Gammal 2007-04-17, 11:30   #1

Gatufoto, Garagefoto och glömda rum
Vad är skillnaderna/likheterna mellan Gatufoto, Garagefoto och "Det glömda rummet" fotografiskt sett? Innebär det att inga människor är närvarande i bilderna som hör till Garagefoto och "Det glömda rummet" eller finns det fler skillnader och likheter än så?
Besvara med citat   
Gammal 2007-04-17, 11:56   #2
Kodsnickare

Garagefoto vet jag inte vad det är, men på gatufoto och "ruinfoto" (vi behöver en klatschig term..) tycker jag den fundamentala skillnaden är just förekomsten/avsaknaden av människor.

Iofs kan man plåta mycket roliga bilder med människor i "glömda rum"-miljöer men då blir de något annat. En "ruinbild" i min värld skall andas stillhet, tomhet, tysthet, övergivenhet och förfall så jag kan inte tänka mig människor i en sådan bild - möjligen för att illustrera hur stort/litet något är.
Besvara med citat   
Gammal 2007-04-17, 12:09   #4
Kodsnickare

Aha, en "hybrid" då mellan ruinfoto som även inbegriper "levande" miljöer, men som framställs som sterila och tomma.
Besvara med citat   
Gammal 2007-04-17, 12:10   #5

Inte konstigt man blir förvirrad! :o) Nu tänker jag högt här... så det glömda rummet är alltså helt övergivna miljöer som ingen längre bor i eller har bott i under lång tid... moderna eller gamla ruiner.
Besvara med citat   
Gammal 2007-04-17, 12:21   #6

"Det glömda rummet" har vi kallat vår grupp här på Fotosidan. "Modern ruins" är en välanvänd utländsk motsvarighet.

"Spår av människor/Traces of mankind" har jag själv som undertitel till min hemsida.

Vår genre har väl ingen riktigt etablerad fototerm ännu.
Besvara med citat   
Gammal 2007-04-17, 12:23   #7

Garagefoto var nog Mackans egen idé helt enkelt, men den skiljer sig ju lite från vårt "ruin"-foto. Som ju inte alltid behöver vara direkta ruiner... men miljöer/byggnader som är övergivna, bortglömda, förfallna i olika grad.
Besvara med citat   
Gammal 2007-04-17, 12:26   #8
Kodsnickare

Sans skrev:
... helt övergivna miljöer som ingen längre bor i eller har bott i under lång tid... moderna eller gamla ruiner.
Ja det är en rätt bra beskrivning, och för min egen del handlar det mest om miljöer som är övergivna i någon slags närtid, där det gärna skall finnas en hel del spår av tidigare innevånare eller verksamhet. Det är ofta också ställen som inte är så lätta att hitta eller besöka; upptäckandet och researchen är en del av tjusningen.

En fornborg från vikingatiden eller en slottsruin är förvisso också ett övergivet ställe, men inte lika spännande att fotografera och besöka - de är väl kända, besökta av många och dokumenterade av arkeologer mm.
Besvara med citat   
Gammal 2007-04-17, 12:31   #9

clindh skrev:
Ja det är en rätt bra beskrivning, och för min egen del handlar det mest om miljöer som är övergivna i någon slags närtid, där det gärna skall finnas en hel del spår av tidigare innevånare eller verksamhet. Det är ofta också ställen som inte är så lätta att hitta eller besöka; upptäckandet och researchen är en del av tjusningen.

En fornborg från vikingatiden eller en slottsruin är förvisso också ett övergivet ställe, men inte lika spännande att fotografera och besöka - de är väl kända, besökta av många och dokumenterade av arkeologer mm.
Jag satt just och skrev på något liknande själv, men du formulerade det på precis samma sätt...
Besvara med citat   
Gammal 2007-04-17, 18:47   #10

Alltså är det mer modern tid (1800-talet och framåt) som avses för denna speciella genre eller? Vad kallas då genren för medeltida eller ännu äldre ruiner i så fall?
Besvara med citat   
Gammal 2007-04-17, 19:08   #11

Oftast är det nog 1900-tal vi ägnar oss åt.

Gamla fabriker, bostadsområden, sjukhus och liknande. Vissa miljöer kan nog dateras till 1800-tal också, åtminstone delar av dem. Och viss historia är ju nästan nutida, ta Hästhagen som exempel:

http://erro.se/traces/Hasthagen/

Men det är klart, hittar man nån 1600-talsmiljö i lämpligt förfall så tackar ju inte jag nej. Haken med sånt som är mer än dryga 100 år är väl att det oftast är just ruiner, och att de där spåren av människor och deras verksamhet sedan länge har försvunnit.
Besvara med citat   
Gammal 2007-04-17, 20:07   #12

Jag tycker att Fotosidans/Christers benämning av "Det glömda rummet" är riktigt bra och beskrivande: -"Det övergivna, det glömda, det dolda - som tex gamla ödehus, skrotbilar och dylikt"

I mina ögon kan det handla om allt från ett bortglömt hörn av staden, ett ödehus/ödeindustri, en övergiven bil i skogen, platser där man/ingen vanligtvis besöker.

En gammal indistri, byggnad osv som tex är museum är ju av uppenbara skäl inte ett "Glömt rum" pga att det är just ett museum med besökare, då är det ju inte bortglömt alls....

/B
Besvara med citat   
Gammal 2007-04-17, 20:15   #13
Kodsnickare

Sedan finns det iofs intressanta ställen som inte är lämnade vind för våg, men som inte används av någon och hålls stängda för allmänheten. Tiden har "stannat av" och det händer inget med dem, år efter år. Hit kan räknas ställen som Gamla Riksarkivet, gamla försvarsanläggningar, bergrum mm.
Besvara med citat   
Gammal 2007-04-17, 20:20   #14

Räknas misskötta byggnader, hus och platser som får förfalla också som "glömda rum"? Det kan ju bo någon i ett förfallet hus fastän man ibland inte kan tro det.
Besvara med citat   
Gammal 2007-04-17, 20:24   #15

Sans skrev:
Räknas misskötta byggnader, hus och platser som får förfalla också som "glömda rum"? Det kan ju bo någon i ett förfallet hus fastän man ibland inte kan tro det.
Bor det någon där, så är det väl inte helt bortglömt?

/B
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:26.

Aifo AB - B+W Polaristionsfilter

Alltid bra priser på Elinchrom