Annons

Skapa en gloria i Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

recman

Aktiv medlem
Hur kan man skapa en "verklighetstrogen" gloria i Photoshop? Glorian ska sedan läggas in på en modellbild. Letat på nätet men inte riktigt hittat nåt bra, nån som kan? Det ska se ut som en guldskinande gloria.
 

lazze_gurra

Aktiv medlem
Efter att du gjort en ring på ett nytt lager, så borde det räcka med att du provar olika inställningar med "lagerstilarna":
"Innerskugga", "Ytterglöd", Innerglöd" och "färgövertäckning", ev. också "Övertäckning för övertoning".
Ändra färgen för Innerskugga från svart till samma som t.ex. Innerglöd, och ändra blandningen från multiplicera till raster.
Prova olika storlekar och opacitet.
Eftersom ringen är ensam på lagret så kan du flytta och omforma den som du vill efteråt.
Det blir mycket provande, men det är ju så man lär sig.

Lazze
 

Mankan G

Aktiv medlem
Överskärp bilden. 800 - 20 - 0 i oskarp mask borde räcka till :)

Det var ett skämt..... Lasses tips lär bli bra mycket vackrare

Mankan
 

zlice

Aktiv medlem
Jag förutsätter att du lite kunskaper om de grundläggande funktionerna i CS2. På det sätter slipper jag förklara allt i detalj. Grundläggande menar jag med förståelse hur markeringsverktyg, pensel etc fungerar. Jag anväder engelsk version på PC så det är dessa kommandon jag kommer hänvisa till. Använder du Mac eller svensk version så lyckas du säkert lista ut själv hur du ska göra. Jag har här också använt en bild direkt från kameran så den är alltså relativt stort format.

Jag förbehåller mig också rätten till att du själv ansvarar för att eventuellt ändra de olika parametrarna om du gör en mindre/större gloria än vad jag gjort. Gör du en mindre så bör många parametrar minskas och tvärt om. Det är bara att testa sig fram.

Börja med att välja bild (doh).

1. Skapa ett nytt lager (ctrl+shift+n).

2. Tryck (M) för att välja markeringsverktyget, tryck (M) igen tills du valt elips(ovalen). Rita sedan ut din oval i önskad storlek.

3. Tryck (D) för att för- och bakgrundsfärg ska ändras till standard (alltså svart och vit).

4. Tryck (ctrl+backspace) för att fylla din markering med vit färg.
Här är det nu valfritt att forma din gloria till önskad form genom de olika verktygen under ’Edit > Transform’.

Om du vill att det ska se ut som på min bild så får du sudda bord en del av glorian, alltså den del som ska hamna bakom huvudet.

5. Om du format ovalen så (ctrl+vänsterklicka) på lagerikonen för att markera ovalen igen. Välj sedan i menyn ’Select > Modify > Contract…’ och välj där värde 3 och tryck ’OK’.

6. Tryck nu på ’Delete’ för att tömma det markerade området.

7. Välj i ’menyn Layer > Layer style > Outer glow…’ (eller dubbleklicka i kanten på ditt lager för att få upp ’Layer style’, klicka där i ’Outer glow’). Sätt ’Opacity’ till 100%, ’Spread’ till 8% och ’Size’ till 40px. Välj också färgen genom att trycka på den lilla färgboxen, sätt där RGB-kanalerna till (R 255, G 255, B 150). ’Blend mode’ ska vara på ’Screen’ men det är nog förvalt. Klicka sedan ’OK’.

8. Gör sedan en kopia av gloran.

9. På det nya lagret går du nu in på ’Layer > Layer style > Outer glow…’ och ändrar ’Blend mode’ till ’Color Dodge’, minska ’Opacity’ till 60%, ’Spread’ till 5% och ’Size’ till 18px. Ändra också färg till (R 255, G 150, B 0). Klicka sedan ’OK’.

10. Gör nu ännu en kopia, men nu av det senaste lagret (där vi nyss gjorde massa inställningar).
11. Här ändrar vi nu det mesta igen. ’Layer > Layer style > Outer glow…’, ’Blend mode’ till ’Color Dodge’, ‘Opacity’ till 60%, ‘Spread’ till 5% och ‘Size’ till 5px. Färgen här ändrar vi också till (R 255, G 255, B 255).

Nu bör vi ha en gloria i guldneon. Det vi har kvar är att få en lite mer verklighetstrogen känsla i bilden. Vi lägger alltså till blänket i håret.

12. Gör ännu en kopia av glorian, jag föreslår från det första lagret vi gjorde, flytta kopian högst up.

Nu måste vi lägga glorian direkt över håret och forma glorian så det passar över huvudet.

13. Välj i menyn ’Layer > Layer style > Blending options…’, sätt ’Blend mode’ till ’Overlay’, ’Opacity’ till 80%. Lägg till ‘Outer glow’ med dessa parametrar. ‘Blend Mode’ till ‘Color Dodge’, ‘Opacity’ 100%, ’Spread’ 9%, ’Size’ 80px. Färgen ska vara (R 255, G 255, B 150). Klicka sedan ’OK’.

Nu bör vi vara klara..
 

zlice

Aktiv medlem
Här är resultatet något större.

Det finns några yttepytte saker att fixa till men det orkade jag inte med ;)

Större bild

Lycka till med era glorior. Visa dem gärna också.
 

recman

Aktiv medlem
Suveränt Stellan, tack så mycket. Gjort ett par test glorior än så länge (har inte tagit bilden som jag ska ha glorian till än), och med lite mer träning och testande så är jag helt säker på att jag ska få till det precis som jag vill ha det.

Tack så mycket!!
 

zlice

Aktiv medlem
recman skrev:
Suveränt Stellan, tack så mycket. Gjort ett par test glorior än så länge (har inte tagit bilden som jag ska ha glorian till än), och med lite mer träning och testande så är jag helt säker på att jag ska få till det precis som jag vill ha det.

Tack så mycket!!
Trevligt att du gillar den :)
 
ANNONS