Annons

Tips på digitalkamera till barn?

Produkter
(logga in för att koppla)

weedogt

Aktiv medlem
Jag är intresserad av tips på en digitalkamera lämplig för barn.

Alla kameror jag hittar har en massa finesser som barnet inte kan hantera och bara kommer att trassla in sej i.

Kravet på bildkvalité är lågt. För ett barn är bildens INNEHÅLL oerhört mycket viktigare än perfekt skärpa, lågt brus och så vidare.

För mycket megapixels blir mest en nackdel då bildern blir tunga att hantera med en enkel PC (och trögt USB interface).

Jag skulle helst se en kamera i stil med äldre analoga titta-å-tryck kompaktkameror. Finns det sån't?

Priset får vara max 1500 kr.

Tacksam för tips!
 

AFJ

Aktiv medlem
Nu beror ju mycket på barnets ålder men min erfarenhet är att de lär sig mycket snabbat att hantera en kamera, även om den har lite finesser.

Min son började knäppa i 7-års åldern utan probelm. Idag är harn 10 och hanterar min gamla Canon IXUS 400 och har själv hittat finesser som ljudkommentarer, film mm. För det mesta kör han den i automatiskt läge och då är det ju hur enkelt som helst.

Om man inte behöver alla megapixel går det på alla (?) kompakter att ställa in en lägre upplösning - då räcker minneskortet längre.

Det jag skulle prioritera är:

- Stor skärm - barn gillar att kolla på bilderna direkt i kameran.

- Lågt pris, som du säger, brus och bildkvalité är av underordnad betydelse och risken finns ju att den tappas i badkaret...

- Filmfunktion, att göra sina egan filmer brukar vara riktigt skoj.

- Hållbarhet - svårt att bedömma dock men jag gissar att det kan löna sig att köpa en kamera från någon av de stora tillverkarna. De kostar ju inte så många hundralappar mer än "no-name" kamerorna.


- Möjlighet att ställa in bildstorlek. 1024 x 768 räcker gott för "lek" med kameran.

- Tillräckligt liten för att gå ner i fickan.

Gå in på t ex cyberphoto.se så får du en ganska bra blick över vad som finns att tillgå. När det gäller den här typen av kameror så kan det dock kanske gå att hitta billigast på typ Media Markt, el-Giganten och liknande.


Lycka till!

Mvh
Anders
 

weedogt

Aktiv medlem
Tack för tips.

Anders J's prioriteringar är bra. Särskilt en lite större bildskärm.

Jag har redan sneglat på Canons enklare kameror. Och en del annat fråna andra tillverkare. Det mesta verkar vara vettiga saker men det är fortfarande ganska långt till den titta-å-tryck kamera som jag söker.

Jag skulle vilja se något i stil med kamerafunktionen i mobiltelefoner.
 

AFJ

Aktiv medlem
weedogt skrev:

Jag skulle vilja se något i stil med kamerafunktionen i mobiltelefoner.
Vad är det som är bra/enklare med mobilkamerorna?

Att hantera en enkel kompaktkamera är ju busenkelt. Sätt på kameran med ON-knappen - tryck på utlösare - titta på resultatet.

Att det sedan finns en massa andra knappar, menyer och jox är inga problem för ett barn - de lär sig superfort att trycka på det som behövs.

Jag tycker själv det är knepigare att få igång kameran på min mobil än att dra igång systemkameran! :)

Mvh
Anders
 

christianhylse

Aktiv medlem
hej,
har inga barn men som fotointresserad skulle jag inte nöja mig med att ge mina barn en mobil med kamera, hur många megapixlar den än påstås ha.
finns prisvärda digitalkameror för 800 och uppåt, bland brukar Maxi sälja en Kodak som kostar 799 eller 899 som är MYCKET enkel att använda.
Sedan finns det ju en hel del på begagnatmarknaden, köpte själv en gammal (fin) Canon till min systers 9-årige pojk i julklapp. Gav 265 kr för den, inkl. frakt. Han blev jätteglad, visst - 1,3 megapixlar, men enligt mig (som testade kameran) tog den betydligt bättre bilder än min Sony Ericsson W810i (2 megapixlar-kamera).

Går att hitta prisvärda 3-megapixlar-kameror för 500 kr på Blocket, ofta med originalkartong. (roligare att ge bort kameror i org-kartong)
---
här finns en prisvärd till exempel:
http://www.blocket.se/vi/10457575.htm?ca=22_s
 

inze

Aktiv medlem
Min 5-åriga dotter har en enkel Kodak (2 mp) som väl numera motsvaras av Kodak EasyShare C310. Dottern har haft sin sedan hon var 3 år och har fotat en hel del med den.

Det som jag tycker är bra med en sån enkel Kodak är att den har bara på och av (och film i o f s). Ingen autofokus att behöva vänta på att den ställs in.

Nackdelen är väl lite liten skärm.

Man kan rätt ofta hitta dessa kameror på Tradera. Och med lite tur få en till skapligt pris. Eller på ICA som nån nämnde här ovan.

Här en bild hon tog förra nyårsafton:
 

Bilagor

RG

Avslutat medlemskap
Avant dc 440 är en rätt så hufsad kamera och det går att stänga av autofokusen om man vill då är det bara titta och tryck.

kolla mina bilder på mitt djur album där är ala tagna med avanten.
 

avslutad131111

Avslutat medlemskap
Coolpix

För vad det är värt kan jag konstatera att mina tre barn nu 11,15 & 16 i flera år haft ett flertal olika Coolpix-kameror (typ 4600 & 5200) och detta har funkat perfekt. Dom har intuitivt hittat bland menyerna med den nyfikenhet barn har och det har blivit många lustiga kort!
Jon
 

schaki

Aktiv medlem
En Coolpix ur 900-serien med vridbart objektiv.
Finns givetvis autoMatiskt läge, och manuellt där bländare och tid kan ställas in.

Kan säkert va en trevlig kamera att utvecklas med då den ger manuella inställningar.

Finns 950, 990 och 995. Den första har 2mp, och de andra har strax över 3.

Finns också Coolpix 4500 som är en uppföljare till 995-serien.

Samtliga går på under tusenlappen på Ebay.
 
ANNONS