Annons

Lobbygruppen Svenska fotogruppen SFG

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Microsaftcom

Aktiv medlem
Jag har aldrig hört talas om dem förut......men de mailade idag och påsken att om man inte var medlem, så var man en dåligt utrustad, kass och kriminell fotograf.

www.svenskafotogruppen.se

Är det nån wannabe SFF organisation som rekryterar medlemmar via förtäckta hot?

Nåt att bry sig om?

(De skriver ju "en av sveriges största föreningar"... och har 25 länkar till medlemmar så man vet ju inte vad man ska tro.)

/Fredrik



Bifogar deras brev.

Svenska FotoGruppen (SFG) är idag en bland Sveriges största föreningar med professionella porträttfotografer och vi växer för varje dag tack vare vårt stora engagemang. Lobbygruppen är en grupp samlade porträttfotografer inom SFG.

Vi jobbar ihärdigt med att landets porträttfotografer håller en seriös och kvalitativt hög nivå, driver studio, har registrerat företag och innehar F-skatt. Idag finns ett stort antal icke seriösa hobbyfotografer som oftast jobbar svart med fotografering av bröllop. Det medför en väldigt vansklig situation för brudparen, samt att kvalitetsnivån sjunker under det acceptabla. Svartjobbaren konkurrerar med oss på helt andra villkor som vi inte kan acceptera.
Vi har ett mycket stort nätverk inom fotobranschen som kontinuerligt rapporterar in fotografer som vi i Lobbygruppen i vår tur kontrollerar. Vi samarbetar med Skatteverket och ett flertal andra myndigheter och instanser.
Vi har nu fått ditt namn inrapporterat och av den anledningen hör vi nu av oss till dig. Vi vill i all vänlighet be om dina uppgifter, som ditt företagsnamn, ditt namn, adress, telefonnummer och organisationsnummer så att vi kan kontrollera uppgifterna. Vi hoppas du är en seriös fotograf och gärna anstår oss med dessa uppgifter snarast möjligt. Får vi inget svar inom en vecka betraktar vi det som att samarbetet inte är aktuellt. Vi hoppas du förstår att vi bejakar vår bransch och på det sätt vi jobbar.


Med Vänlig Hälsning
Lobbygruppen inom Svenska FotoGruppen

www.svenskafotogruppen.se
lobbygruppen@svenskafotogruppen.se
 
Senast ändrad:

Galdr

Aktiv medlem
Vore ju faktiskt intressant med mer information om de där jepparna än det som ges på hemsidan...

Känns lite "blaha blaha" det där. ^^
 

ulltand

Aktiv medlem
Be att få deras uppgifter. Telefonnummer, styrelse, medlemmar, organtisationsnummer (eller vad en förening har), uppgifter om deras EU-samarbete osv.

Dom kanske är jätteseriösa, men så verkar det knappast av mailet du fått.
Inte heller får man många träffar på Google.
 

ulltand

Aktiv medlem
I artikeln står det bl a:

"Dessa forum och Fotosidan.se är det bästa sättet för dem att få tag på sina kunder. "Det är inte lagligt att göra denna form av smygreklam men det finns både genvägar och de som chansar och vet att det inte kostar dem mer än en liten varning" hävdar Björn Gustavsson."

Någon som har koll på vilken _lag_ denne Björn Gustavsson hänvisar till?
 

Anders Svensson

Aktiv medlem
Det finns ingenting i några (lag)regler som hindrar en amatör/privatperson att vara bröllopsfotograf.

Det finns heller ingen anledning att uppge F-skattesedel eller företagsregistrering annat än till kunder, i samband med offert eller fakturering.

Däremot kan det vara en sak för skatteverket och myndigheterna i övrigt att hålla efter svartjobbare och svartköpare.
 

Microsaftcom

Aktiv medlem
Anders Svensson skrev:
Det finns ingenting i några (lag)regler som hindrar en amatör/privatperson att vara bröllopsfotograf.

Däremot kan det vara en sak för skatteverket och myndigheterna i övrigt att hålla efter svartjobbare och svartköpare.
Jag har bokat in några brudpar till i sommar men har inte registrerat mitt företag ännu och har ingen verksamhet ännu. Jag fotar modeller på TFP. Planen är att regga företag i maj-juni.

Jag överväger att använda Frilans Finans för att fakturera och då behöver jag varken sköta bokföring eller ha f-skatt.

Det finns en del egna företagare som är svartjobbare, även när de innehar f-skatt.. ..så att förknippa alla som inte jobbar heltid med foto med svartjobb är att försköna sanningen.

Ska man se det som en merit att bli länkad av dem...? Jag vet inte jag...

Sidan är nere fortfarande.
/F
 

ulltand

Aktiv medlem
PerFogelberg skrev:
...Vad jag har förstått så är det inte "lagligt" att annonsera fototjänster i Fotosidans forum...
Kanske jag tolkar "lagligt" fel, men för mig är en sak olaglig när jag kan bli åtalad och dömd för det.
 

Michael Eklöf

Aktiv medlem
PerFogelberg skrev:
Vad jag har förstått så är det inte "lagligt" att annonsera fototjänster i Fotosidans forum.
Man bör skilja på lagar, som bestämts av riksdagen, och vilka regler en siteägare har satt upp för att man ska få posta på ett forum.

Lobbygruppen inom Svenska Fotogruppen vill genom att använda tunga ord framstå viktigare än dom egentligen är...

Sen håller jag med dom att man självklart ska jobba vitt, men det har inte med saken att göra.
 

Anders Svensson

Aktiv medlem
Microsaftcom skrev:


Det finns en hel del egna företagare som är svartjobbare, även när man innehar med f-skatt.. ..så att förknippa hobbyfotografer med svartjobb är att försköna sanningen.

Alla hobbyfotografer är inte ohederliga. FrilansFinans är ett sätt.

Men svartmarknaden är ett otyg och skall motverkas, oavsett vilka som håller på med den.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Synd att sidan inte fungerar, hade varit kul att titta på efter att ha läst blänkaren på sfoto.

Men som någon annan skrivit, de kanske är jätteseriösa. Men retoriken verkar tyda på annat med klassiska härskartekniker, misskreditering, svartmålning i bästa propagandatakt och stil.
Björn verkar också vara ganska dynamisk i sitt sätt - och att ursäkta sig med att verka anonymt är ganska dåligt.

Jag undrar också hur den påstådda samverkan med skatteverket i praktiken går till? Självklart skall svartjobb stoppas i dörren! Men jag undrar vad och hur SFG verkar.


För att besvara din fråga Fredrik tror jag att du kan sortera in Björns / fotogruppens mejl under kategorin SPAM. Hör han/de av sig igen och du tröttnar kan du ju alltid anmäla honom för att skicka oönskad kommersiell e-post. Iom att det är en ek förening i botten finns det ju ett vinstsyfte i och med att de ju kanske vill sälja dig tjänsten att försvara dina rättigheter som fotograf.

Det är lite synd att wannabeorganisationer uppstår när det faktiskt finns en plattform genom sff och i viss mån genom porträttfotograforganisationen PYO. Jag undrar om det verkligen blir lättare att säkra kvalitet i yrkesfotografin genom en splittring.


mvh
Johan
 
Senast ändrad:

Johan Okker

Aktiv medlem
FILM) (ulltand skrev:
Jo. Undrar om han/dom gör det även här på FS.
Kanske man skulle söka igenom inlägg som kan intressera gruppen och leka spanare?! :)
Med största säkerhet iom att de enligt SFF-artikeln verkar referera till t ex fotosidan.se.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Det kostar lite över två att vara medlem i SFF.

För det får man:
Juristhjälp
bra avtal med inkassoföretag
tillgång till praktisk hjälp med prissättning
tillgång till medlemsutbildningar
billigare försäkringar
samt valfri registrering i fotografguiden.
 

Anders Svensson

Aktiv medlem
FILM) (ulltand skrev:
Jo. Undrar om han/dom gör det även här på FS.
Kanske man skulle söka igenom inlägg som kan intressera gruppen och leka spanare?! :)
Eller så menar han att han inte går ut med sina åsikter i sådana här grupper, utan bara samlar in namn på medlemmar som söker uppdrag. Det kan man ju göra på annonssidan, t ex.

Jag förstår (rent principiellt) frustrationen när man får konkurrens av "pirater", speciellt om de konkurrerar via olagliga metoder (att inte betala skatt, t ex).

Men samtidigt är "bröllopsfotografering" kanske inte det man skall förfäras mest över - det är nog mer än ett brudpar som vill ha "mingelbilder" från festen, och då anlitar en kompis eller en kompis kompis för detta. Att då pengar byter ägare, helt inofficiellt, är naturligtvis inte "rätt" - men att gå på privat häxjakt på dessa "hobbyproffs" är fel.

Vi har skattmasar och ekorotlar för detta, och de kan också läsa webbsidor, jag lovar. "Ärlig medborgare" HAR lov att ingripa mot pågående brottslighet (envarsrätt), men det är inte sådant här man hade i åtanke då den lagen skrevs... :)
 

Microsaftcom

Aktiv medlem
Johan Okker skrev:
Förresten är du heltidsfotograf? Om inte, har du någon anledning om varför de kontaktade dig?
Jag är inte heltidsfotograf... och när jag startar företag om nån månad blir det som extraknäck i första hand.

En av medlemmarna på den sidan är en fotograf här i stan som är nära pension, 63 år, och kanske tycker att min portfolio är attraktivare än hans?

Jag är ute efter erfarenhet i första hand och att skapa ett namn för mig så att jag på sikt kan avgöra om jag vill starta upp på heltid och ta över stan.

Min hemsida är "inaktiv" tills jag drar igång... så jag har ju ingen verksamhet. Fotar modeller på TFP på löpande band... men det lider inte 63:åringen av.


/F
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS