Annons

Färgprofiler mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Har fotat analogt länge, men digitalt bara ett par år. Sliter som ett djur för att lära mig tekniken. Nu börjar det funka med kamerorna.
Familjebilder mm kör jag mest i Photoshop Album 3.0, dvs med mkt begränsade justerings-möjligheter, men jag har också Photoshop CS och försöker lära mig utnyttja det. Det jag kör fast på är att få färgerna i utskrifter att stämma me färger på skärmen.
Försöker via Adobes Photoshopbok Allt i en bok, Scott Kelby´s Photoshop för digitalfötografer och kursmaterial från Arne Wahlströms 2-dagarskurs "Digitala bilder i praktiken" lära mig använda rätt färgprofiler men med inbäddade färgprofiler från kameran (mest från en Sony a-100), färgprofiler för PS CS-programmet, färgprofiler för skärmen(en hyfsat bra LCD-skärm Philips 200P4) och färgprofiler för skrivaren (Canon i9950) blir det rörigt och jag förstår inte hur det ska styras upp tillsammans!
Mina utskrifter får lite mer grönaktiga färger plus sämre kontrast och intensitet än på skärmen.
Beskriv (enkelt!) hur i herrans namn man gör!!!

Khalad skrev:
Mina utskrifter får lite mer grönaktiga färger plus sämre kontrast och intensitet än på skärmen.
Beskriv (enkelt!) hur i herrans namn man gör!!!

Läs mina artiklar på Fotosidan :)

Om det ändå inte blir bra så misstänker jag skrivarprofilen. De flesta skrivare levereras med profiler som inte alls motsvarar de färger som skrivaren presterar. Mycket märkligt, tycker jag.

Stefan

Går jag in på egenskaper för skrivare o väljer färginställningar hittar jag förutom RGB(1988) fem till:
CNB5xCAO
CNB5xCBO
CNB5xDAO
CNB5xEAO
CNBJPRN2
plus ett antal jag kan välja lägga till.
Vad skall jag välja?

Har fö trott utskrifter på papper inte skall vara med typ RGB utan typ CMYK eftersom printade bilder funkar genom reflekterat ljus.

Khalad skrev:

CNB5xCAO
CNB5xCBO
CNB5xDAO
CNB5xEAO
CNBJPRN2
plus ett antal jag kan välja lägga till.
Vad skall jag välja?

Har fö trott utskrifter på papper inte skall vara med typ RGB utan typ CMYK eftersom printade bilder funkar genom reflekterat ljus.

Förstår du nu varför jag tycker skrivartillverkarna gör det alldeles för svårt för oss användare. Vilken som är den rätta kan du bara se genom att kolla vilket papper som motsvarar vilken profil.

Sedan har du ju helt rätt i att vi alltid skriver ut i CMYK (eller idag med CMYK + rött/grönt/blått). Konverteringen från RGB till CMYK sker i drivrutinen. Så en skrivarprofil är oftast en RGB-profil.

Stefan

Har förstått att detta är ditt specialområde.
Jovisst, jag ser att skrivartillverkarna inte gör det enkelt.
Men vad gör jag, konkret?
Inbillar mig att skärminställning är ok o tror allstå det är skrivarinställningen, rimligen färgprofilen. Skall jag prova mig igenom 25-30 profiler?
Förstår att du driver företag på området, jag betalar gärna ngt för att få ett bra, konkret råd.

Hälsningar Khalad

Khalad skrev:

Inbillar mig att skärminställning är ok o tror allstå det är skrivarinställningen, rimligen färgprofilen. Skall jag prova mig igenom 25-30 profiler?

Det bästa resultatet får du om du gör en skrivarprofil för din skrivare/papperskombination. Det finns ett antal företag som kan hjälpa dig med detta. Tyvärr måste du göra en profil för varje papper du vill använda dig av.

Det näst bästa resultatet får du genom att välja ett papper som har bra profil. Olika tillverkare som Ilford, Hahnemühle och andra tillverkare har lagt upp ett bibliotek av profiler för deras papper för ett antal olika skrivare.

Stefan

Khalad skrev:

Läste din fråga till Jesper Ekvall och det verkar som om du har sRGB inställd rakt igenom. Du kan ställa in din kamera på sRGB, ditt bildbehandlingsprogram på sRGB, men din skärm ska ha en skärmprofil och din skrivare ska ha en skrivarprofil.

Stefan

stefohl skrev:
Läste din fråga till Jesper Ekvall och det verkar som om du har sRGB inställd rakt igenom. Du kan ställa in din kamera på sRGB, ditt bildbehandlingsprogram på sRGB, men din skärm ska ha en skärmprofil och din skrivare ska ha en skrivarprofil.

Stefan

Jag har samma (eller åtminstone liknande) problem. Någonting med färgprofilerna är det i alla fall.

Använder mig av en Canon G7 och skriver ut på en Canon Selphy 720 med Canons eget papper. Min skärm är en enkel AOC utan drivrutin.

Skriver jag ut direkt från kameran får jag bilder som håller fin kvalitet. En aning dragning åt cyan kan skönjas, men annars blir utskrifterna mycket bra. Tar jag sedan ut minneskortet, stoppar det i skrivaren och skriver ut får jag bilder med en klar dragning åt rött. Dessutom blir de lite mörkare. Än värre blir det om jag skriver ut via datorn, för då blir bilderna ännu mörkare med färger som inte är alls så rena som utskrift direkt från kameran. Frustrerande att inte få det rätt då det är från datorn jag framöver kommer att skriva ut merparten av mina bilder. Hur gör jag för att utskriften från datorn ska matcha en utskrift direkt från kameran?

Ska sägas att G7:an tar bilder i sRGB.

Tycker inte det borde vara så svårt att få dem två/tre olika källorna att matcha varandra. En sak är att kalibrera sin skärm så att den visar exakt samma som utskrifterna. Men om man inte arbetar med bilderna i datorn utan endast plockar in dem i burken för att senare skriva ut så borde det väl vara en enkel sak att lösa!?

Senast ändrad:
forstheim skrev:
Men om man inte arbetar med bilderna i datorn utan endast plockar in dem i burken för att senare skriva ut så borde det väl vara en enkel sak att lösa!?

Skämtar du ;-)

Nej, det är inte en enkel sak att få till inställningarna så att de stämmer hela vägen, tyvärr. Det känns som om tillverkarna av bildbehandlingsprogram och skrivartillverkarna inte har varit i samma rum någon gång. Vad har du för program? Vilka färginställningar har du där? Hur skriver du ut?

Stefan

stefohl skrev:
Skämtar du ;-)

Nej, det är inte en enkel sak att få till inställningarna så att de stämmer hela vägen, tyvärr. Det känns som om tillverkarna av bildbehandlingsprogram och skrivartillverkarna inte har varit i samma rum någon gång. Vad har du för program? Vilka färginställningar har du där? Hur skriver du ut?

Stefan

Nej, jag skämtar inte direkt..även om jag förstår att det i praktiken inte är så enkelt som man vill att det ska vara. Men vad är det som gör det så svårt egentligen? Vi har ju kommit till månen för nästan 40 år sedan.. ;-)

Du skriver att det känns som om tillverkarna av bildbehandlingsprogram och skrivartillverkarna inte verkar ha varit i samma rum. Det är just det som jag också tycker är märkligt då jag enbart använder Canons produkter rakt igenom hela kedjan egentligen (kamera, utskriftsprogram och skrivare). Därför borde det ju inte vara så svårt att få grejorna att matcha varandra kan jag tycka..

Om jag mot förmodan redigerar mina bilder så görs det i ett gammalt Photoshop 5.5. Det är inställt på RGB, men jag har testat det som kallas "profil till profil" och lite annat också. Ser dock ingen skillnad på utskrifterna även om jag ändrar läge.

Nu när jag skaffade min första digitalkamera fick jag med några olika program,bla ett utskriftsprogram (som jag naturligtvis inte kommer på namnet på precis nu..). Programmet är i alla fall praktiskt att använda vid utskrift eftersom det är så enkelt att beskära från "kompaktformatet" till 3:2. I det här programmet verkar det dock inte gå att göra några färginställningar.

Vägen från minneskort till utskrift är tänkt att se ut så här för mig:

1. Plockar in bilderna "för hand" genom att dra dem till min bildmapp som jag har på Windows skrivbord.

2. Uppdaterar mitt bildarkivsprogram med dem nya bilderna. Har tidigare använt IMatch, men upptäckte att Zoombrowser som följde med G7:an är så mycket mer lätthanterligt och visar bilderna betydligt snyggare än just IMatch (och alla andra program jag också testat för den delen). Så det provar jag nu och hoppas på ska hålla för mina relativt små behov.

3. Via Zoombrowser går jag in i Canons utskriftsprogram (som jag som sagt inte kommer ihåg namnet på). Där gör jag inga som helst inställningar eller justeringar, mer än att då beskära bilden så att den passar för vykortsformatet, dvs 10x15 cm. Ut kommer sedan tråkigt nog en bild som blir mörkare än vad den borde vara samt också för röd/magenta.

Hur gör jag lättast för att få en utskrift från datorn att åtminstone någorlunda likna en utskrift direkt från kameran?

forstheim skrev:
Hur gör jag lättast för att få en utskrift från datorn att åtminstone någorlunda likna en utskrift direkt från kameran?

Håller med om att det borde vara lättare. Kontrollera att du inte färghanterar på två ställen, det är en av de vanligaste felen. Har du färghanteringen aktiv i ditt bildhanteringsprogram ska du inte ha den aktiv i skrivardrivrutinen.

Stefan

stefohl skrev:
Håller med om att det borde vara lättare. Kontrollera att du inte färghanterar på två ställen, det är en av de vanligaste felen. Har du färghanteringen aktiv i ditt bildhanteringsprogram ska du inte ha den aktiv i skrivardrivrutinen.

Stefan

Vad menar du egentligen med "att inte färghantera på två ställen"?

Bilderna är tagna i sRGB eftersom det är det kameran erbjuder. Jag antar att PS då också ska vara inställt på sRGB?

Jag tycker dock oftast inte originalbilderna behöver photoshopas, utan brukar bli helt okej om jag skriver ut direkt via kameran. Alltså kommer jag nog vanligtvis inte gå via PS när jag skriver ut, utan i stället köra via Canons eget utskriftsprogram. Detta främst för att det är så enkelt att där beskära bilderna till vykortsformat. Programmet "samplar" också om bilderna automatiskt, vilket bidrar till att göra hela processen snabbare. Jag kan dock inte se att det går att ställa in någon färghanterare där eller någon annanstans för skrivaren. Ska jag in och rota i skrivarens mappar för att eventuellt hitta några profiler där? I så fall vilken..?

Tack för hjälpen så länge.. :)

forstheim skrev:
Vad menar du egentligen med "att inte färghantera på två ställen"?

Bilderna är tagna i sRGB eftersom det är det kameran erbjuder. Jag antar att PS då också ska vara inställt på sRGB?

Ja, det ska du göra, men sedan när du skriver ut kan du välja att konvertera bilden till skrivarens färgomfång antingen i Photoshop eller i skrivarens drivrutin. Det vanligaste felet är att man gör det på båda ställena.

Stefan

Har efter idogt arbete löst problemet.
Jag hade missat att för skrivaren skall två färgrymder väljas - källfärgrymd och utskriftsfärgrymd. Jag hade valt källfärgrymd redan tidigare men inte kollat utskriftsfärgrymden. När jag väl upptäcket detta och valde RGB(1988) som utskriftsfärgrymd blev det perfekt direkt. Ganska uppenbart efterår att det var utskriftsfärgrymden som var fel (den var inställd på ngn Canon-profil, skrivaren är en Canon i9950) eftersom det var utskrifterna som var fel. Känns jättebra nu!
Tack för hjälp och kommentarer!!!!!!!!
/Khalad

ANNONS
Götaplatsens Foto