perstromgren
Aktiv medlem
Jag har läst en massa här på forumet om att råfiler är bra, för då kan man justera vitbalansen i efterhand, kameran är inte att lita på. Hur gjorde man förr, då man använde film? Då var det väl att ta vad som bjöds, inte sant? Det känns som om vi fått en ratt till att skruva på, i och med införandet av digitalfoto, och prompt ska göra det också i tid och otid!
Om jag förr var nöjd med vitbalansen (eller vad det nu hette då) på min diafilm, kan jag då lugnt låta digitalkameran göra jobbet med en permanent inställning av densamma, möjligen undantagandes glödlampsljus?
Jag frågar egentligen eftersom jag uppskattar bekvämligheten med JPG direkt ur min nyinköpta D50:a, och vill slippa kravet på mig själv att börja använda RAW.
Per.
Om jag förr var nöjd med vitbalansen (eller vad det nu hette då) på min diafilm, kan jag då lugnt låta digitalkameran göra jobbet med en permanent inställning av densamma, möjligen undantagandes glödlampsljus?
Jag frågar egentligen eftersom jag uppskattar bekvämligheten med JPG direkt ur min nyinköpta D50:a, och vill slippa kravet på mig själv att börja använda RAW.
Per.