Annons

backup i PS Elements 5

Produkter
(logga in för att koppla)

Turid

Avslutat medlemskap
Hur ser jag nu till att allt det arbete jag lägger ned på samlingar, taggar, mm inte försvinner nästa gång jag blåser datorn, eller ve o fasa om man får datorhaveri, vilka filer är det elements vill ha för att taggningar med mera inte ska gå upp i rök?? Det känns ju jätteviktigt att även detta kommer med på backuperna framöver.

Jag tror att det är så här

Jag har suttit och kollat på min installation av elements 4 & 5 ( ja jag har båda och har betalt för dem oxo )
Katalogen:
C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\Adobe\Photoshop Elements\5.0\

innehåller två databasfiler som jag gissar är nyckeln till lycka.

MediaDatabase.db3
ThumbDatabase.db3

Om det räcker med dessa två för att återskapa efter en ominstallation, tja vem vet.

/kjell

Jag tror INTE det räcker med de filer som Kjell nämner. Mina erfarenheter av att backa upp och flytta en Elements installation är inte så goda.

Om du flyttar allt till samma sökväg bör det gå bra. Då gäller det att flytta alla bilder OCH katalogfilen .psa.

Om du däremot vill ha en ny sökväg på nya datorn så spricker det!

Det har varit någon diskussion här om detta för någon månad sedan om jag minns rätt.

Jag använder Elements 5 men jag känner mig faktiskt inte helt trygg i hur och var programmet lagrar informationen om sökvägar, taggar mm.

Anders

Har kollat lite till och jag håller med det räcker inte.

Man behöver psa-filen och tillhörande katalog från katalogfoldern.
Dvs:
....\Adobe\Catalogs\xxx.psa
....\Adobe\Calog Folders\xxx

Om dessa filer kan byta plats vid ominstallation vet jag inte. De lägger sig ju defaultmässigt i Adobe katalogstrukturen.

Foton lär ju gå att flytta och sedan göra "reconnect"

Tänkte prova att flytta strukturen till en annan dator med PSE 5 så får vi veta om det funkar.

/kjell

Som jag har uppfattatet det går det att flytta psa filerna vart som helst, Jag har lagt dem i en annan mapp. Det är helt enkelt bara att välja "öppna katalog" eller vad det nu heter i menyn.

Ja det går att göra "reconnect", problemet är att detta tycks göras på individuell basis. När jag flyttade min fars installation så valde jag att städa lite och la bilderna på en ny sökväg. Det innebär att jag fick sitta och trycka OK ca 2000 gånger...

Jag tycker att programmet istället för att hårdkoda hela sökvägen borde ha haft ett "Alias" begrepp. Om man då flyttar bilderna, men behåller strukturen hade det räckt med en enkel omdefinition av aliaset.

Programmet har ju också en inbyggd backupfunktion men den verkar inte alls återskapa filstrukturen? Dessutom är det ju så att om filstrukturen innehåller bilder som man INTE läst in Elements så blir det inte så kul om man förlitar sig på denna metod...

Lyckat till och återrapportera gärna hur det gick!

Mvh
Anders

Det här funkar

ny installation PSE 5.0

Läs tillbaka backup. Vad jag kan se så kommer alla taggar tillbaka redan här under imported tags.

Det går att öppna upp kopior av den ursprungliga:
....\Adobe\Catalogs\xxx.psa
....\Adobe\Calog Folders\xxx

och de kan till och med ligga på nätverksenhet, psa-filen och tillhörande katalog bör nog ligga parallellt som de gör i pse5 installationen.

Måste dock göra reconnect manuellt som Anders säger.
Vilket suger om man har 5000 kort i nuläget.
(Det blir ju inte färre med tiden)

ANNONS
Götaplatsens Foto