Annons

Ritbräden typ Wacom

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Jag har funderat på att skaffa en ritbräda då folk säger att det förbättrar/förenklar jobbet med bildredigeringen.

Såg att det finns en uppsjö olika modeller i olika storlekar och priser. Jag har ingen erfarenhet av detta och vill inte köpa något billigt som inte duger samtidigt som jag inte vill köpa något dyrare än jag har nytta av.
Jag redigerar bilder ca 10 timmar per vecka i medel så nog kan det vara värt en slant att göra det jobbet smidigare.

Vilken storlek behöver man och vilket fabrikat och modell ska man välja?

Jag vet att vissa grafiker vägrar använda annat än mus, så det beror helt och hållet på vad man tycker om att jobba med. Men helt klart är att en tryckkänslig penna ger dig en extra dimension att arbeta med.

De flesta brukar rekommendera Wacom, som har bra brädor. De behöver inte kosta skjortan heller. Söker du i forumen kan du se att det finns de som är nöjda med andra märken också, men även många som är missnöjda med billigare märken och har bytt ut dem mot just Wacom. Wacoms brädor har jag inte hört många (någon?) som bytt från. Wacom har tre serier vanliga brädor, Volito, Graphire och Intuos (ordnade efter prisklass, billig till dyr). Jag skulle inte hoppa på Voliton då steget till Graphire utan tillbehörsprogramvara är ganska litet. Det är lite större mellan Graphire och Intuos motsvarande storlek. Exakta skillnader i funktionalitet på de olika modellerna kan du läsa om på Wacoms hemsidor.

Storleksmässigt så räcker det med en ganska liten, dvs A6 eller A5. Själv har jag en A6:a och tycker att den gott räcker för mina ganska begränsade retuschändamål. Det är till och med skönt att inte behöva göra för yviga rörelser. Man förstorar ju ändå bilden i Photoshop när man ska göra mer detaljerade arbeten så jag tycker inte det är något problem.

Hej!

Jag tycker absolut att du skall köpa Wacom.

Jag har en Wacom i A6 storlek och tycker nog att den är lite liten, jag skulle nog tycka att A5 var perfekt.

M.v.h. Jonathan

Problemet med en a6 som jag har (wacom) är att den är lite för liten.
Man glider utanför när man ska kasta lager i tunnan, När man ska gör stora markeringar med lasson så blir det problem.

Fungerar dock utmärkt till redigeringen, ska köpa intous a4 alldeles strax och då kan jag nog släppa musen helt. Man vill ju gärna ha handen på tangentbord för att komma åt alla fina genvägar. (penna i vänster och mus/tgb i höger hand)

Det är den jag har A6-varianten av. Jag tycker den är helt ok. Det där är förra generationen av Graphireplattan, 3. Nu heter serien Graphire 4 och har programmerbara knappar upptill. Vet inte om det är så mycket mer som skiljer.

Samtidigt är jag lite avundsjuk på Intuos som har knappar men framför allt slidereglage på sidorna som man kan mappa till funktioner. Jag gjorde misstaget att fingra på en sådan på en mässa och nu finns ett habegär där som är svårt att tvätta bort :)

[Edit: Såg att du hade lagt till länk även till Graphire 4. Det är inte en enorm skillnad i pris och snabbknappar är aldrig dumma att ha, även om tangentbordet står nära. Men om det är värt en extra kostnad kan bara du säga.]

Jag har en intuos 2 A4 till salu om någon är intresserad. Jag behöver en mindre pga att jag är på resande fot en del men annars funkar den bra. Man kan ju dessutom definiera det område man jobbar med så tycker man att hela ytan blir för stor att jobba med är det inga problem.

Här kommer mina reflektioner

Placeringen av ritbordet
Jag har kört ett ältre Wacombord i A3 och det var/är på tok för stort för mina behov.
Pga storleken så var jag tvungen att antingen ha det på ena sidan om mig eller flytta tangentbordet för att få plats med plattan framför mig.
Att få plattan framför mig tycker jag är viktigt ur ett ergonomiskt hänseende.

Ur den aspekten så tycker jag att Intous 3 plattan i A5 WIDE formatet funkar perfekt, då det är nästan lika brett som mitt tangentbord.

Jag kan ha plattan framför mig och ändå ha tangentbordet framför det. Något jag finner praktiskt när man arbetar med PS.

Sedan finns kostnadsaspekten också.
Är det värt de extra pengarna för A5 Wide jämfört med Graphire4? Endast du själv har svaret på den frågan. Med bildbearbetning i 10 timmar i veckan så kanske det är det?

Intous3 tangenterna är både bra och ivägen.
Jag gillar scrollfunktionen och att jag kan mappa knapparna själv. Jag gillar inte att jag ibland kommer åt dem när jag fipplar med tangentbordet och "drabbas av" att ofrivilligt zooma i en bild.

Wide gillar jag och jag kör den idag mot en vanlig platt skärm. Upplever inget problem med den konfigurationen och känner samtidigt att jag har en platta som håller även om jag uppgraderar till en wideskärm.

Slutligen - Hellre en för liten än en förstor.
A5 Wide tycker jag är optimal - För mina behov.

En sån har jag framför mig. Det är lite som knark, svårt att klara sig utan när man väl blivit tillvänjd. Testa både att ha den i "musläge" 0 accelererar som en mus gör, eller det andra läget, där plattan motsvarar hela skärmen. lite svårare att vänja sig vid men det känns oftast bäst efter ett tag.

Har nyss kopplat in den och detta kommer hädanefter blifva min melodi.

Några tips på inställningar för PS?

Efter två dagar så är den här mojängen oumbärlig, borde köpt den för två år sedan.

Men det kulle nog räckt med A6 formatet med facit i handen.

BugEyes skrev:
Har nyss kopplat in den och detta kommer hädanefter blifva min melodi.

Några tips på inställningar för PS?

Jag har mappat den nedre knappen på pennan till högerklick, och den övre knappen till tangentbordstryckning "x". Med "x" kopplat till ena knappen på pennan så kan jag byta plats på för- och bakgrundsfärgerna utan att behöva trycka på x på tangentbordet, något som jag finner oumbärligt eftersom jag jobbar otroligt mycket med lagermasker.

På Intous 3 A5-plattan som jag har så har jag mappat touch-stripparna till att byta penselstorlek. Anledningen till att jag har mappat båda stripparna till samma funktion är att jag har pivot-skärm, och när jag kör skärmen i porträttläge så roterar jag även ritplattan, så att högerhandsstrippen hamnar i läge för vänsterhanden.

Bra tips Christoffer, jag jobbar på samma sätt och det skulle underlätta att byta utan att flytta handen.

Ska göra som du, tack!

Vassego :)

För att mappa touch-stripparna till att byta penselstorlek fick jag i PS ändra vilka knappar som används för att byta penselstorlek, för i Wacom-programvaran gick det inte att mappa touchstripparna till vissa specialtecken. Numera har jag penselstorleken mappad till tangenterna "," och ".", och då gick det utmärkt att i Wacom-programvaran mappa just "," och "." till touch-stripparna.

Det blir mycket svengelska i mina inlägg :D

Det finns inga touch-strippar på den här modellen, men X på pennan var en höjdare så det her jag nu. Sitter och redigerar bröllopsbilder och lagermasning är det hela tiden.

Kör penselstorlek på ö och ä på tangentbprdet som jag brukar.

BugEyes skrev:
Men det kulle nog räckt med A6 formatet med facit i handen.
Intresant att höra den reflektionen. Man ser ofta folk som tycker A6 är alldeles för litet och säger att A5 är minimum. Men smaken är olika, som bekant. Själv har jag varit nöjd med min A6 men då också bara provat A5 vid ett kortare tillfälle.

maxzomborszki skrev:
Intresant att höra den reflektionen. Man ser ofta folk som tycker A6 är alldeles för litet och säger att A5 är minimum. Men smaken är olika, som bekant. Själv har jag varit nöjd med min A6 men då också bara provat A5 vid ett kortare tillfälle.

Jag har A5 och tycker att den är precis lagom

A6 hade helt klart räckt för mig, men det är inte så att jag ångrar köpet eller skulle vilja byta. Tycker dock att det blir lite yviga handrörelser när jag ska från ena sidan skärmen till den andra.
Större än A5 skulle jag absolut inte vilja ha.

ANNONS
Götaplatsens Foto