Jag ber om ursäkt om denna förklaring är lång och invecklad. Jag ber också om ursäkt ifall jag får någon detalj fel, men jag skall försöka förklara.
En tracking cookie är egentligen en vanlig cookie, det är bara hur den används som är annorlunda.
Många cookies används för att logga in på siter, tex fotosidan. Men samma cookie kan användas för att hålla koll på vilka sidor du besöker på den siten: för varje sida du begär från servern så skickas din cookie till servern, och det blir då ganska lätt att se hur 'ägaren' till en viss cookie klickat sig fram genom en site.
Detta bruk (inloggning och besöksstatisktik) är, tycker jag, oskyldigt. Besöksstatistiken kan vara nödvändig om det är fråga om en stor site, med många sidor, den hjälper till att förenkla livet för sitebesökarna.
Men det finns ett annat sätt att använda cookies som är lite lömskare tycker jag. Antag att du besöker
www.server.com, och att denna sida har en banner från
www.advertising.com (bannern ligger på den servern). Då har
www.advertising.com rätt att lagra en cookie på din dator (om du inte spärrar den, men jag utgår från att du tillåter den). I sig inget farligt så här långt. Men lite senare surfar du in på
www.en-annan-server.org, en site som har en annan banner från
www.advertising.com. Också nu får
www.advertising.com lagra en cookie på din dator, men du har redan en, och den cookien skickas till
www.advertising.com, som kan identifiera dig som den som surfade in på
www.server.com ett visst datum och klockslag.
www.advertising.com kan inte identifiera just dig personligen (1) men de kan med tiden bygga upp en databas, där du är en av många, med info om att 'cookieägare X besöker siterna a, b, c och d'.
Denna info är värdefull om man vill kunna göra reklamen mer träffsäker: när du nästa gång surfar in på
www.server.com, som fortfarande har en banner från
www.advertising.com, skickas din cookie till
www.advertising.com som kollar i sin databas över vilka sidor du besökt, och ser ett mönster: du är intresserad i foto. Alltså får du en foto-orienterad banner som reklam på sidan.
(1) En sanning med modifikation, se tex
http://www.computerbytesman.com/privacy/supercookiedemo.htm