Annons
Annons
OBS: denna grupp är markerad som inaktiv. Gruppvärden kan aktivera den igen genom att redigera inställningarna.
Gammal 2007-05-15, 11:33   #1

Canon-verkstad i Linköping!?!
Var häromdagen inne och surrade på Canons svenska hemsida och lade då plötsligt märke till att det nu finns en serviceverkstad i Linköping. Det må vara min hjärna som spelar mig ett gigantiskt spratt, men jag har inget minne av att en så lokal verkstad fanns listad där tidigare. Om inte annat kan det ju vara bra att känna till om någon är i behov av injustering etc.
Besvara med citat   
Gammal 2007-05-15, 12:33   #2

Re: Canon-verkstad i Linköping!?!
lastrand skrev:
Var häromdagen inne och surrade på Canons svenska hemsida och lade då plötsligt märke till att det nu finns en serviceverkstad i Linköping. Det må vara min hjärna som spelar mig ett gigantiskt spratt, men jag har inget minne av att en så lokal verkstad fanns listad där tidigare. Om inte annat kan det ju vara bra att känna till om någon är i behov av injustering etc.
Företaget har nog funnit där ett tag, vad jag vill minnas.
"Vi har from 070101 autorisation för samtliga Canon's konsument produkter" - så står det på hemsidan (och språkpolisen i mig reagerar genast över att det finns minst två skrivfel i den meningen).

Äntligen ett ställe som kanske kan dammsuga min kamera. Nyfiken på om någon kan recensera företagets tjänster.
Besvara med citat   
Gammal 2007-05-15, 12:51   #3

Okej, jag tror att det var ungefär ett halvår sedan jag senast var inne på Canons hemsida och kollade. Kände mig då lite besviken över att det inte fanns ett ställe i regionen att vända sig till, men det är ju positivt att det blivit ändring på det om man inte vill gå vägen via återförsäljare eller skicka älsklingen per post. Ja, kameran alltså... ;-)
Besvara med citat   
Gammal 2007-05-15, 13:42   #4

Den firman fixar med TV och stereo typ, och vad jag vet så är de bra på det. Tror dock aldrig att de sysslat med kameror och skulle förmoda att Canon med meningen "konsumentprodukter" menar just tv, video och kanske datorer men jag tror knappast att de menar systemkameror, tyvärr.

Nu finns väl egentligen bara Intervision i Malmö och Canon RCC i Götet som fixar med kameror. De andra är väl mer inriktat på övriga sortimentet.

//Micke
Besvara med citat   
Gammal 2007-05-15, 14:01   #5

Tja, företagets hemsida säger i alla fall att de utför reparationer av digitala kameror. Behöver ju dock inte betyda att de exempelvis kan erbjuda justering av objektiv.
Besvara med citat   
Gammal 2007-05-15, 22:20   #6

jag köpte en canone eos 350D förra hösten fick lämna in den efter 1 månad då det inte gick att föra över bilder frpn kameran till datorn.
dom skickade då kameran till en annan stad.
dom sa 2 veckor men efter 7-8 veckor sa siba som jag köpt den hos att dom tog tillbaka den så la jg 1000 kr till o fick en 400D istället.

kommer dock inte ihåg vilken stad den skickades till hmmm
Besvara med citat   
Gammal 2007-05-25, 04:54   #7

Infocare i Bromma
Jag hade oturen att min slutare slutade fungera som den skulle i februari och lämnade då in den till Ljud & Bild som i sin tur skickade iväg den till Infocare i Bromma. De sa att det skulle ta ca 5-10 dagar att fixa kameran, men det blev tyvärr en väldigt seg historia.

Först efter mycket tjat och många telefonsamtal så fick jag efter ca 1 månads tid tillbaka en kamera, men det var en D30 istället för min 30D.

Sedan fick jag efter ytterligare ett par veckor tillbaka rätt kamera, men med beskedet att den var felfri (de hade utfört grundliga tester på kameran). Jag visade då personalen på Ljud & Bild att slutaren hakade upp sig vid varje kort och att man var tvungen att stänga av och på för att kunna ta en ny bild (detta med tre olika objektiv och 3 olika minneskort av olika märken). De intygade att kameran var trasig och skickade iväg den igen (med hög prio).

Efter ett antal dagar så ringer jag igen upp till Infocare och de har inte tittat på kameran. Den har inte heller hög prio utan ligger bara som ett nytt ärende.

Efter mycket tjat så hittar de felet och byter ut slutaren i kameran och då gick det snabbt tills jag åter hade en fungerande kamera i min hand.
Besvara med citat   
Gammal 2007-12-14, 16:44   #8

Re: Re: Canon-verkstad i Linköping!?!
Maxell skrev:
Äntligen ett ställe som kanske kan dammsuga min kamera. Nyfiken på om någon kan recensera företagets tjänster.
Jovars - nu kan jag recensera företaget (Bild & Ljudservice i Linköping http://www.bild-ljudservice.com).

Jag lämnade in min 350D där för rengöring av sensorn för några vecor sedan. Jag lämnade in kameran på fredagen ca 13:00 och redan nästa dag, lördagen runt 12:00 ringde dom och berättade att den var klar. Resultatet är bra, men inte 100%-igt. Finns fortfarande kvar något dammkorn, men sensorn är helt klart mycket renare nu.
Besvara med citat   
Gammal 2007-12-14, 17:08   #9

Får man fråga vad kalaset kostade? Måste ju hålla koll på "konkurrenterna" och vad de tar? Jag kanske kan höja mitt löjligt låga pris för sensor rengöring. ;o))
Besvara med citat   
Gammal 2007-12-14, 17:30   #10

Jag visste inte att du pysslade med sådant; du har varit alldeles för dålig med marknadsföringen här inne!

Jag kommer faktisk inte ihåg vad det kostade, men siffran 800+moms tycks ringa en halv klocka.
Besvara med citat   
Gammal 2007-12-14, 18:14   #11

Jag har bara rengjort åt lite bekanta och de som har hyrt min studio. Inte direkt varit så att jag annonserat ut tjänsten. Jag fotar i rätt så skitiga miljöer så man har ju varit tvungen att skaffa sig material och kunskap att göra det själv.

Beroende på hur skitig sensorn är och hur lång tid det tar att få den ren så brukar jag ta runt 300:-. Det mesta är materialkostnad och så någon krona för jobbet.

Så jag får väl annonsera nu då. Någon med skitig sensor? ;o))
Besvara med citat   
Gammal 2007-12-14, 23:20   #12

Fetskitig. Hela huset behöver dammas av.
Besvara med citat   
Gammal 2007-12-17, 16:15   #13

EazyLiving skrev:
Får man fråga vad kalaset kostade? Måste ju hålla koll på "konkurrenterna" och vad de tar? Jag kanske kan höja mitt löjligt låga pris för sensor rengöring. ;o))
Jag hittade fakturan; 500+mva (625:- inkl mva).
Besvara med citat   
Gammal 2009-07-09, 23:47   #14

Företaget verkar ha bytt namn eller blivit uppköpta och heter numera
Assist Workshop AB (Linköping) http://www.awab.nu

Jag lämnade in min kamera där förra måndagen och idag fick jag tillbaka den - fullt fungerande med ny slutare. Canon tog det som en garanti-reparation så jag vet inte vad det skulle kosta om man måste betala själv.

Allt funkade smidigt och det gick att följa på nätet i vilket skede kameran befann sig: 1-Mottagen, 2-Felsökning klar och väntan på reservdelar, 3-reservdelar mottagna och väntan på reparation, 4-Klar, sms-avisering.

Att byta trasig slutare måste visserligen vara ett standardfel för en kameraverkstad, med det klarade de i alla fall galant.
Besvara med citat   
Gammal 2009-07-13, 05:08   #15

Lämnade in en gammal 30D (utan garanti) som hade en något glapp avtryckare. Skulle gå på någon tusenlapp eller två och ta någon vecka att fixa, inte så mycket att orda om.

Men de ringde efter några dagar och tyckte inte att kameran var särskilt välbyggd invändigt (var någon kabel som inte höll måttet och var inget som direkt hade med felet som jag lämnade in kameran för) och tyckte att det var Canons fel. Så de lyckades få Canon att ge mig en helt ny 40D.

Vad kostade det? Inte ett öre.

Skulle tro att många företag bara skulle gjort vad man bett dem om, ta betalt och vara tysta. Men inte i det här fallet. Gav reperatören en flaska whiskey som tack.

Blir det några fler fel på mina Canon-kameror är det dit de kommer att lämnas.
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:57.

Aifo AB - Elinchrom D-Lite RX ONE Studioblixt