester/kalibrera.html

Men sedan när jag anväder Crimsons korrektur profil i Photoshop, så är bilden alldeles för ljus i dom svarta partierna igem fört med Crimsons test bild som jag har,men den visar ju även svart och vitt! men färgerna är perfekt! Om jag drar lite i levels i korrekturen så Blir det perfekt. Enligt Crimson så ska en rätt kalibrerad skärm visa rätt. Min skärm är LG L1919S-SF

MVH Ralf

Errko skrev:
Jag funderar på om skärmen visar för bra kontrast. Jag har kalibrera min skärm via denna sida som är bra tycker jag.
http://web.telia.com/~u97007522/tester/kalibrera.html

Det är inte lätt att kalibrera sin skärm visuellt. De rutor som Magnus har lagt ut kan bara anas på min mycket välkalibrerade skärm, och det är exakt som det ska vara. Om du utan ansträngning ser dem, då har du ställt in din skärm fel.

Stefan

Errko skrev:
Glömde att berätta att jag har Crimson test bild på papperskopia ifån dom

Vad har du för ljus som du tittar på din påsiktsbild i? För att du ska kunna jämföra skärm och utskrift ska du ha ett rätt starkt ljus på 500 lux som belysning på din utskrift. Dessutom ska du ett ljus med dagsljuskaraktär, annars stämmer inte färgerna.

Stefan

Ja skärmen är inställd på 5000 kelvin och jag tittade på bilden i daxljus, men jag vet ju inte vilken lux det blir, men så mycket mer ljus en det jag såg det i kan det inte bli, då tycker jag att det ska visa lika.

Errko skrev:
Ja skärmen är inställd på 5000 kelvin och jag tittade på bilden i daxljus, men jag vet ju inte vilken lux det blir, men så mycket mer ljus en det jag såg det i kan det inte bli, då tycker jag att det ska visa lika.

Ett normalt dagsljus är säkert minst 500 lux, så det verkar som du har sett på din bild under vettiga förhållanden. Då återstår bara att din visuella kalibrering är felaktig. Jag är väldigt skeptisk till att kalibrera skärmen visuellt, eftersom vår syn anpassar sig efter olika förhållanden. En bra kalibrator ger dig säkert en bättre överensstämmelse.

Stefan

TAck Stefan för att du tog dig tid för min fråga. Det får väl bli ett kalibrerings verktyg då. Bita i det sura äpplet.

MVH Ralf

Re: Re: Kan man ha för bara kontrast på sin skärm?

stefohl skrev:
Det är inte lätt att kalibrera sin skärm visuellt. De rutor som Magnus har lagt ut kan bara anas på min mycket välkalibrerade skärm, och det är exakt som det ska vara. Om du utan ansträngning ser dem, då har du ställt in din skärm fel.

Stefan
Det där var ett rätt vettigt test för en snabbkoll, men kanske svårt att kalibrera efter. På min billiga Dell-skärm som är kalibrerad med Spyder 2 försviner Fält 1 på svarta delen, men fält 2 syns och samtliga fält i den vita. Men det är å andra sidan en helt annan klass på skärm mot den jag misstänker stefan har. Så det är som sig bör tror jag.

Re: Re: Kan man ha för bara kontrast på sin skärm?

stefohl skrev:

Vill bara tillägga, de mörkaste resp. ljusaste rutorna skall mycket riktigt bara just kunna anas, inte mer.

Jag har dock märkt att med många plattskärmar så blir det problem, man kan lätt se både de ljusa och de mörka rutorna. Då hjälper det föga att ratta på ljus, kontrast och gamma i mjukvaran. Då krävs profilering där det kan göras noggrannare. För en CRT (som inte börjat ta slut) så brukar det dock inte vara något problem att komma fullt acceptabelt nära (filerna jag skickar till labb kommer tillbaks på papper såsom jag förväntar mig dem - både Crimson och Proprint).

Å vad beträffar hur lätt det är så beror det i hög grad på ens krav, för att inte tala om hur skiftande omgivningsljus man har. Ställer jag in på kvällen när endast taklampan lyser, ja då kan jag defenitivt inte se några mörka rutor alls på dagen när dagsljus lyser upp rummet. Det jag vill säga med detta är att en maskinell och mycket exakt profilering också kräver en rumsbelysning som inte förändras. Har man inte väldigt höga krav och dessutom sitter med datorn hemma i ett vanligt rum, så duger en visuell inställning ganska långt.

Detta med rummets ljus är alltså något man bör ha i åtanke när man redigerar foton, det är minst lika viktigt som att ställa in skärmen. Ställer man in visuellt i mörker, redigera då i mörker. Skaffa persienner, rullgardin osv..

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Kan man ha för bara kontrast på sin skärm?

steelneck skrev:

Detta med rummets ljus är alltså något man bör ha i åtanke när man redigerar foton, det är minst lika viktigt som att ställa in skärmen. Ställer man in visuellt i mörker, redigera då i mörker. Skaffa persienner, rullgardin osv..

Instämmer fullt. Alldeles för många som har en bra skärm och en bra kalibrator, men sedan sitter under ljusförhållanden som varierar alldeles för mycket. Det optimala är ett relativt svagt ljus av dagsljuskaraktär. Jag använder ett D50-lysrör som sitter i en reflektor som slår ljuset upp i taket. Det skapar ett mjukt, diffust ljus. Taket är naturligtvis målad med en rent vit färg.

Du hittar mer om detta i http://www.fotosidan.se/cldoc/5808.htm

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto