moderskeppet skrev:
Jag funderar på att köpa en 30-tummare nästa gång. Lightroom och nya CS3 känns som program för en skärm, inte två.
Min primära fråga är: Vilka grafik-kort är att rekommendera för detta? Dual-link DVI är förstås ett krav. Ljudnivå låg är oxå önskvärt.
Följdfrågan är: Har någon erfarenheter av de olika modellerna som finns?:
Tittar mest på HPn, Men sen finns ju Dell och Apple oxå.
Hej!
Som Kalle Bexelius är inne på så behövs egentligen inte mycket till grafikkort för storleken som sådan -- så länge man inte gör något med 3D (dvs spelar).
Men, hittills har det i stort sett bara varit värstingkort som haft dubbellänk-dvi vilket då krävs när bilden blir större än 1920x1200. Grafikchipen har haft stöd för dubbellänk-dvi länge, men grafikkortstillverkarna har inte brytt sig om att sätta dit kontakter för det på korten. Men nu är det fler och fler kort, även relativt enkla, som kan köra dubbellänk-dvi och driva en 30-tummare.
Så, skall du spela spel i 2560x1600 behöver du det värsta kort du kan hitta, men skall du bara köra Photoshop spelar det egentligen ingen roll vilket kort du använder -- så länge det har dubbellänk-dvi då förstås.
Angående skärmarna så har i alla fall hittills Apple Cinema 30 och Dells 30 i praktiken varit mycket lika (samma ips-panel från LG och av allt att döma ungefär samma konstruktion i övrigt) bortsett från höljet och foten. HP LP3065 däremot har en helt annan panel (pva från Samsung), samma som sitter i Samsung Syncmaster 305T -- de två är lika som bär. Det går rykten om att Dell kan komma att använda Samsung-panelen framöver. Dessutom går det mängder av rykten om 30-tummare från andra tillverkare ...
Hur som helst, alla fyra 30-tummarna är härliga skärmar, själv tycker jag att det är mer sting i färgerna i HP/Samsung, men pva-paneler har ju den nackdelen att färger bleknar lite när man inte ser rakt på skärmen -- och det är onekligen svårt att inte se lite snett på någon del av en 30-tummare ... Det tråkiga är att ingen av dagens 30-tummare har någon som helst form av kalibreringsmöjlighet. Du kan ställa ljusstyrkan, that's it. Det tycker jag är ett präktigt självmål av tillverkarna, de här skärmarna fullkomligt skriker att bli använda för bildarbete ...