Annons

Begagnad dator för 1000kr, nåt man ska tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

David G

Aktiv medlem
Vad ska man köpa för billig men bra dator?

Hur är det med begagnade märkes-datorer? Dell funkar väll som vilken som helst, men mins att gammla Compaq inte hadde nån vanlig bios och behövde en massa special drivrutiner. HP och Simens vet jag inget om.

Kan man köpa vilken som helst mellan 1-2GHz? vill helst ha en AMD processor och 512 MByte minne med möjlighet till mer.

Frågan är alltså, är det nåt man ska undvika? hård eller mjukvarumässigt.

Nu har jag en bärbar Dell 1,13MHz och 512Mbyte minne, prestanda mässigt tycker jag den duger men skärmen är värdelös och ena shift-tangenten är borta, processor fläkten väsnas ochså så jag kör den oftast på 722MHz så den inte ska bli så varm.

Sen har jag en hembygge med AMD K7 prosessor 600MHz 386 Mbyte minne, ASUS-moderkort, den är nu 6-7 år och helt enkelt för långsam, verkar va nåt fel på tredje minnes-platsen ochså.

Skärmen är en 17tum EIZO Flexscan.

//david, som inte byggt nån dator dom senaste åren.

Hej

Vad ska du ha datorn till?

Annars så räcker den datorn du har om du ska ha en surf dator.

Oftast räcker det att städa eller ominstallera Windows så får du upp hastigheten på befintlig dator. Stäng även av onödiga tjänster så får man loss mera minne.

Äldre stationära Compaq datorer är rätt kända att vara rätt struliga med massor av egna lösningar. Däremot är deras laptops av hög kvalitet.

Se till att datorn har moderkort av någon känd tillverkare och kända komponenter så slipper du problem.

// Fredrik

Datorn ska vara till det mesta utom spel, med Windows XP och Photoshop Elements 3 kanske photoshop 7. ibland gör jag AVI till DVD konverteringar och kör lite DRM-radio dekodning.

600MHz och 386 Mbyte blir lite segt, och den bärbara går det inte att ha mer minne i än 512MByte, och den väsnas så man får ont i huvet om man belastar processorn.

David G skrev:
Datorn ska vara till det mesta utom spel, med Windows XP och Photoshop Elements 3 kanske photoshop 7. ibland gör jag AVI till DVD konverteringar och kör lite DRM-radio dekodning.

600MHz och 386 Mbyte blir lite segt, och den bärbara går det inte att ha mer minne i än 512MByte, och den väsnas så man får ont i huvet om man belastar processorn.

För mig så är dessa applikationer rätt svåra att få gå bra under 2 GB internminne. Själv uppgraderade jag min laptop från 1GB till 2GB och det blev som en helt ny dator när jag körde denna typ av applikationer.

Med denna lilla budjet som du har lagt så är det enda rätta att byta moderkortet+CPU+minne på den stationära datorn till något bättre. Oftast är det inte CPU man behöver utan mycket minne. Det går att hitta rätt bra beg moderkort+CPU+minne paket för denna summa från ofta spelfantaster som behöver mera...

// Fredrik

Nån som kan nåt om HP? bra eller dålig? hittade en på blocket med AthlonXP 1700+ processor och 256MB minne, så det måste jag köpa mer isåfall.

Tror ni att många kommer att byta dator när Vista kommer? kanske man ska vänta?

David G skrev:
Nån som kan nåt om HP? bra eller dålig? hittade en på blocket med AthlonXP 1700+ processor och 256MB minne, så det måste jag köpa mer isåfall.

Tror ni att många kommer att byta dator när Vista kommer? kanske man ska vänta?

Glöm Windows Vista när du är i den prisklassen.

Kolla upp först innan hur mycket minne det går att sätta i datorn maximalt och vilken typ av minne den ska ha och vad det kostar att köpa till så är det nog en bra affär.

Varning för datorer med RDRAM som är svindyrt att köpa till.

// Fredrik

Menade alltså att dom som köper Vista skulle sälja sina gammla datorer billigt eftersom dom skulle bli för långsamma.

Ok, ska undvika RDRAM, finns inte ens på dustin.se

David G skrev:
Menade alltså att dom som köper Vista skulle sälja sina gammla datorer billigt eftersom dom skulle bli för långsamma.

Ok, ska undvika RDRAM, finns inte ens på dustin.se

Pryldåren har redan så kraftfull dator så han får inga problem att köra Vista.

// Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto