Annons

Grafik-kort för 30tum

Produkter
(logga in för att koppla)

moderskeppet

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en 30-tummare nästa gång. Lightroom och nya CS3 känns som program för en skärm, inte två.

Min primära fråga är: Vilka grafik-kort är att rekommendera för detta? Dual-link DVI är förstås ett krav. Ljudnivå låg är oxå önskvärt.

Följdfrågan är: Har någon erfarenheter av de olika modellerna som finns?:

Tittar mest på HPn, Men sen finns ju Dell och Apple oxå.

Hehe en större skärm kanske inte är så dumt för dig så slipper vi se dig dra alla dokumenten utanför skärmen ;)

Ang grafikkortet så vet jag inte vad du pysslar med, ska det bara vara för photshop så är väl inte kraven så stora eftersom du inte uppdaterar skärmen värst ofta. Annars är det ju problemet med stor skärm att grafikkortet inte orkar uppdatera skärmarna. Bättre kvalificerade svar kan du säkert få av mer insatta människor, men ajg tror att hittar du bara ett kort som klarar dina specas du precis skrev så klarar kortet uppdatera din skärm.

skaffade en skärm till min fader för inte så länge sedan, en 24" Widescreen, den körs på ett gammalt trött kort utan minsta problem.

När Canon hade sin roadshow på Münchenbryggeriet för ett tag sedan var Apple från England där.

För PC var X1900 det kort som de tyckte var bra "pang för pengarna" till 30".

Sedan kan man ju alltid göra som de också rekommenderade.

"..Vill du ha en snygg, tyst och snabb PC? - Köp MacPro och formatera diskarna med NTFS så har du fått en.."

då blir ju valet av grafikkort enkelt eftersom de säljer med ett ATI Radeon X1900 XT 512 MB (2 x dubbellänkad DVI).

Sedan har jag nr 24 av tidningen Advanced Photoshop där de tyckte till ("testade") 30" från Apple och Dell. Dell fick högre omdömme pga att Apple saknade annat än DVI-ingångar samt "kass" responstid. (Hittar du inte nummret så hör av dig så kan du få låna mitt)

Själv har jag inte sett HPs nya men enligt rykten så skall den vara grymt bra.

moderskeppet skrev:
Jag funderar på att köpa en 30-tummare nästa gång. Lightroom och nya CS3 känns som program för en skärm, inte två.

Min primära fråga är: Vilka grafik-kort är att rekommendera för detta? Dual-link DVI är förstås ett krav. Ljudnivå låg är oxå önskvärt.

Hej!

Som Kalle Bexelius är inne på så behövs egentligen inte mycket till grafikkort för storleken som sådan -- så länge man inte gör något med 3D (dvs spelar).

Men, hittills har det i stort sett bara varit värstingkort som haft dubbellänk-dvi vilket då krävs när bilden blir större än 1920x1200. Grafikchipen har haft stöd för dubbellänk-dvi länge, men grafikkortstillverkarna har inte brytt sig om att sätta dit kontakter för det på korten. Men nu är det fler och fler kort, även relativt enkla, som kan köra dubbellänk-dvi och driva en 30-tummare.

Så, skall du spela spel i 2560x1600 behöver du det värsta kort du kan hitta, men skall du bara köra Photoshop spelar det egentligen ingen roll vilket kort du använder -- så länge det har dubbellänk-dvi då förstås.

Angående skärmarna så har i alla fall hittills Apple Cinema 30 och Dells 30 i praktiken varit mycket lika (samma ips-panel från LG och av allt att döma ungefär samma konstruktion i övrigt) bortsett från höljet och foten. HP LP3065 däremot har en helt annan panel (pva från Samsung), samma som sitter i Samsung Syncmaster 305T -- de två är lika som bär. Det går rykten om att Dell kan komma att använda Samsung-panelen framöver. Dessutom går det mängder av rykten om 30-tummare från andra tillverkare ... :)

Hur som helst, alla fyra 30-tummarna är härliga skärmar, själv tycker jag att det är mer sting i färgerna i HP/Samsung, men pva-paneler har ju den nackdelen att färger bleknar lite när man inte ser rakt på skärmen -- och det är onekligen svårt att inte se lite snett på någon del av en 30-tummare ... Det tråkiga är att ingen av dagens 30-tummare har någon som helst form av kalibreringsmöjlighet. Du kan ställa ljusstyrkan, that's it. Det tycker jag är ett präktigt självmål av tillverkarna, de här skärmarna fullkomligt skriker att bli använda för bildarbete ...

Svedlund skrev:
Vill du ha en snygg, tyst och snabb PC? - Köp MacPro och formatera diskarna med NTFS så har du fått en

Kanske är dags att köpa en mac? Behöver kunna ta Mac-screenshots. Men tänkte kanske en Macbook till det.

Det där med shopping är inte lätt.

Martin: Med kalibrering, menar du då att det inte finns nån chans att köra min Spyder på dem och få det bra?

moderskeppet skrev:
Martin: Med kalibrering, menar du då att det inte finns nån chans att köra min Spyder på dem och få det bra?

Jodå, du kan fortfarande göra en profilering, en sådan påverkar ju signalen som grafikkortet skickar. Men normalt börjar man ju med att kalibrera skärmen så att den är så rätt som möjligt innan man profilerar den.

Den här artikeln beskriver processen:
http://www.fotosidan.se/cldoc/2982.htm

I riktigt fina skärmar har du ju dessutom hårdvarukalibrering, dvs att din Spyder kan påverka inställningarna i själva skärmen (istället för att man själv ändrar dem via skärmens inställningsmeny), men här har vi alltså skärmar som varken kan hårdvarukalibreras eller kalibreras manuellt. Däremot kan du som sagt alltid profilera skärmen, det är något du gör i datorn, inte i skärmen.

Mattias;
Jag funderar på en MacPro själv av just den anledningen att på samma maskin kunna köra Mac OS och XP/Vista.

Som jag förstått det efter att ha pratat med Apple-folket på roadshowen så kan man köra båda OS på samma maskin eftersom de nu har Intel processorer i maskinerna.

Vill man inte behöva boota om maskinen mellan OS byten så kan man för ca $80 köpa programmet Parallels (http://www.parallels.com/).
Du ska då kunna köra dem samtidigt.

De nämnde också att WMware, som är stora på PC sidan, (http://www.vmware.com/) skulle släppa en egen produkt där OS X skulle funka.

Som de sa - Kör dubbla skärmar så kan du ha ett OS på vardera :)

Undrar om drag-n-drop funkar mellan OS också.. :)

Det är i alla fall något att fundera över

Det blev en 20" till slut.

Köpte en ny dator oxå. Och en skrivare och en wacom till.

Men det var riktigt nära att jag köpte en iMac 24". Nästa gång...

Syftet med datorn var ändå att stå hemma så jag kan bildbehandla även där. Och till det lär den duga mer än väl.

Som vanligt när jag kör en sån där konfigurator online så plockade jag i på tok för mycket kräm. Ni vet - "300kr för ett bättre grafik-kort, det är det väl ändå värt?" När man gjort samma intelligenta beslut på allt från tangentbord till processorfläkt så har man ökat priset 50% längs vägen.

Jaja, det blir en macbook pro i Januari. Då får jag en Mac (äntligen). Sen behöver jag en station som bara kan rendera video och sen behöver min nykontrakterade hjälpreda en dator... Shopping är påfrestande. ;-)

moderskeppet skrev:

Titta på http://www.matrox.com där har du kort för 2d tillämpningar. Inget GeForce om du ska skapa i Photoshop och liknande. De är förmodligen de bästa 2d kort du kan hitta. GeForce och liknande är gamer kort. Kort och gott.

ANNONS
Götaplatsens Foto