Annons

Recept på mörkrumsvätskor

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänk på språket...

Du kan nog glömma att blanda din egen emulsion, det är definitivt en hel vetenskap om det inte är sk alternativa processer du är ute efter (cyanotypi, van dyke, kallitypi, pt/pd osv).

Varför ska jag glömma att blanda eget? Visst förstår jag att det kommer att bli svårt, men misstag kan bli mästerverk. Jag har experimenterat en del i mörkrummet och misslyckat många gånger men ändå har resultatet blivit över förväntan. Men tack som fan för ditt inlägg.

Det som är lurigt med egen emulsion är att få tag på ingredienser av god kvalitet. Du kommer att behöva en bärare, förmodligen gelatin, och detta är svårt att få tag på i rätt kvalitet idag (vanlig matgelatin är inte att föredra). Silvernitrat och "sensitizing dyes" är också svårt.

Man ska aldrig säga aldrig, men det är en riktigt krånglig process, och det är nog en bra idé att köpa Liquid Light eller liknande färdig emulsion till att börja med. Om du verkligen blir "biten" kan du börja forska i att tillverka emulsionen själv. Räkna inte med att få ner kostnaden bara, det är definitivt dyrare att göra själv i detta fallet.

Lycka till!

Men snälla Emil... Vad gjorde dig mest upprörd? Att jag, trots din uppmaning, ändå vill försöka eller för att jag svor? Om du har misslyckat med att göra egna vätskor, betyder inte att alla andra kommer att göra det. Som sagt, ur misslyckande kan mästerverk skapas. Se bara på solariseringseffekten.

Henning: Tack för ditt inlägg! Jag kommer förmodligen att köpa färdig emulsion, men det skulle vara spännande att göra egen för att se resultatet. Bra att veta att det inte blir billigare!

Om du vill försöka dig på egen emulsion nån dag, så finns det inte ett bättre ställe att börja på än här:

http://www.apug.org/forums/forum205/

Om du grottar ner dig där en kväll kommer du få en uppfattning om just hur svårt det är att göra egen emulsion, men att det är möjligt, givet tid och tålamod. Vad du i första hand kommer att kunna skapa är en "blue-only" emulsion, dvs enbart känslig för blått ljus. Många av de äldre fotografier som finns bevarade idag är fotograferade på sådan emulsion.

Om man sedan vill skapa en ortho eller pankromatisk emulsion börjar det riktigt roliga... slabba med silvernitrat, iridiumsalter, gelatin, ammoniak etc vid 50-100°C i kolmörker. Kul va! Luktar fördjävligt har jag fått förklarat.

Experten på området är Ron Mowrey, tidigare anställd som ingenjör på Kodak. Han dyker upp allt som oftast i forumet, under pseudonymen Photo Engineer.

Lycka till!

Nej, jag har inte misslyckats eftersom jag inte försökt och jag ser heller ingen poäng i att göra det. Kul för dig om du lyckas, då kan du få berätta var man kan köpa silvernitrat, kaliumjodid/bromid/dikromat och andra intressanta salter för fotobruk som privatperson. Silvernitrat kostar runt 12kr/gram ex moms om du öht får köpa det.

Sen förstår jag inte heller varför du skall svära i varje inlägg (eller 2/3).

Kemikalierna går lätt att få tag på via t.ex. Bostick & sullivan ( där köper jag mina för att blanda egna framkallare, och kit för alternativa processer ), photographers formulary, retrophotographic m.fl. Dom har det mesta man kan behöva, dock inte allt. Men ta en titt, och lycka till.

Gr.

ANNONS
Götaplatsens Foto