Annons
Gammal 2007-02-11, 18:37   #1

Skicka paket USA-Sverige
Hejsan!
Någon som har skickat stora paket från USA till Sverige, som har några bra tips vad man skall anväda för företag?

Billigaste allternativet?
Besvara med citat   
Gammal 2007-02-11, 23:33   #2

UPS, Federal Express (Fedex) och DHL skickar grejer från USA det är väl bara plocka fram vågen och kolla upp hemsidan.
Besvara med citat   
Gammal 2007-02-11, 23:37   #3
Dez

USPS tar upp till 30 Kg tror jag, och de brukar vara billigast oxo. Dessutom är det lägst risk att få betala tull om man skickar med USPS.
Besvara med citat   
Gammal 2007-02-12, 00:33   #4

Tummen upp USPS
Om jag kan välja transportör väljer jag USPS, förutom att de kanske är billiga så hämtar jag i Sverige ut paketet på mitt vanliga postkontor och behöver inte åka från jobbet för att koordinera mottagandet med ett kurirföretags chaufför.
Tull, expeditionsavgift och moms betalar man till Posten över disk eller hemma i internetbanken.

FedEx undviker jag sedan en leverans 2005; jag gillar inte det nedlåtande bemötandet man får i deras kundtjänst, och jag retar mig på deras osmidiga brevformuleringar exv när man uppmanar kunden att få ändan ur vagnen "skulle vi inte höra av Er inom 5 arbetsdagar räknat från brevets datum ovan så kommer vi att kontakta avsändaren angående retur av sändningen på dennes bekostnad"... (va, skicka tillbaka mina efterlängtade fotogrejor som jag redan betalt...., hur går det om man är på tjänsteresa någon vecka?).

Tull och moms har jag alltid fått betala oavsett transportör.
Besvara med citat   
Gammal 2007-02-12, 09:26   #5

Dez skrev:
USPS tar upp till 30 Kg tror jag, och de brukar vara billigast oxo. Dessutom är det lägst risk att få betala tull om man skickar med USPS.
Med UPS får man alltid betala tull...
De har fått någon form av certifiering för detta.

/ Gustav
Besvara med citat   
Gammal 2007-02-12, 10:56   #6

Du har svarat på USPS(UsPostalService)!

Är de de du menar eller UPS som du faktiskt skrev?!
Besvara med citat   
Gammal 2007-02-12, 11:49   #7

Som du skrev, dyslektiker som man är....
UPS suger, USPS, ingen erfarenhet... ibland ska man kanske hålla mun... ber om ursäkt.

/ Gustav

Richard Ström skrev:
Du har svarat på USPS(UsPostalService)!

Är de de du menar eller UPS som du faktiskt skrev?!
Besvara med citat   
Gammal 2007-02-12, 11:53   #8

Nej alla tips e guld värda!

Kepp on!!
Besvara med citat   
Gammal 2007-02-12, 12:52   #9

Är också ute efter något bra sätt att frakta saker från USA> Sverige, dock så rör det sig "bara" om objektiv i 70-200 klassen så något jätte stort paket rör det väl sig inte om.

Vad jag hittat på UPS och DHLs sidor så kostar det ca 140 $ att skicka paketet, det tycker jag är på tok för mkt då man gör det hela för att "tjäna" lite på att köpa det från USA. Sedan så har jag tänkt att skicka det "privat" från USA och ha det märkt som present samt att värde understiger 500 :- då ska man väl slippa tull + moms eller?

På USPS så hittar jag inte ens några priser, dock så tror jag att de ska vara det billigaste alternivet.
Besvara med citat   
Gammal 2007-02-12, 15:47   #10

patrik80 skrev:
Är också ute efter något bra sätt att frakta saker från USA> Sverige, dock så rör det sig "bara" om objektiv i 70-200 klassen så något jätte stort paket rör det väl sig inte om.

Vad jag hittat på UPS och DHLs sidor så kostar det ca 140 $ att skicka paketet, det tycker jag är på tok för mkt då man gör det hela för att "tjäna" lite på att köpa det från USA. Sedan så har jag tänkt att skicka det "privat" från USA och ha det märkt som present samt att värde understiger 500 :- då ska man väl slippa tull + moms eller?

På USPS så hittar jag inte ens några priser, dock så tror jag att de ska vara det billigaste alternivet.
http://www.usps.com/rates/welcome.htm

Med USPS (USA:s statliga postväsen) KAN ett paket från privatperson, märkt 'Gift' + 'Glass ware' eldyl, och deklarerat värde 50-60 USD, slinka igenom Posttullen. Med UPS eller FedEx är detta helt otänkbart. Det är likgiltigt om paketet kommer från privatperson eller företag betr tull (inte på objektiv) och moms 25% - det är värdet som avgör.
YoursTruly,
_/h:@:n:s:N.
Besvara med citat   
Gammal 2007-02-12, 15:57   #11

red-top skrev:
[url] betr tull (inte på objektiv) och moms 25% - det är värdet som avgör.
Sorry - fel av mig. Det är 6,7% tull på objektiv och filter,
YoursTruly,
Besvara med citat   
Gammal 2007-02-12, 16:56   #12
Dez

USPS hemsida är ganska bra, klicka bara på "Calculate Postage" på frontsidan och sedan "Domestic"
Besvara med citat   
Gammal 2007-02-12, 17:03   #13

red-top skrev:
http://www.usps.com/rates/welcome.htm

Med USPS (USA:s statliga postväsen) KAN ett paket från privatperson, märkt 'Gift' + 'Glass ware' eldyl, och deklarerat värde 50-60 USD, slinka igenom Posttullen. Med UPS eller FedEx är detta helt otänkbart. Det är likgiltigt om paketet kommer från privatperson eller företag betr tull (inte på objektiv) och moms 25% - det är värdet som avgör.
YoursTruly,

Jag skickade efter en klocka som köpts från en privat person i USA strax innan jul, den fraktades med UPS, värdet på klockan var värd ca 20 000:- men avsändaren hade skrivit att dess värde var 70$ samt att det var en present.

Jag behövde inte betala varken tull eller moms på den? Hur kan det komma sig?

Hur kan tullen avgöra värdet på ett föremål, det måste ju finnas hur många tusentals olika föremål som helst som går genom tullen var dag så är det något som kollar upp alla föremålens värde då eller något sådant?

Verkar vara svårt att få reda på hur det går till exakt, det känns ju inte så skoj att behöva betala mer för en vara när man skickar efter den från utlandet för att tjäna en slant :))
Besvara med citat   
Gammal 2007-02-12, 18:42   #14

Dez skrev:
USPS hemsida är ganska bra, klicka bara på "Calculate Postage" på frontsidan och sedan "Domestic"
'Domestic' är inom USA - 'International' är för sändning till utlandet.
Besvara med citat   
Gammal 2007-02-12, 19:01   #15

USPS verkar ju helt klart ha trevligare priser än DHL/UPS/FEDex, hur kommer detta sig egentligen.

De andra bolagen tar ju nästan dubbelt så mkt i frakt.

Jag börjar nu se ett ljus tunneln (objektivet) :))

Men hur funkar det när paketet väl kommer till sverige, ups, dhl mm leverar ju till dörren, om man då använder USPS får man då gå till posten eller tillkommer det utgifter om de använder sig av något annat bolag för att frakta paketet inom sverige ???

Senast redigerad av patrik80 den 2007-02-12 klockan 19:07.
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:42.

Aifo AB - Tether Tools Kamera och Datatillbehör