Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Rasterinterferens?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten Viktor

Medlem
Jag ska reprofotografera ett större antal affischer som ska publiceras i en bok. Orginalen är i varierande storlek, men de flesta runt omkring 640 x 900. Publikationns slutformat är ca 200 x 300 (allt i mm). Jag undrar om det finns risk för interferens mellan orginalens raster och det nya tryckrastret, eller om storleksskillnaden löser detta problem. Om ni tror att det kommer att uppstå moiréfenomen så är jag också intresserad av förslag på lösningar av dessa.

Detta kanske är ett trycktekniskt problem snarare än en fråga om färgrhantering, men jag hittade ingen bättre forumkategori.

Jag är tacksam för input och erfarenheter kring detta.

Förstår jag det rätt att du ska fotografera affischer som redan är tryckta för att sedan ta dessa bilder och trycka dom igen?

Oj, för många faktorer som inverkar här för att kunna ge dig något riktigt bra svar.

Kan du inte få tag på original bilderna och använda dom istället?!

Som du säkert förstår kan du få interferens problem i fotografering (beroende på avstånd, kamerans upplösning etc), sedan i nerskalnigen och sist i den nya utskriften.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,
Roberto

Det är i runda tal 400 affischer från 50- talet och framåt som nu ska återutges i bokform. Att hitta orginalen är därför inte ett rimligt alternativ. Jag får nog helt enkelt testa och lita på provtrycken. Tack ändå.

Då blir det svårt att hitta originalen :)

Mitt första tips skulle iallafall vara att försök anpassa avståndet till affischerna så att du undviker interferens mellan affischens raster och kamerans upplösning.
Du bör kolla detta på en dator och inte på kamerans skärm (om du nu plåtar digitalt), då preview bilden i kameran inte är högupplöst.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,
Roberto Chaves

ANNONS
Götaplatsens Foto