Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Elva gånger femton?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag har sett att utskriftslabb anger standardmått för "digitalt" till 11x15 cm, men 10x15 cm för "klassikt". Min kamera (Nikon D50) ger bilder med förhållandet 1:1.5, dvs utskrifterna bör ha måttet 10x15cm. Hur hänger detta ihop? Varifrån kommer måttet 11x15?

Per, som aldrig provat utskriftslabb.

Formatförhållandet 3:2 är det klassiska för småbildsfilm (vanliga analoga systemkameror) vilket även är det format som digitala systemkameror har. Där pasar t.ex. 15*10.

Formatförhållandet 4:3 är det klassiska TV-formatet vilket även bildskärmar oftast använder och därför (?) har även digitala kompaktkameror fått detta format. Där passar t.ex. 15*11 bättre.

Somliga digitala systemkameror nyttjar väl också 4:3 så det e väl bra att det finns att välja på. Själv snickrar jag till bildfilerna före utskrift (sällan alla pixlar ska med på den utskrivna bilden) och gör dem t ex till 10x15. Så när jag beställer bilderna kommer jag på att jag vill ha nån i 15x20 och då stämmer inte proportionerna igen...

Men menar ni att bildlabben kan förvanska proportionerna? Det måste väl vara så att jag själv ser till att mina bilder är 1:1.5 och att labbet inte förvanskar mina bilder? Berätta mer, jag har inte provat detta ännu!

Hur hanterar bildlabben en diskrepans mellan en insänd bild och ett beställt format? Beskär? Förminskar till det passar? Ändrar propportioner (som en modern TV!), eller vägrar trycka?

Jag kan nu besvara min egen fråga!

De två digitala kameror vi har i huset har olika format: min Nikon D50 3:2, min sons Sony DSC-W7 4:3 (som standard, det går att ställa in). Detta insåg jag inte, på riktigt, förrän jag beställde bilder från Crimson igår.

Nu vet jag. Tack, alla!

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto