Annons

Färgrymd? Nikon D70 -> CS2 ->Canon IP4200

Produkter
(logga in för att koppla)

martin_alvehus

Ny medlem
Jag fotar med Nikon D70 inställt på Adobe RGB färgrymd. Retusherar bilderna i Photoshop CS2. Skriver ut på Canon IP4200 på fotopapper.

Förmodar att jag ska behålla Adobe RGB in i photoshop när jag öppnar bilden?

Hur ska jag göra med färgrymden för att skriva ut på Canon IP4200?

I Nikon capture NX finns ett antal specialvarianter (IP4200 SP1, SP2,... och allt vad det nu är). Vad betyder de? Vilken ska man i så fall välja?

mvh
/Martin

Enklast är att välja den profil som passar pappret bäst.Detta får du testa fram genom att prova de olika profilerna. På epson mfl heter en sådan standard profil glossy paper, Photopaper etc
Välj i photoshop utskrift med förhandsvisning, kryssa i att photoshop sköter färghanteringen och inte skrivaren, prova sedan vilken profil som passar ditt papper bäst. Färghanteringen sköter Photoshop och du kan använda Adobe RGB eller annan arbtesfärgrymd som S-rgb etc.
Alternativet är att du låter Stefan på www.profiler.nu mäta upp en bild och han levererar en profil till dig för just den skrivare och papper du använder.
Mikael

Senast ändrad:
På Canon IP4200 använder du samma profil eller rättare väljer samma papperskvalitet utskriftsrutinen som du defakto använder. Givetvis skall du som Mikael redan nämnt låta Photoshop sköta färghanteringen.

Ett problem, i alla fall för mig, har varit att jag inte har kunnat "softproofa" (vad heter det på Svenska? förhandsgranska?) bilderna í Photoshop eftersom jag inte har hittat Canons profiler någonstans. Skickade ett mail till Canon med denna fråga, som dom inte orkade svara på, så jag har helt enkelt slutat använda Canons papper.

Jag har löst det genom att använda Ilfords papper i Gallerie Smooth serien. Ilford har färdiga profiler att ladda ner från www.ilford.com till väldigt många printrar. Dom är inte hundraprocentiga men är det bästa jag hittils träffat på (förrutom profiler uppmätta från en riktig utskrift). Så länge som du inte har extrema krav så fungerar dom finfint.

För mig med min kalibrerade skärm och med dessa profiler samt min IP4200 printer så blir resutlatet bättre än vad jag behöver.

Mankan

martin_alvehus skrev:
I Nikon capture NX finns ett antal specialvarianter (IP4200 SP1, SP2,... och allt vad det nu är). Vad betyder de? Vilken ska man i så fall välja?

Dessa profiler är utskriftsprofiler för Canons olika material. De finns i Photoshop också. Om du går till Skriv ut med förhandsvisning och sedan väljer Låt Photoshop bestämma färgerna så kommer du se dessa i den lista som då kommer fram vid Skrivarprofil.

Sedan ser du till att du avaktiverar färghanteringen i drivrutinen. Brukar ofta heta något som No Color Management eller något liknande.

Om sedan profilerna stämmer eller inte kan jag tyvärr inte lova, har dåliga erfarenheter av detta. Och att Canon har gett dessa kryptiska namn har jag heller inget bra svar på. Är det för att Canon vill göra det krångligt?

Stefan

Nu har även jag hittat dom i Photoshop. Tack mina vänner. Men som Stefan redan sagt, vad är vad och vilken är vilken? Det är just det här som jag inte har hittat.

Jag hittade faktiskt profilerna vid ett tidigare skede på en annan plats men eftersom jag även då inte begrep vilken av dom som är för vilket papper så brydde jag mig inte om att installera, vilket Canons programvara för min IP4200 tycks ha gjort åt mig fast jag aldrig har bett om det :-(

Jag måste säga att jag är lite förvånad över Canons sätt att sköta dessa saker. Är dom inte intresserad av eftermarknaden eller?

En annan sak som förbryllar min med Canon är bristen på manualer.

Med skrivaren följde det med en manual i programformat. Jag måste alltså installera ett program där manualen ingår. Att bara kunna få en PDF med manualen gick inte. Jag är i princip emot allt vad onödiga program heter och föredrar en enkel PDF. Döm om min förvåning när jag insåg att jag inte ens kunde ladda ner en pdf utan måste betala för den från Canon, På en produkt som jag har köpt. Bedrövligt....

Mankan

Jag skickade samma fråga till Canon och fick ett pdf-dokument som visar på ett mycket tydligt och bra sätt vilka papper som hör till respektive icc profil. Tyvärr är det för stort att ladda upp här, men jag kan maila det till den som vill ha det.

//Dan

Hittade i en tysk diskussionsgrupp:

MP2 = Mattes Fotopapier mit Qualitätstufe 2
PR1 = Professionelles Papier mit Qualitätstufe 1
PR2 = Professionelles Papier mit Qualitätstufe 2
PR3 = Professionelles Papier mit Qualitätstufe 3
SP2 = Seidenmattes Papier mit Qualitätstufe 2
SP4 = Seidenmattes Papier mit Qualitätstufe 4

Så ni kan klura lite själva. Förmodar att
1 = glossy photo paper
2 = photo paper plus
3 = photo paper pro
Eller vad tror ni?

Vill man ha bra utskrifter efter att ha valt papper (vilket papper ???) det finns en uppsjö av olika papper med olika bra egenskaper vad det gäller metameri. färgegenskaper . hållbarhet etc . Antingen skaffar du själv utrustningen eller låter bla www.profiler.nu hjälpa dig.
Själv har jag tillgång till Binuscan kittet som kostar skjortan http://www.binuscan.com/colorcase_multilangues/us/infos_colorcase.html och skall testa hur bra det är . Vilka program /utrustning som idag är bra ( dvs generera en profil vid uppmätning av testbild) har jag inte kunskaper om men tänker införskaffa. Vad som skiljer exv Binuscan och ProfileMaker kan säkert Stefan berätta.
För andra fotointresserade som inte har tillgång till varken det ena eller andra utrustningen är www.profiler.nu en billig väg om man söker bättre utskrifter till sin egen skrivare.DVS när du har valt papper som du tänker använda fortsättningsvis..
Mikael

Senast ändrad:
Jag hade lite fel i min förmodan. Rätt är att PR=Pro. 1=bäst kvalitet. 2,3,4 är sämre. Dvs "glossy photo paper" och "photo paper plus" har inte fördefinierade profiler.

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Vilka program /utrustning som idag är bra ( dvs generera en profil vid uppmätning av testbild) har jag inte kunskaper om men tänker införskaffa. Vad som skiljer exv Binuscan och ProfileMaker kan säkert Stefan berätta.

Idag är skillnaden mellan de olika programmen allt mindre. Särskilt om du skriver ut med relativ kolorimetrisk återgivning blir resultatet snarlikt mellan de olika programmen. Vid perceptuell blir skillnaden större.

Stefan

Hej

Har just haft detta problem, och fick faktiskt litet hjälp från Canons support (via telefon). De mailade över en rätt gammal pdf-broschyr, där det framgår att:

PR1 är Photo paper pro, kvalitet 1 (finaste)
PR2 d:eek: men litet snabbare/sämre
SP är Photo paper plus glossy
MP är Matte photo paper.

Siffrorna gäller fininställningen i manuell färginställning, där 1 är högsta kvalitet. De hade dock inget bra svar på varför man varken får med dessa uppgifter när man köper skrivaren, eller kan hämta ned dem från Canons hemsida. Det måste handla om ytterst viktiga företagshemligheter.

hälsar Martin

marwo skrev:
Hej

Har just haft detta problem, och fick faktiskt litet hjälp från Canons support (via telefon). De mailade över en rätt gammal pdf-broschyr, där det framgår att:

PR1 är Photo paper pro, kvalitet 1 (finaste)
PR2 d:eek: men litet snabbare/sämre
SP är Photo paper plus glossy
MP är Matte photo paper.

jag har provat dessa profiler och med de inställningar som Canon rekommenderar är de helt enkelt inte korrekt gjorda. Resultatet stämmer inte. Detta är ju inte en subjektiv utvärdering av färgerna, utan detta kan man ju kontrollera rent objektivt.

MVH/Stefan

Jaså, så inte ens Canon kan förse oss med användbara profiler för deras egna produkter. Vad ska man då göra? Något tips? Jag fick ett skärmkalibreringsprogram med när jag köpte en Colorvision Spyder 2 suite, men det tycktes mer eller mindre förutsätta att man använde Epson-skrivare, eftersom det bara innehöll en enda Canon-profil.
Finns det några fungerande Canon-profiler nånstans?

vänliga hälsningar
Martin

marwo skrev:
Jag fick ett skärmkalibreringsprogram med när jag köpte en Colorvision Spyder 2 suite, men det tycktes mer eller mindre förutsätta att man använde Epson-skrivare, eftersom det bara innehöll en enda Canon-profil.
Men vad har skärmkalibrering med skrivaren att göra?

Stefan

Sorry, skrev fel i hastigheten - menar att det följde med ett skrivarkalibreringsprogram - PrintFix Plus - med Spydern. Där kunde man lägga in skrivarprofiler, men i praktiken fanns där nästan bara Epson-profiler med. Så finns det något ställe varifrån man kan få fungerande canon-profiler?

hoppas det blev begripligare nu
Martin

marwo skrev:
Sorry, skrev fel i hastigheten - menar att det följde med ett skrivarkalibreringsprogram - PrintFix Plus - med Spydern. Där kunde man lägga in skrivarprofiler, men i praktiken fanns där nästan bara Epson-profiler med. Så finns det något ställe varifrån man kan få fungerande canon-profiler?

hoppas det blev begripligare nu
Martin
Men vitsen med det programmet är ju att du kan skapa profiler. Annars finns det ju många som bygger profiler direkt från scratch. Det ger det absolut bästa resultatet.

Om du köper en profil, se till att du får en kontroll på att profilen verkligen fungerar bra.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto