Annons

Ersätta 350Ds kitobjektiv med Tokina 19-35?

Produkter
(logga in för att koppla)

bestial

Medlem
Ja, jag har äntligen skaffat mig en dslr och fotograferingen är i full gång. Men med ett litet missnöje över det medföljande objektivet (18-55) sitter jag och kikar på alternativ. Skulle då Tokinas 19-35/3,5-4,5 vara en bra lösning? Kommer jag märka någon skillnad på kvalité och vidvinkel?

Har ni andra bättre förslag på objektiv som ligger i snarlik prisklass (kanske svårt att matcha Tokinans ~2000:)?

Nej.

mindre vidvinkel och mindre bränvidd.

Skriv mer, att du har Canon eos 350. OM du har kitobjektivet 18-55 eller inte.

osv

En begagnad eller ny Sigma 17-70 kanske skulle vara något? Skarpare, större omfång än kitobjektivet. Kostar ~3000kr ny

Tokina kommer ju med sin nya AT-X Pro D 16-50/2.8 i.l.a. månaden; men den blir nog lite dyrare (ant. ca. 6.5K)
Är den av samma kvalität som nya 50-135/2.8; kommer den att bli en hit. (OBS att båda är bara för APS-C)
/Erik J

Damoor skrev:
Nej.

mindre vidvinkel och mindre bränvidd.

Skriv mer, att du har Canon eos 350. OM du har kitobjektivet 18-55 eller inte.

osv

Det skrev jag ju faktiskt att jag hade. :)

Men ja, jag använder min kamera rätt allround, både närbilder, landskap, porträtt, fester, både natt och dag o.s.v. jag vet inte riktigt vad jag skall säga?

Spara lite till och satsa på ett Tamron 17-50/2.8. Inget fel på Tokinan egentligen, men det är ljussvagt och lite tråkigt brännviddsområde.

Det verkar ju inte vara så positivt alltså, då är det bara glömma att spara in CSN-pengarna den här månaden och gå fullt ut då. :D

Har fått tag i ett Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Asp IF Macro, begagnat från juli -06 med UV-filter Digital high grade och motljusskydd för 2300:- inkl. frakt. Det skall alltså tillfredsställa mig bra? Priset är ju klockrent med de extra tillbehören.

Du kommer antagligen uppleva ett stort lyft med Sigmas 17-70. Ett kanonobjektiv för de pengarna!

Tokinas 19-35 är också ett bra objektiv, men ska nog ses som ett prisvärt alternativ till kameror som inte inte klarar EF-S-fattningen (Sigma DC), t.ex då Canon 1D MkI eller 10D.

Ja, jag hoppas att jag skall bli nöjd, utifrån recensioner och folks kommentarer så verkar ju fallet bli så. Och att man även får en rätt schyst macro är ju ett plus. Nu blir nästa inköp ett 10-20 objektiv så jag får leka loss ordentligt, sedan om det blir Sigma eller något annat får framtiden utvisa. Deras EX-serie verkar ju hålla hög standard.

ANNONS
Götaplatsens Foto