Annons

Vad för objektiv/inställningar?

Produkter
(logga in för att koppla)

SegEtt

Ny medlem
Jag är lite ny på hela fotofronten men jag tycker nattbilder är riktigt snyggt men vad behöver jag för att ta bra nattbilder? jag har en "sony a100" jag vet att man kan höjja ISO:n och slutartiden, men då måste jag ha stativ. Hur gör jag om jag vill ta en rörelse då?
vad för objektiv ska man ha?
Filter om det kan behövas?
inställningar som gör det bättre?

och passar alla Minolta objektiv på "sony a100"
så man inte köper fel.
sony har ett Fast objektiv med extrem ljusstyrka: F 1,4. funkar det tror ni att fota med det och en iso på 1600 i mörker?

jag tror jag fick med allt där.
Tack på förhand!

Det är stor skillnad på hur handhållna nattbilder och stativnattbilder blir. Med handhållet så funkar det med t.ex. ett f/1,4-objektiv och man kanske klarar 1/15s med ok skärpa, som sista utväg så höjer du ISO.

Nattbilder tagna med stativ är en helt annan sport. Du kan ha flera minuters eller timmars exponeringstid. Du kan blända ner till f/22 eller mindre för att få längre skärpedjup. Bulb-läget (B) är till för långa exponeringar, oftast med hjälp av en trådutlösare eller fjärrkontroll.

d för objektiv/inställningar?

__________________________________________________segett segersson sktrev:

"...sony har ett Fast objektiv med extrem ljusstyrka: F 1,4. funkar det tror ni att fota med det och en iso på 1600 i mörker?..

Om det funkar eller ej?
Lite pinsamt att du som har en så avancerad kamera, Sony A100, tydligen inte har testat om det fungerar att fotografera i mörker.

Praktiken säger allt, testa, självklart fungerar ISO1600 i mörker, även ISO400, optiken har väl ingen betydelse, kitoptiken med största bländare 3,5 bör räcka till.

Utan stativ, luta dig mot ett träd eller husvägg, AS i kamerahuset underlättar till skarpa bilder, gå inte under 1/60 sek. för att vara på den säkra sidan.

Filter till vadå, på natten?

Alla objektiv, Minolta från 1985 (då kom A-bajonetten), Minolta-Konica och Sony, samt nya Zeiss passar ypperligt till din A100.
Faktiskt, med en adapter, passar även Minolta objektiv före 1985, men dessa har naturligtvis endast MF i sin konstruktion!

...

Jag har precis fått kameran och håller på lära mig, men vissa saker står inte i instruktionsboken och kanske krävs en viss erfarenhet för att kunna. Då tänkte jag att här på forumet så finns det många kunniga menniskor så varför inte fråga???
Det kan va pinsamt att jag har en sån kamera men jag ser det som det ända sättet att lära sig en kamera är att ha den. När jag köpte den så köpte jag och en kompis kameran och vi fick dom för ett riktigt bra pris så vi slog till.

Men tack för hjälpen iaf!

Om du vill ta nattbilder med långa tider rekommenderar jag dej att skaffa ett stativ och en fjärr/trådutlösare, resten är övning. Du behöver inga värstinggrejjor utan i princip vad som hels funkar.

Lite olika foto om man tex går runt på stan och plåtar i mörker, då behöver du ett ljusstarkt objektiv och ganska höga iso (1000-1600 brukar jag köra). Och eftersom tumregeln för slutartider på frihand för att bilden skall bli skarp säger 1 / brännvidden * cropfaktorn) så är det givetvis lättare att handhålla en vidvinkel än ett tele.
Personligen hamnar jag ofta på 1/60 - 1/15 sek med bländare 2 och brukar ta några extra exponeringar för att förhoppningsvis någon skall bli skarp.

AS

Hej

Du har som sagt AS i huset och det blir mycket användbart vid mörkerfoto.

Tror inte du måste köpa Sonys 1.4 (som kostar en bra slant) bara för att ta nattbilder...jag hade nog valt en bättre ljusstark vidvinkel/normalzoom.

50mm blir för övrigt en väldigt olämplig/trist brännvidd på APS-C kameror som din A100 är. Till porträtt är den bra tack vare möjlighet till kort skärpedjup och skärpan i sig, men som walkaround...mja.

Till tex nattbilder i stadsmiljö brukar jag använda lågt ISO-tal för att få så bra bildkvalitet som möjligt. Stativ + ISO 100.

Allt beror förstås på vad du är ute efter för typ av bilder.

/K

Starcrosseffekter?
Jo, jag vet, det får man om objektivlocket är påsatt, på frontlinsen, då blir det mörkt!
Inte det bästa stativ hjälper då till, för att få skarpa bilder!

Köpa ett speciellt objektiv för nattbilder, verkar vara rena snurren!
Tips:
Minolta 1,7/50mm AF kan fås för en summa av ca. 1500:-!
Skarpt!
Kitzoomen ligger i skuggan, av skärpan på en fast 50mm!

Läsa på, innan man använder en så pass avancerad/perfekt D-SLR borde vara en självklarhet!
Ingen hoppar väl in i en bil och sätter sig i baksätet, för att själv köra iväg?

Är det berättigat att ställa frågor om man äger en Coolpix?

Förstår inte varför man måste hugga på nybörjare som köpt DSLR. Fotosidan är väl ett ypperligt forum att som nykomling ställa frågor även om man råkar äga en lite mer avancerad kamera? So what?

En avancerad D-SLR kan aldrig nog informeras om på detta, i för sig kunniga, FS Forum, evighetstrådar blir det lätt!

Praktik, praktik och åter praktik med kameran, samtidigt som fotografen läser sig framåt i instruktionsboken, så har det alltid varit.

Jag är inte stöddig, utan förvånad!
Upptäcka själv kamerans alla möjligheter, ger automatiskt en kunnig fotograf, - try by error.

ANNONS
Götaplatsens Foto