Saul
Aktiv medlem
För ett tag sedan sökte jag en lösning på hur jag skulle få datorn att hämta bilder från kameran med guiden scanner och kamera. Problemet var att den inte kände igen filändelsen .jpe.
KM D5D använder .jpe när man väljer att spara bilderna med inbäddade färgprofiler.
Någon lösning gick ut på att byta filnamnen till jpg. Det funkar förvisso men det skulle ta lite tid.
Efter att ha mixtrat lite med registret har jag kommit på det. Alla som har problem med att få igång guiden borde ha nytta av detta.
start -> kör -> regedit.
Sök efter "PicturesContentSniffer". Den ligger i
"HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\AutoplayHandlers\ContentTypeSniffers\PicturesContentSniffer"
Där finns ett namn "relpattern" med datan
*.bmp
DCIM\*\*.bmp
*.jpg
DCIM\*\*.jpg
*.gif
DCIM\*\*.gif
DC*\*.jpg
*.tif
MSSONY\*\*.tif
IM*\*.jpg
CAMERA01\*.jpg
DC*\BR*\*.jpg
"
Där kan man bara lägga till det som saknas för att guiden ska hitta bilderna. I mitt fall:
*.jpe
DCIM\*\*.jpe
eller om mappen i minneskortet inte heter DCIM utan MINKAMERA:
*.jpg
MINKAMERA\*\*.jpg
och sen stänga och prova.
Hoppas det hjälper någon.
Tja!
KM D5D använder .jpe när man väljer att spara bilderna med inbäddade färgprofiler.
Någon lösning gick ut på att byta filnamnen till jpg. Det funkar förvisso men det skulle ta lite tid.
Efter att ha mixtrat lite med registret har jag kommit på det. Alla som har problem med att få igång guiden borde ha nytta av detta.
start -> kör -> regedit.
Sök efter "PicturesContentSniffer". Den ligger i
"HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\AutoplayHandlers\ContentTypeSniffers\PicturesContentSniffer"
Där finns ett namn "relpattern" med datan
*.bmp
DCIM\*\*.bmp
*.jpg
DCIM\*\*.jpg
*.gif
DCIM\*\*.gif
DC*\*.jpg
*.tif
MSSONY\*\*.tif
IM*\*.jpg
CAMERA01\*.jpg
DC*\BR*\*.jpg
"
Där kan man bara lägga till det som saknas för att guiden ska hitta bilderna. I mitt fall:
*.jpe
DCIM\*\*.jpe
eller om mappen i minneskortet inte heter DCIM utan MINKAMERA:
*.jpg
MINKAMERA\*\*.jpg
och sen stänga och prova.
Hoppas det hjälper någon.
Tja!