Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Använda äldre blixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Har en blixt som passar Omlympus OM1 från 80-talet.
Jag provade att använda den på en E500. Visst, den blixtrar när man tar foto men alltid med samma ljusstyrka.
Förstår att de inte är kompatibla då endast en kontakt rör varandra.

Frågan är varför de ändrar standarden hela tiden? Menar... varför ta bort kompatibiliteten?
Måste ju endast bero på mjukvara.
Eller det är ett påhitt av företagen att sälja mera kringutrustning?
Någon mer än jag som är frustrerad utav detta?

Rommel skrev:
.............
Frågan är varför de ändrar standarden hela tiden? Menar... varför ta bort kompatibiliteten?
Måste ju endast bero på mjukvara.
Eller det är ett påhitt av företagen att sälja mera kringutrustning?
Någon mer än jag som är frustrerad utav detta?

Det kallas utveckling...

Dedicerade blixtar (som samarbetar med en speciell kamera) är ju ingen nyhet. Min Canon A1 från början av 80-talet och en jämnårig Sunpac "pratar" med varandra. Men den kan jag inte använda tillsammans med mina digitalkameror eftersom den har flera kontakter i fästet som troligen skulle orsaka problem med digitalkamerorna.

Min Nissin från mitten av 80-talet har bara en kontakt och samarbetar inte med någon kamera, men den går utmärkt att använda med mina digitalkameror Oly 7070W och Pentax K100D. Nissinblixten har ju en bra egen exponeringsmätning så det är bara att gå över i manuellt läge på kamerorna och ställa in tid och bländare efter vad blixten föreslår på skalorna på baksidan.

Men har inte din blixt någon form av exponeringsmätning så blir det ju lite obekvämt förstår jag...

Tror du att detta gäller enbart foto?
Försök att sätta på däck, takräcke, bromsbelägg mm från 80-talet, på en modern bil av idag.
Listan kan göras hur lång som helst och som sagt: det kallas utveckling.

Dom kloka kör Metz :)

En 20 år gml. 45Cl-X, kann med bara adapter-uppgradering köras på alla kamror.........

Re: Dom kloka kör Metz :)

fujicanon skrev:
En 20 år gml. 45Cl-X, kann med bara adapter-uppgradering köras på alla kamror.........
Det kan alla blixtar så länge man håller sig ifrån ttl-mätning. Eller menar du att en 20 år gammal Metz skulle greja i-ttl/e-ttl? Tillåt mig tvivla.

För att återgå till ursprungsfrågan.
Troligen har din blixt ett A-läge, där du kan ställa in ISO (alt ASA) och bländare. Kör sen din kamera manuellt på samma bländare och på en tid som är långsammare än kortaste synktid. Ex vis 1/125 sek.
Justera sen bländaren lite upp eller ner om första bildens exponering blir fel.

Tja....

Mecablitz 45CL-4 och 60CL-4 med SCA-adapter för 300 eller 3000 systemet jobbar utmärkt på D-SLR. (SCA3083).
Metz är enda tilvärkaren mej bekänt som levarar adaptrar för gml.blixtar till nya kamror; och adaptrar för nya blixter till gml. kamror.
Några funktioner kann dog inte användas. (HSS bl.a.)

Jag kör oxå min 54-MZ-4i för Canon E-TTL II, med adapter för Canon A-1 / NF-1 med TTL.
Kolla www.metz.de

Uppradering och uppgradering.
För det 1a. Tack för era svar trots vissa är lite barnsliga enligt min mening.

En blixt utför väl det den ska. Dvs lysa upp i mörker. Vore väl lätt för en kamera att ha en mjukvara med stöd för äldre modeller. Menar..... blixtskon passar fortfarande och den kommunicerar med kameran (E500). Det endaden inte gör är att synka rätt. Detta beror nog till större delen av att de placerat om kontaktytorn så att endast en av tre matchar.

Det med utveckling....... XP klarar köra de flesta prgram från Win98/95 och med simulatorer även 3.1, Atari, Amiga, Commodore etc.
Detta kallas för mjukvara... Det som faktiskt styr blixten. OM1 styrde synken för blixten efter att kameran mätt upp rätt ljus. E500 och alla nya kameror gör väl nåt liknande? Menar att de har ju faktiskt en inbyggd blixt som styrs av ljumötningen direkt från kamera.

Om tillverkaren bara valt att placera kontaktytorna som förr så hade det inte varit några problem. Anledningen till detta är troligtvis att folk ska köpa mer och mer och mer.

Samma sak gäller ju även objektivfattningen. Hade kameratillverkarna enats om en standard så hade de förlorat på det eftersom man då kan köpa varandras objektiv och på så sätt konkurrerat på den planhalvan med. Nu blir det att de får köpa originalobjektiv istället för att ha större valmöjlighet.
Tur att det finns oberoende objektivtilverkare som Sigma och Tamron!

Fast jag kan ju ha fel. Som tur är har Datorvärlden mer eller mindre enats om en och annan standard.

/Besviken

PS Som tur är äger jag ingen olympus... Har en 400D. Dock har min bror E500 och en gammal blixt. DS

ANNONS
Götaplatsens Foto