Annons

Objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tilleritova

Medlem
hej...
en dum fråga kanske...

Jag har nu en Samsung GX-1l med ett 18-55mm objektiv. jag funderar på att köpa ett 50-200mm objektiv.

jag har dock inte riktigt fattat det där med andra objektiv. kan man zooma på längre avstånd med ett 50-200mm objektiv? och ett makro så kan man ta extrema närbilder..?

eller är jag ute och cyklar?

Tilleritova skrev:
hej...
en dum fråga kanske...

Jag har nu en Samsung GX-1l med ett 18-55mm objektiv. jag funderar på att köpa ett 50-200mm objektiv.

jag har dock inte riktigt fattat det där med andra objektiv. kan man zooma på längre avstånd med ett 50-200mm objektiv? och ett makro så kan man ta extrema närbilder..?

eller är jag ute och cyklar?

Du mâste vara inom räckhâll frân objektivet för att kunna zooma :)
Det du igentligen undrar över är om du fâr ökad förstoringsgrad, och svaret är ja.
När du vrider zoomringen och därmed förändrar brännvidden frân 50mm till 200mm fâr du med ca en fjärdedel av bildutsnittet du hade vid 50mm.

Beträffande macrobilder sâ blir dom väl inte sâ extrema med ett sâdant objektiv, ofta hamnar man kring en avbildningsskala över 3.
Dvs en grej som är 3 mm i verkligheten blir 1 mm pâ sensorn.
För att nâ upp till 1:1 eller mer behöver du antingen ett riktigt macroobjektiv eller mellanringar alternativt försättslinser till ditt befintliga objektiv.

ANNONS
Götaplatsens Foto