Annons

labbets utskriftsprofil - när skall den på

Produkter
(logga in för att koppla)

JensEkberg

Aktiv medlem
Hej

Är lite konfunderad. När jag skickar bilder till tryck lägger jag alltid på profilen sist (vid cmykning).

Nu skall jag skriva ut bilder på mitt fotolabb (Fuji frontier lab som kör RGB) som tillhandahåller en profil. Lägger jag på denna sist så blir resultatet ganska platt och tråkigt. (Jo jag kör en välkalibrerad lacie skärm)

Lägger jag på profilen tidigare i processen och sen gör mina korrigeringar (sv/v punkt gråbalans osv) uppnår jag ett bättre resultat. För då ser jag vilka begränsingar möjligheter labbetet har. Så vid ett rgb flöde bör man lägga på profilen tidigare i processen eller ?

Jag har fått råd både att lägga sist och först i flödet.
Vad är rätt ?

MVH
Jens

Den bör finnas med från början. Bilden är ju alltid fotad i nån färgrymd, troligen sRGB men en del kameror klarar även Adobe RGB.

Det viktiga är att *konvertera* till fotolabbets profil inte bara tilldela den. Det är vid konverteringen datorn räknar om den ursprungliga färgrymden till att passa så bra som möjligt i den nya. Men för att en konvertering ska funka bra måste det ju finnas en känd färgrymd att göra beräkningen ifrån.

För tryck är cmyk-profilen det sista jag lägger på. Jag lägger egentligen inte på den i bilderna heller, utan cmykar i samma ögonblick jag skapar pdfen som ska till tryckeriet. Originalbilden är kvar i RGB. Jag kör med Indesign som har bra färghantering.

P.S. En intressant grej med att tilldela istället för att konvertera : Du får då se hur dina bilder skulle te sig i print om du inte hade konverterat. Särskilt med cmyk är det ibland häpnadsväckande skillnader i hur samma färgblandning kommer att återges på olika tryckerier.

Jojag kör ju med Adobe RGB hela vägen (EOS1D mk2)
och CMYKar bara när det behövs via InDesigns färgmotor alt PS beroende på slutprodukten.
Men på t ex Crimsons sida http://www3.frontweb.se/prefix/sIdTnCdNB31CAQ står det att man enbart skall softproofa mha deras profil och inte konvertera bilden. och det går ju iof bra att ladda in profiler via View/Proof Setup/

och efter lite letande på nätet hittade jag denna mkt nyttiga instruktion får Drycreekphoto

http://www.drycreekphoto.com/icc/using_printer_profiles.pdf

den är inne på Crimsons linje.

men det hade var kul att höra hur fler av er jobbar

Crimson läser väl din bilds inbyggda profil (AdobeRGB) och sköter sedan själva konverteringen till sin specifika profil. Och det är väl så det ska fungera? Profiler är färskvara och seriösa labb profilerar om sina maskiner då och då. Och då är det ju bra om du int ebehöver konvertera omdina bilder. Soft-proofingen gör ju att du kan få en förhandsvisning av hur resultatet blir på deras maskin.

jovisst är det bra med softproofing:en men om jag ändå måste dra i bilden för att den ska se optimal ut så blir det ju ändå en "spara som" även om jag skickar den som Adobe RGB. Så oavsett så blir det ju en ny bild för den specifika utenheten. Men i den större färgrymden.

ANNONS
Götaplatsens Foto