Annons

Glas-negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

andreasdahl

Aktiv medlem
Jag har varit på en helt underbart intressant "föreläsning" med Sally Mann och blev så jäkla kär i hennes bilder. Hon använder sig av en gammal storformats-kamera och glas-negativ. Någon som vet hur det fungerar? Vad som behövs?

Hon pratade dessutom om en film vars utseende påminner om glas-negativ-effekten. Någon som var där och vet vad det var för film?
 

J. Patric

Aktiv medlem
Du menar glasplåtar. Varken film eller plåtar blir negativ förrän de är framkallade.

Skillnaden mellan film och plåtar är att plåtarna är helt plana. Annars kan de ha precis samma emulsion som filmer.

De sista som använde glasplåtar var astrofotografer som behövde ett absolut plant medium för att kunna göra mätningar.

Storformatsfotografer använder idag bladfilm.

Det du behöver är en storformatskamera, filmkassetter, bladfilm och utrustning för att kopiera och framkalla. Riktigt stora bladfilmer på 18x24cm (ungefär det vanliga tumformatet 8x10") och uppåt brukar en del helt enkelt kontaktkopiera på fotopapperet, varför ingen förstorningsapparat behövs.

Storformatskameror är dyra. Bl.a. Photax säljer sådana:
http://www.photax.se/storformat/index.htm

Begagnat blir förstås billigare.
 

J. Patric

Aktiv medlem
J. Patric skrev:
Du menar glasplåtar. Varken film eller plåtar blir negativ förrän de är framkallade.

Skillnaden mellan film och plåtar är att plåtarna är helt plana. Annars kan de ha precis samma emulsion som filmer.

De sista som använde glasplåtar var astrofotografer som behövde ett absolut plant medium för att kunna göra mätningar.

Storformatsfotografer använder idag bladfilm.

Det du behöver är en storformatskamera, filmkassetter, bladfilm och utrustning för att kopiera och framkalla. Riktigt stora bladfilmer på 18x24cm (ungefär det vanliga tumformatet 8x10") och uppåt brukar en del helt enkelt kontaktkopiera på fotopapperet, varför ingen förstorningsapparat behövs.

Storformatskameror är dyra. Bl.a. Photax säljer sådana:
http://www.photax.se/storformat/index.htm

Begagnat blir förstås billigare.
Tillägg: Googlade lite: "SALLY MANN exhibition, LAST MEASURE, marking her first one-person show in New York since the highly lauded Deep South exhibition in 1999. It will feature 14 large scale works made from 8 by 10 inch collodion wet-plate glass negatives."

Så googla på "collodion wet-plate" så får du nog förklaringar och tips. :)
 

timeUnit

Aktiv medlem
Kanske menade hon ortokromatiska filmer?

Hon använder sig av wetplate collodion-tekniken vad jag förstår, och då jag inte tror du kan få exakt den looken utan att göra egna plåtar så kan du få en liknande genom att använda ortofilm i din SF-kamera.

Nu är det så att wetplate är enbart blåkänslig, dvs inte ortokromatisk (blå- och grönkänslig), så du kunde härma den emulsionen med en pankro-film och ett djupblått filter. Du förlorar minst 3 steg känslighet, men det är nog jämförbart med hastigheten på en enbart blåkänslig emulsion.

På flickr.com finns en herre, Bosse Blomqvist som gör egna glasplåtar med hjälp av färdig emulsion. Han subbar plåtarna med gelatin och häller sedan på emulsionen. Underbara resultat.

Om du vill göra wetplate är det inte alls lätt i Sverige, men det går om man har lite kontakter. Jag föreslår att du börjar med flytande emulsion, snarare än wetplate, som kräver tillgång till mörkrum. Med flytande emulsion kan du göra dryplates, dvs plåtar som du kan förvara och ladda vid behov.

Ang. kameror. 8x10-tumskameror kan man få för spottstyvrar nuförtiden, särskilt lite äldre varianter i trä. Jag köpte min Cambo SC2 (4x5 tum) för 1800 inkl frakt etc. Sammalagt med filmhållare optik mm hamnade jag under 5000 för en fungerande SF-setup. Tillkom gjorde ett rejälare stativ.

Lycka till och hör av dig om du verkligen sätter igång med detta projekt -- jag är mycket nyfiken på dina resultat. :)
 

egaeci

Aktiv medlem
henning: du skriver att han först häller på gelatin, därefter flytande emulsion. betyder det att det inte finns något gelatin i emulsionen? var hittar man denna? eller blandar man själv?

annars verkar ju collodion-tekniken vara djurvänlig och bra :) varför kan man inte göra det i sverige? svårt att få tag på kemikalier?
 

timeUnit

Aktiv medlem
Anna,

jag tror det är gelatin i den flytande emulsionen, men tydligen är det svårt att få det att fästa direkt på glas. Genom att förbehandla blir risken för att emulsionen ska lossna i framkallningen mindre.

och ja, wetplate är krångligt kemikaliskt och dessutom svårt att lära sig. Men det GÅR att göra det, definitivt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Våtplåtar användes mycket under tiden för det amerikanska inbördeskriget.

Jag har för mig att det innebär att du måste ha med dig mörkrummet om du skall ut & fota.
När plåten väl är våt måste bilden exponeras direkt och om den hinner torka innan framkallning så är loppet kört.

Använd handskar när man leker med dessa kemikalier!
 

andreasdahl

Aktiv medlem
Jag ska kolla upp det där med dry plates. Verkar lite lättare. Och sen det där med filmen henning rekommenderade!

Jag kikade lite efter kameror på ebay och hitta det här. Som jag förstår är det bara kamerahuset och inget objektiv med. Någon som vill hjälpa mig hitta ett helt setup?

http://www.ebay.se/viItem?ItemId=270096808392
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag tycker att du skall börja med att söka upp ngn snäll själ i Stockholm som har detta och fråga om den personen är villig att visa dig prylarna.

Då kan du lättare bilda dig en uppfattning om du är intresserad och VAD du är intresserad av.

Du kanske kan hyra av den personen också, så man delar på kostnader.

Där hade i alla fall jag börjat.
 

andreasdahl

Aktiv medlem
Ja det kanske du har rätt i. Ska prova med filter på vanlig film först och se om jag får den effekt jag vill åt. Jag har en Yashica-mat mellanformat så där kommer jag ju upp lite i storlek jämfört med min vanliga 35mm kamera.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Prova med ett riktigt mörkblått filter, som t.ex. B+W KB-20, och gärna med Efke R25 i kameran. Den filmen är ortopankromatisk och mer känslig för blått än för rött.

Om din Yashica-mat har bajonett I, så finns B+W-filter i den fattningen att specialbeställa från aifo.se.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Det finns förstås ortofilm i 120 också, men den kräver en extra mjukarbetande framkallare.

Ursprungligen hette den Efke ORT 25, såldes av Mahn som Maco ORT 25 och nu som Rollei ORTHO 25...

Photax säljer småbildsversionen av Efke ORT 25 på rulle för egen laddning.
 

andreasdahl

Aktiv medlem
Ingen aning om min Yashica har I-bajonet. Men jag har en filteruppsättning hemma någonstans. I fyrkantigt format så jag får väll hålla för hand eller tejpa?

Ska beställa efke-film. Det där med SF-kamera får nog ligga på hyllan tills vidare.
 

andreasdahl

Aktiv medlem
Läste på lite. Rodinal ska visst vara bra?

Jag tänkte också. Hur sjutton ska jag kunna köra en film med iso 25 när jag bara har max-1-sekunds-inställning på Yashican? Det måste ju vara fasligt ljust då, eller har jag missförstått något nu?
 

Graal

Avslutat medlemskap
Det finns ju B-läge på slutaren, alltså långtidsexponering, om det skulle behövas längre tider än 1 sek. Använd det med en trådutlösare och kameran på stativ så fixar det sig.

Vet inte vilken film Sally Mann menade som skulle likna glasnegativeffekt men förvänta dig inte att dina bilder komer se ut som hennes oavsett om du använder den film hon menade. En stor del av känslan i hennes bilder tillkommer också genom att hon bl.a använder skadade objektiv och att hon gör sina bilder själv i mörkrum och genom den konstnärliga erfarenhet/känsla hon lägger ner i bildarbetet genom hela processen. Jag skulle vara själaglad om jag kunde få till bilder som Sally Manns och då har jag ändå sysslat med svartvit fotografi och mörkrumsarbete i över 30 år.
 
Senast ändrad:

andreasdahl

Aktiv medlem
Ja det har du ju självklart rätt i! Tack så mycket.

Nån kanske kan hjälpa mig genom att förklara vad det är för liten inställnings-"spak" som finns på ens sidan av objektiven. Den kan antingen stå på X eller M.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Det har med blixtfotografering att göra. På X är slutaren synkroniserad med blixten så att den utlöses när slutaren är öppen. Tror att du har synkronisering på samtliga tider på Yashican. På M utlöser du blixten manuellt om jag förstått rätt? Använder bara naturligt ljus så jag vet inte säkert men jag tror det funkar så.
 
ANNONS