Annons

Kamerainställningar för en närbild

Produkter
(logga in för att koppla)

sw_julia

Medlem
Hallo, Är rätt "ny" på att ta kort osv..
Men jag har ngr frågor om man vill ta en bra närbild, Vilka inställningar på kameran ska man ha osv. ?
Jag har en FinePix F30. Är det något annant man behöver utöver kamerainställningarna ?

( är inte riktigt säker på att den här frågan kom i rätt forum ? :S )

För att du ska få ett bra skärpedjup krävs en liten bländare (stort bländartal, 11-22), vilket i sin tur kräver starkt ljus och/eller stativ. Ställ kameran på bländarförval, ställ in liten bländare, håll fast kameran med stativ eller något bra underlag och använd självutlösaren (för att undvika skakningsoskärpa med den förmodligen långa tiden). Tar du bilden utomhus underlättar det, eftersom du får en kortare exponeringstid och därmed mindre risk för skakningsoskärpa.

Gissningsvis kommer du som närmast om du använder maximal brännvidd (zoomar in så mycket som möjligt), men det vet jag inte.

Blev du något klokare?

Per.

Du börjar som alltid med att ta fram kamerans instruktionsbok. (om du saknar den av någon anledning råder jag dig att köpa en).

För riktiga närbilder skall du ställa kamerans `bildtypväljare´ i läge macro. Kolla sedan i instruktionsboken vilken närgräns som gäller. Viktigt om du ej vill ha suddiga bilder.

Lycka till!

Sabud skrev:
Du börjar som alltid med att ta fram kamerans instruktionsbok. (om du saknar den av någon anledning råder jag dig att köpa en).

För riktiga närbilder skall du ställa kamerans `bildtypväljare´ i läge macro. Kolla sedan i instruktionsboken vilken närgräns som gäller. Viktigt om du ej vill ha suddiga bilder.

Lycka till!

Tack så mycket! (=

sw_julia skrev:

Jag har en FinePix F30.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/980475.htm?set=lp

Ratten på "A/S" eller "M", "blomma" på (dvs makroläge, vänstra sidan av den runda knappen på baksidan), håll så nära som du vill komma. Tryck ned avtryckaren halvvägs tills den har fokuserat. Om den inte fokuserar då, dvs "!AF" kommer upp på skärmen, då får man backa kameran lite. Tryck av!
Et voila, superfin nyckelpiga! Om jag får säga det själv, ehum. :D

/Pia

Senast ändrad:
ANNONS