Annons

Skrivarpapper

Produkter
(logga in för att koppla)

Dykhjelm

Aktiv medlem
Fick i förra veckan hem en Epson Pro 3800 och behöver nu köpa större papper för att kunna utnyttja skrivarens möjligheter till större utskrifter.
Skrivaren klarar A2+ ,d v s den klarar att skriva ut 43 cm (17") breda utskrifter och faktiskt 95 cm långa.
Behöver nu köpa papper till skrivaren. Upp till A3+ tycks det finna hur mycket som helst att välja på. Men uppåt i storlek är det värre.
YFO har en imponerande lista med olika papper, även i större storlekar.
Men vad betyder alla dessa fantasifulla namn:
Silver Rag, German Etching, Photo Rag, White Etching och vad används papperna till?
Canvas klarar jag och har någorlunda koll på Epson:s papper.
Papper i den här storleken/kvaliteten säljs bara i stora, dyra förpackningar så man inte har råd att misslyckas vid ett inköp.
Känner ni till någon försäljare som säljer skrivar papper st-vis så att man kan få prova sig fram?
Har någon tips på ett bra (anständigt billigt) papper för utställningsbilder?

Är inte intresserad av att skriva ut färglösa bilder (S/V).

Tacksam för alla tips.
 

Petter Stahre

Avslutat medlemskap
De flesta papper du nämner är producerade av Hahnemuhle. YFO har ett testset du kan köpa som innehåller prover på de flesta av denna producents papper. Om du inte hittar det i deras webbutik får du ringa dem.

Papper är svårt att skriva om - gå ner i butiken och kika på dem. Tyvärr kommer du nog behöva göra en del tester innan du hittar dina favoriter. Det är väldigt personligt.

Om du gillar matta papper så är Hahnemuhle Photo Rag många konstfotograferas favorit. Den finns även i varianterna Bright White (vitare bas) och Satin (lätt bestruken yta för mer lyster).

Om du kan tänka dig blankare papper, men som fortfarande har lite ytstruktur och en helt annan känsla än t.ex. Epsons standardpapper (Semi-matte, Glossy) så finns "baryt-koiorna". De har alla det gemensamt att de ger mycket bättre färgmättnad och svärta än matta papper, samtidigt som de inte ser ut eller känns lika plastiga som vanliga blanka skrivarpapper. Så här skulle jag (hastigt) ranka skillnaderna mellan dem (visuella bedömningar, ej uppmätta):

Vitaste pappersbasen:
1: Hahnemuhle FineArt Pearl (sannolikt optiskt vitmedel)
2: Innova F-Type Gloss (sannolikt optiskt vitmedel)
3: Crane Silver Rag

Blankaste ytan:
1: Innova F-Type Gloss
2: Crane Silver Rag
3: Hahnemuhle FineArt Pearl

Jämnaste ytan (minst gräng):
1: Hahnemuhle FineArt Pearl
2: Crane Silver Rag
3: Innova F-Type Gloss

Vad gäller färgåtergivning och svärta har jag för mig att Innovas papper ger svartast svart enligt mätningar, med Hahnemuhles som god tvåa.

Sedan har jag haft en hel del kvalitetsproblem med Innovas papper (ojämn bestrykning samt idiotisk plastförpackning som förstör de översta papperena i varje box genom skavning).

Innovas F-Type har nyligen kommit i flera versioner som jag inte hunnit testa.

Sedan kan man ju fundera på vad det innebär att Hahnemuhles papper är gjort på cellulosa och de två övriga på bomull. Kanske kommer cellulosapapperet ändra färg snabbare över tiden ... kanske inte.

Men som sagt, du lär tyvärr inte komma undan lite provutskrifter, men för dessa räcker väl A4 eller?

// mvh Petter
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Hemskt mycke tack.
Har varit hos Yfo och tittat. Enligt dom så innehöll provpacken inte vad jag ville ha, men kanske skall ompröva det.
Har beställt Epson:s canvas som faktiskt finns på rulle 17" x 3,3 meter för strax över 430:-.
För att få prova skrivaren så har jag köpt en rulle Epson:s mattepapper. Vissa utskrifter blir tyvärr inte bra på detta papper.
 

Petter Stahre

Avslutat medlemskap
Det beror nog på vilket provpack de pratade om. Det finns åtminstone två, ett med prover på färgade papper "Education pack" (vilket sannolikt är ointressant för dig) och ett kallat "Sample Pack" med prover på precis de papper du nämnde (6 olika + 4 variationer av PhotoRag, tyvärr ej Satin).

Hahnemuhles papper ska kunna ge bättre skuggteckning än Epsons Enhanced matte, men om du vill ha stor skillnad i kontrastomfång och färgmättnad får du labba med något av de tre specialpapperen jag nämnde.

Viktigt förstås att du laddar hem profiler från Hahnemuhles hemsida om du experimenterar med dessa. Annars blir du nog inte glad. Kanske kan du testa att hämta profiler för 7800/9800 eller R2400-skrivarna (samma bläcktyp) i väntan på att det kommer profiler specifikt för din skrivare.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Har precis varit hos YFO och det är dessutom som du säger. Dom har bara "Education Pack", men jag avstod från att köpa den då dom begärde 188:- för några få A4-ark.
Hittade några riktigt fina utskrifter på bordet hos YFO. Det var utskrivet på Crane Museo Silver Rag som fanns i 17" bredd på rulle. Då får jag skära manuellt eftersom min skrivare inte klarar rullpapper, men det får jag leva med.
Priset blir c:a 100 kr för en 42 x 63 cm:s ark.
Hittar jag inget liknande papper billigare så får det bli detta "papper".
Nu skall jag bara hitta ett snyggt matt papper i 17" (16,5") format.
Skall titta mer på dina förslag.

TACK.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Håller med, men vi har inte längre någon fotomässa på framsidan, sedan dom stora "drakarna" började bojkotta (enligt ryktet).
Vårgårda har en liten fotomässa och Elmia i Jönköping har sin.
Drömmer fortfaramde om att få tillbaka fotomässan i Göteborg. Den var stor och bra.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Visst, jag har bara missat någon enstaka mässa på Elmia.
Men det är nu jag behöver ha papper till min skrivare och Elmia är väl i April (och det är långt borta, t o m nästa år).
 

philip

Aktiv medlem
Hej En liten fråga främst till Peter

Här i på landet i Falun på Foto A bild (den lokale fotohandlaren) säljs ett provpacket från Hahnemuhle.

Jag tittade på detta och blev lite fundersam då det innehåller papper med blå och grön färg, han i affären kunde inte riktigt svara på vad pappren är tänkta till så jag avstod från köp.

Jag undrar då om detta är det provpacket som du nämner som "sample pack"?

Jag ska gå tillbaks och kolla en gång till vad det står på förpackningen.

MVH marcus
 

Petter Stahre

Avslutat medlemskap
philip skrev:
Hej En liten fråga främst till Peter

Här i på landet i Falun på Foto A bild (den lokale fotohandlaren) säljs ett provpacket från Hahnemuhle.

Jag tittade på detta och blev lite fundersam då det innehåller papper med blå och grön färg, han i affären kunde inte riktigt svara på vad pappren är tänkta till så jag avstod från köp.

Jag undrar då om detta är det provpacket som du nämner som "sample pack"?

Jag ska gå tillbaks och kolla en gång till vad det står på förpackningen.

MVH marcus
Det var sannolikt Education pack du spanade på. Be att få Sample pack istället.

// mvh Petter
 

Måns H

Aktiv medlem
Provpack

Köpte ett provpack från Drewex i Malmö, www.drewex.nu. Det var Hahnemuhle i fotokvalité alltihop. Ska kolla i morron vad paketet heter, återkommer. Drewex verkar ha vettiga priser (nåja- jämförelsevis vettiga....) och är trevliga i telefon. Det var samma sak där, det fanns olika provpaket - så köp bara sen du pratat med den som kan!
 

philip

Aktiv medlem
Det var education pack

Hej

Jag var inne på Foto A-bild idag och kollade.

Som Petter skriver var det education pack och inte sample pack som dom hade.

Får nog handla på yfo nästa gång man är i storstan.

Tack för hjälpen och förklaringarna.

/marcus
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Jag upptäckte att jag startade detta forum och blev rekommenderad att gå på fotomässa.
Det gjorde jag i Jönköping i april.
En firma där skänkte mig en Sample pack, Hahnemühle.
Ser ut att vara fina papper. Har inte vågat testa ännu, men hittade igår profiler till pro 3800 och samtliga papper i Packen, som innehåller 11 olika blad.
 

Måns H

Aktiv medlem
Sample Pack

Drewex tog 77:- inklusive moms plus frakt 33:- för Hahnemuhle "Sample Pack" Ref No 10 640 200.Trevliga ocjh omtänksamma var dom också, ringde och kollade att inget missförstånd uppstått.

Det innehåller ett enda papper av varje sort. Det är i och för sig rätt vettigt, för det går nog åt en del papper innan man fått allt att funka. Så jag tänker behålla provpacken oanvänd.

Har beställt en rulle (billigast per kvadratmeter) och tänker klippa eller skära ut ark själv. (Har storformatsskrivare så papperspriset betyder verkligen en hel del.)
 

Graal

Avslutat medlemskap
Dykhjelm skrev:
Har precis varit hos YFO och det är dessutom som du säger. Dom har bara "Education Pack", men jag avstod från att köpa den då dom begärde 188:- för några få A4-ark.
Hittade några riktigt fina utskrifter på bordet hos YFO. Det var utskrivet på Crane Museo Silver Rag som fanns i 17" bredd på rulle. Då får jag skära manuellt eftersom min skrivare inte klarar rullpapper, men det får jag leva med.
Priset blir c:a 100 kr för en 42 x 63 cm:s ark.
Hittar jag inget liknande papper billigare så får det bli detta "papper".
Nu skall jag bara hitta ett snyggt matt papper i 17" (16,5") format.
Skall titta mer på dina förslag.

TACK.
Sanslöst dyra priser. Har just köpt Handgjort Lessebopapper (300g akvarell och koppartryck) och de tar 315:- för 5 ark 49x62cm och det blir 63:- per ark. Har 30% rabatt själv på det. Ska bestryka detta med InkAid halvblank transparent coating som jag beställt från USA. Hoppas det ska funka bra för utskrift. Papperet är helt syrafritt och innehåller inga optiska vitmedel och baserat på bommullslumpmassa. Coatingen är också syrafri och pH-neutral.

Beteckningen cellulosa innefattar väl så vitt jag känner till både bommulsfiber och träfiber? Så cellulosa kan vara både träfibermassa och lumpmassa.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Petter Stahre skrev:
......Sedan kan man ju fundera på vad det innebär att Hahnemuhles papper är gjort på cellulosa och de två övriga på bomull. Kanske kommer cellulosapapperet ändra färg snabbare över tiden ... kanske inte.......
Cellulosa är väl beteckningen på både bomulls/lumpmassa och träfibermassa? Alpha Cellulose är som jag förstått ett rent lump-papper.
 

snap

Aktiv medlem
Hahnemuhles Fine art pearl är riktigt snyggt till svartvit.Yfo är knappast det billigaste stället att handla på.
Om du ska rama med glas så är photo rag riktigt snyggt.
 

alfin

Aktiv medlem
snap skrev:
Yfo är knappast det billigaste stället att handla på.
Var är det billigast? Om man handlar över disk har jag inte hittat något billigare ställe än YFO. Via nätet förtas ofta en eventuell prisskillnad av transportkostnader och skadade papper.
 

snap

Aktiv medlem
Jag har handlat en del från Hegethorn han brukar kunna ta hem det man vill ha o priserna är bättre.
Fråga efter samuel 0380/10928
 
ANNONS