Annons

Hur vet Windows att jag har 16:9 skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Avenue

Aktiv medlem
Då min gamla 19" CRT har börjat bli oskarp så måste jag köpa en ny skärm. Jag börjar luta åt en 19" LCD widescreen.

Jag hittade en Hewlett Packard som heter W19, som verkar hyfsad. När jag läser produktbladet så står det att den bara är att plugga in i datorn, att inga drivrutiner behövs.

Men hur vet Windows att det är en 16:9 skärm? Jag har letat överallt i Windows inställningar men hittar ingenstans någonting om hur man ställer om den för att passa breda skärmar.

Har dessutom alla program stöd för breda skärmar? Inte så roligt om man inte kan utnyttja det fullt ut i exempelvis Photoshop eller något spel.

Det är inte windows, utan grafikkortet som sköter den biten. Det fungerar bra med "alla" nya grafikkort. Tror att skärmen säger till grafikkortet vilken upplösning den gillar bäst. T.ex. 1680x1050. Om spel funkar i 16:9 beror på spelet i sig. Filmer fungerar utmärkt. Fototjopp fungerar även det bra, med lite extra plats för paletterna... En 3:2-bild passar utmärkt utan att bli störd av paletterna i PS.

Ok, tack för svaren. Hoppas bara det funkar så med VGA också för jag tror inte min dator har DVI-anslutning.

Förutom vanlig VGA-kontakt så sitter det en rund kontakt samt en avlång vit sak som jag inte känner igen. Kan det kanske vara en DVI anslutning? Den längst till vänster på bilden?

Bilagor

• datorkontakt.jpg
    datorkontakt.jpg
    55 KB · Visningar: 594
Jag har en 20 widescreen och använder dvi, det är inga konstigheter, du pluggar in den och ställer in vilken upplösning du vill ha och sen är det bara att tuta och köra. DU kommer att upptäcka att du har mycket mer plats till verktygsfälten i ps och spel är inga problem heller, det blir bara läckert i widescreen!

By the way så har widescreen (ja eg. alla TFT) en standardupplösning som de trivs bäst i. Så även om du kan ställa upplösningen som bör man hålla dig till skärmens rekommenderade.

Ok, tack för svaren! Jag trodde inte min fyra år gamla dator hade DVI, men då vet jag hur den ser ut också.

Och, jo jag vet.... Jag borde damma oftare bakom. ;-)

japp du har dvi.

dvi är bättre än vga för den kan känna av på en gång vilka upplösningar din skärm stödjer, då behöver man inte fippla med några extra skärmdrivrutiner och bilden blir bättre.

och dvi har fullt stöd för widescreen skärmar/upplösning

Jag kapar tråden!

Har liknande grafikkort som trådskaparen, och frågan är om jag kan koppla in dubbla monitorer till det kortet?
Jag har två 17" (Dell och Belinea med "gamla vanliga" kontakter) och det vore trevligt att få lite bättre plats till paletterna i PS.
Har för mig att jag läste att man kunde köpa en billig adapter att sätta i dvi-utgången.
Är det någon som vet?

ANNONS
Götaplatsens Foto