Annons

ColorVision Suite kan inte spara profilen

Produkter
(logga in för att koppla)

AnWi

Aktiv medlem
Har just installerat och testat ColorVision Spyder2 Suite. Det fungerar kanon på min ena dator, med LCD, men på min andra maskin, med CRT, kan programmet inte spara profilen.

Sorry, there was a problem associating the profile with the display
(AssociateColorProfileWithDisplay)

Error 6 (CMSSupport.cpp 262)
The handle is invalid

Kan det bero på grafikkortet?

Jag blir inte riktigt klok på detta. Snälla hjälp.

/AnWi

Har du tagit bort Adobe Gamma från autostarten.
Gör det och starta sedan om datorn. Jag hade samma problem med en bärbar och det löste sig när jag startade om burken.

mvh/Ove

Hej Ove

Tack för svaren.

Ja, Adobe gamma tog jag bort direkt. Det stod även i bruxen som jag faktiskt läste :)

Startade även om maskinen. Har även testat att installera om programmet men det blir ingen skillnad. När kalibreringen är klar och profilen skall sparas kommer meddelandet upp.

Bägge maskinerna kör Win2K och jag var inloggad som admin så det är inte heller det som spökar.

Grafikkortet är ett Creative Ultra TNT 2. Inte årets nyaste precis men maskinen fungerar mest som backup.

Lurigt värre är det...

/AnWi

Svarar själv!

Köpte ett nytt grafikkort som jag provade med. Ingen skillnad.
Idag gick jag ViewSonics hemsida och fick tag i bildskärmsdriver till min Nokia-skärm. Det var lösningen. Helt plötsligt kan jag välja den profil jag vill ha.

Voila!

Jag som trodde alla inställningarna låg i grafikkortet.

Ville bara att detta skulle kunna hittas om det kan vara till hjälp för andra.

/AnWi

Jag har ett annat "Problem" med kalibreringen. Det är kanske egentligen inget problem utan snarare en fråga. Jag har gjort en läsning med PrintFix PRO och skapat en profil. Men vad är det meningen att jag ska göra med den sedan? Ska jag lägga in den så att den går att välja vid själva utskriften från skrivarinställningen eller ska jag använda den för att softprofa?

ANNONS
Götaplatsens Foto