Annons

Pris för pixelmapping på DSLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastianr

Aktiv medlem
Nån som vet vad det kostar att lämna in en DSLR och fixa en/flera dåliga pixlar?

Om man inte har en Olympus då förståss för då är det ju gratis eftersom man kan göra det själv.

Är det verkligen ingen här inne som har fixat en störande pixel på sensorn?

Kankse bara jag som stör mig på sådana saker, vilket skulle förklara varför de flesta tillverkare struntar i att göra mjukvara så man kan mappa pixlarna själv. Ingen bryr sig?

Sebastianr skrev:
Nån som vet vad det kostar att lämna in en DSLR och fixa en/flera dåliga pixlar?

Om man inte har en Olympus då förståss för då är det ju gratis eftersom man kan göra det själv.

Kollat med Olympus kanske?

Jag vet att många har fått detta som garantiärende. Men det kan säkert skilja mellan olika tillverkare.

Nu vet jag inte vilken kamera du har, men KM gör det själv med jämna mellanrum har jag läst. Går att trigga genom att ställa fram datumet i kameran. Finns en tråd här på FS om hur man gör.

Hur det är med andra tillverkare vet jag inte, men om du ringer/mailar till supporten så kan de säkert svara.

/Fredrik - som lyckligtvis inte haft några kassa pixlar.

FILM) (ulltand skrev:
Trasiga pixlar i sensorn döljs säkert av programvaran, och trasiga i displayen känns inte som något stort problem.
Va? Gör det väl knappast? Är väl bara Olympus och nån enstaka modell från vissa övriga märken som manuellt eller automatiskt vid vissa tidsintervall mappar bort de dåliga pixlarna.

Jag har hört talas om allt från gratis till ett par tusenlappar vad gäller att lämna in en kamera och få pixelmappat, så jag undrar om någon här verkligen har gjort det och VET vad det kostar?

Jag är väl mest inne på budgetmodellerna, som kanske Canon 400D eller Pentax K10D (eller vad den heter) och där är det kanske inga som har sån funktion tyvärr...

ANNONS
Götaplatsens Foto