Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Extremt grönt färgstick vid utskrift.

Produkter
(logga in för att koppla)

skogsbaronen

Aktiv medlem
Hallå!

Har stött på ett problem som jag aldrig haft förut. Har en ny dator men samma skrivare. Färgpatronerna är dock nya och EJ canon-orginal.

När jag testade att skriva ut med dom nya patronerna och med den nya datorn så blev allt svart mycket grönt. Med både ny dator och nya pirat-patroner vet jag ju inte vad som är fel. Skärminställningen, skrivarinställningen eller patronerna?

Hade profilerat skärmen enligt manualen här på FS, men de e ju lite svårt med en lcdskärm då man får olika nyanser beroende på vinkeln till skärmen. Jag återställde då skärmen och skrev ut en oformaterad råformats-bild. Blev nu lite mindre grönt men det var ju väntat eftersom att jag inte ökat färgmättnaden något alls.

Jag bifogar bilderna som jag skrev ut.

Är det samma grönstick på era, förmodligen bättre, skärmar?

Kan jag på något sätt ställa om skrivaren för att kompensera om det är patronerna som spökar?

Finns det något sätt att fixa till det här utan att lägga ut 700kr på orginal-patroner?

Mycket tacksam för svar.

Bilagor

• dscf6893_shadows_contrast_srgb_shade2.jpg
    dscf6893_shadows_contrast_srgb_shade2.jpg
    92.8 KB · Visningar: 189
"Lönlös flykt 2" samt "Pärlemo", på min profil är redigerade med samma dator.

Hur ser dessa ut?

Skotern ser helt svart ut på min skärm också, men på utskriften är den svagt grön i det svarta.

Misstänker att det är patronerna. Nog hade jag tolererat en viss färsämringsgrad med oäkta patroner, men detta är ju under all kritik. Blir det inte bättre än såhär är dom ju verkligen oanvändbara i färg :(

Finns det inget sätt att korrigera detta?

Ok. Skulle du eller någon annan kunna förklara hur man gör en skrivarprofil. Finns ju många kronor att spara på det.

Tack för visat intresse!

ANNONS
Götaplatsens Foto