Annons

Vilket raw-program kör ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

lembit_pet

Aktiv medlem
Har nyligen börjat fota i raw. Tankade hem Rawshooter och tyckte det var grymt snabbt och bra. Eftersom det är utgånget provade jag Lightroom istället och blev otroligt besviken. Grymt långsamt program, onödiga menyer överallt och stenålders hantering av kataloger och inte samma finesser som Rawshooter. Måste vara utvecklat av en prao-elev.
Tänkte kanske prova Dcraw istället. Vad kör ni???
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
prova capture 1, om du snabbar dig att köpa ett SanDisk ultra iii kort på dustinhome får du med det gratis.

annars rear vissa leverantörer le versionen.

den påminner starkt om rawshooter.

du kan kolla de guider jag skrivit för de programmen jag kör eller just nu testar:
Capture one
Lightroom

www.roine.nu, långt ner i västerkant bland länkar har du länkar till mina qickref på svenska till dessa program.

Roine
 

Roswer

Aktiv medlem
Hej Roine, blev nyfiken, men man måste ta bort ett kommatecken från URL'en för att komma in på din hemsida.

MVH Rolle
 

yalazy

Aktiv medlem
Jag hör också till dem som var väldigt nöjd med Rawshooter och hade premium. Allt satt där det skulle och allt gick snabbt. Inget importerande och klabbande, utan filhanteraren direkt. Lightroom blev även för mig en total besvikelse av flera skäl. Jag har börjat använda Capture One LE för att det är det som liknar Rawshooter mest, och det kommer i en ny version under året som förhoppningsvis bygger vidare på det upplägg de har nu.
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
hej

tackar för påpekandet om länken:

www.roine.nu

ang C1, v4 har jag ingen aning, men den kommer vad jag förstår i två omgångar, LE först o Pro sen.

men jag testar just nu två spår:
- iView + C1 Pro
- Lightroom

Båda dessa vill jag ha i ett föde, dvs från kamera till arkiverade filer, blandat raw+jpg, har ca 70 000 bilder, ca 11 000 resebilder och ca 45 000 modellbilder samt lite övriga bilder, tex några 1000 scannade dior.

Per idag klarar inte Lightroom av den mänden bilder fastän jag bara brutit ut resebilderna nu när jag kör.

Men jobbar man i stort sett enbart med JPG är ju LR enda spåret och de är ju på rätt väg där, dvs man kan göra väldigt mycket med en jpg bild och ett bra flöde kring hemside o presentationer osv i ett o samma program.

Men har man 10 000 tals råfiler så är det som ro en båt o glömt ta upp ankaret.

Roine

Roine
 

miamistevefan

Aktiv medlem
Hej, har också kört RS men tänkte byta och fick C1 LE med senaste Extreme-kortet. Finns det något bra sätt att göra svartvitt i Capture One, ni som använt det? Verkar ju väl lite med endast tre reglage... Ska byta dator så jag tänkte vänta lite med installationen.
 

zydic

Medlem
hej!
Jag använder den japanska rawkonvertern Silkypix, kanske inte den snabbaste, men fantastisk fin färg och brushantering.
/tommy
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Just nu använder jag mig av Canons egen programvara DPP och testar den, har även CaptureOne, Camera Raw, Lightroom, Rawshooter, Bibble, Aperture. Fujis egen rawkonverter. Nikon NX och Aperture har åkt in och ut.Fuji åker snart.
Vilket program arbetar jag med, Camera Raw CS3 , Bridge, Photoshop.
Mikael
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
japp

det finns en profil som heter c1_bw9 som fanns att ladda ner på nån site.
DVS en ICM profil. Har den, men kommer inte ihåg vart jag hittade den, men man gör bättre b/w i andra program..

Roine

miamistevefan skrev:
Hej, har också kört RS men tänkte byta och fick C1 LE med senaste Extreme-kortet. Finns det något bra sätt att göra svartvitt i Capture One, ni som använt det? Verkar ju väl lite med endast tre reglage... Ska byta dator så jag tänkte vänta lite med installationen.
 

Nyström

Aktiv medlem
Till Lightrooms försvar

Själv har jag migrerat från iView Media Pro + Camera Raw till att helt uteslutande använda Lightroom. Att få möjligheten att enkelt tagga bilderna med metadata, som är iViews starka kort, och dessutom i samma program kunna göra RAW-konverteringar, som inte går alls i iView, är i mitt tycke helt oslagbart.

Dessutom är Lightroom en för mig mycket kreativ miljö att arbeta i. Funktionerna för att kvickt gömma alla störande menyer och knappar är toppen. Men några enkla knapptryckningar är det bara jag och bilden. Det gillas.

Att LR skulle vara långsam håller jag inte med om. Visserligen har jag en stark dator, men i flertalet recensioner har LR fått goda vitsord just för att det fungerar väl på även äldre maskiner. Visst, i jämförelse med iView är LR långsamt, men i iView kan man inte göra icke-förstörande förändringar av bilderna.

//Andreas
 

alfin

Aktiv medlem
Tack Andreas, jag trodde jag var ensam om att gilla Lightroom på hela Fotosidan! Jag har nästan lika många rawkonverterare som Michael och jag tycker de flesta nu ligger ljusår efter Lightroom.
Ja, förutom möjligen ACR 4.0 i min nya PSCS3 då förstås... ;-)
 

csandlund

Aktiv medlem
Jag anv Raw Developer från http://www.iridientdigital.com/ - endast för Mac!
Gränssnittet är väldigt enkelt och logiskt, det är lätt att hitta bland de olika funktionerna.
Bra funktioner för skärpning och sv/v konvertering.
Generar väldigt fint framkallade rå filer :)
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
hej

jag gillar också Lr, men som jag skrivit ett antal ggr så e den inte dimensionerad för stora mängder bilder.

Sen är det ju som med allt, kunskap o förståelse är a och o

Det heter ju:
A fool with a tool, is just a faster fool.

DVS varje program kräver att man kommer över tröskeln, och det råder knappast nått tvivel att Adobe kommer ta marknader här, men att tro att Lr är en enkel qick raw-->jpg konverterare är nog fel, utan det är en arbetsplats för ett helt sätt att tänka från kameran till vad man nu skall ha bilden till, dvs web, utskrift eller presentation, den har ju alla de delar.

Sen är den idagsläget extremt svag på vissa delar i behandligen där man måste ut till andra program, där finnns en hel del att önska, men så länge man är i mainstream finns idag inget lika vasst alternativ och den styr ju upp slarv o dålig ordning, man kommer inte skapa en massa kopior (dbletter) av bildfilerna som man tappar kontroll över etc.

iView-->C1 är ju fasindelat i faser oftast, iView, C1, PS CS, iView.

Kör man enbart tex C1 eller rawshoter så gäller för många:

litet kaos (råfler lite var stans, Konvertering, Stort kaos (många olika varianter på samma fil lite var stans, nån katalog till framkallning, nån katalog för web en osv.


i Lr kan du fritt växla moduler som Ni skriver, tagga, sortera bort o dit, sortera osv o allt hänger samman, man har EN källfil och ev ett par redigerade filer om man lämnat lr för Ps CS, men man kommer långt med virtuella kopior om man inte gör modellbilder med extremredigering.

Det är som det känns idag eter lagt rätt mycket tid på att testa de olika alternativen o dokumnetrat hur jag testat.

Men kvar står att passerar du 10 000 råbilder i en databas är det i princip oanvändbart på en dual core 2.0 cpu med 2GB minne o rätt snabb disk, med usb2 disk blir det inte nämnvärt långsammare heller, så det är databasens uppbyggnad med dessa otal filer som dödar effektivt.

Roine
 

Nyström

Aktiv medlem
Flera databaser?

Jag har tyvärr inte haft möjligheten att testa LR med 10000+ bilder; mitt eget bibliotek är än så länge betydligt blygsammare. Men jag kommer å andra sidan aldrig att hamna med ett LR-bibliotek på över 10k bilder, då jag långt innan kommer att skapa flera databaser istället. Så som jag arbetar (nu) är jag mest intresserad av de senaste ca. 1000 bilderna, så när mitt LR-bibliotek når 3-4000 bilder kommer jag starta ett nytt bibliotek.

Sen kan man ju hoppas att Adobe svarar på kritiken och snabbar upp koden i senare uppdateringar och versioner. Men jag envisas med att hävda att LR är mycket snabbt om man jämför med det enda andra motsvarande programmet på marknaden: Apples Aperture. Jag har testat båda och LR är betydligt kvickare i vändningarna.

Nu är LR inte utan sina brister. Den för mig tydligaste bristen är den (mycket) dåliga verktygen för skärpning. Men kanske vill de att man ska köpa PS för just den funktionen...

//Andreas
 
Senast ändrad:

lembit_pet

Aktiv medlem
Tack för input!
Jag får ladda hem lite demos och prova dom andra programen i helgen...
Jag tror jag irriterar mig på all katalogisering eftersom jag inte behöver finesserna än. Har ju bara typ 2-3000 jpeg och 25 raw-bilder i dagsläget =)
 
ANNONS