|
|
#16 |
|
|
Hej
Jag var där under Kristi Himmelfärdshelgen. Vi reste med Soloeast travel, www.tourkiev.com Vi betalde runt 6000 inkl minibussresa från Borås till Arlanda. Men det var helt klart värt pengarna. Jag skall dit igen och plåta vidare. Ett tips är att säga till att ni är fotografer så ni tillsammans kan planera er infärd annars blir det ont om tid där inne. mina bilder finns på www.enfotograf.com/tjernobyl Jag är absolut inget proffs på Tjernobyl/Pripyat men undrar ni något så kan jag försöka svara med hjälp av min lilla erfarenhet av resan. Mvh HÅkan |
| Besvara med citat |
|
|
#17 |
|
|
I Kiev kan få engelska, men det löser sig som på många andra ställen, teckenspråk och ett leende.
Folk var överlag väldigt trevliga mot turister, med undantag från de två poliser som 2 av mina reskamrater fastnade hos mitt i natten efter att ha kissat på gatan :-) 90 dollar fattigare fick de gå hem o sova. Vår guide hade perfekt engelska och han hjälpte oss med boende och transport från flygplatsen. Priser på mat är något lägre än sverige, boendet är beronde på standard. Vi bodde 8 personer i en lägenhet i stan för 75 usdollar / natt. Håkan |
| Besvara med citat |
|
|
#18 |
|
|
Helt underbara bilder.... :-)
På din sida skriver du: -"Helt klart värt alla pengar och all möda att åka hit och jag och ett par till i sällkapet kommer att åka tillbaks inom kort och då förhoppningsvis kunna bo en eller ett par nätter i staden Tjernobyl ett par mil från reaktorn. För med facit i hand missade vi en hel del på vår resa, vi var dock bara inne i 30 km zonen i knappt 6 timmar med lunch och besök vid reaktorn mm. På vår nästa tur skall vi ha en privatchafför som tar oss dit vi vill och hur länge vi vill. Men vi får se när den blir av.. " Ungefär vad jag är ute efter, att kunna/få besöka lite längre, hinna fota lite mer än vid ett "kort besök", när man ändå tagit sig till området. Slängde i ett av mina inlägg upp länk till bilder från ett besök vid en bas i östra Tyskland, vi var där i 7 timmar, och "mätta" efter den tiden, och då var det bara en liten bas, Pripyat är större än så... Tror du att du, eller några i ditt sällskap, kommer att komma iväg igen nu i sommar? Och kan man då hänga med?, samt hur tusan få till ett längre besök utanför dom vanliga "turistguidningarna"? /B |
| Besvara med citat |
|
|
#19 |
|
|
Nä, det kommer nog inte bli i sommar utan snarare samma helg nästa år. Men vi vet inte än.
Han på Soloeast travel som ordnade vår resa sa att man i princip kan skräddasy en egen tur. Att man har en chafför, guide som tar oss dit man vill och hur länge man vill. Samt att vi skall bo en natt i staden Tjernobyl för att slippa ta oss till Kiev över natten. Nackdelen att ta med en ny i gänget ´är att du missar en del, vi har ingen avsikt att åka till reaktor 4 eftersom vi har sett den, samma gäller byggnaderna runt kärnkraftsområdet. Utan vi kommer att lägga stor del av vår tid i Pripyat och på kyrkogården för gamla fordon mm. Ha en bra midsommar Håkan |
| Besvara med citat |
|
|
#20 |
|
|
Håkan, troligtvis är jag ett halvår i Kiev nästa vår också. Om er plan blir av så åker jag jättegärna med om det är OK. Tar ni ett par extra dagar i Kiev så guidear jag gärna till lite andra intressanta platser också om det är av intresse.
|
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:58.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar
Senaste nyheterna
- Europas natur visas i Stockholm under sommaren
- En dryg vecka kvar på första uppladdningen!
- FS-profilen: Bloggen föder Majas fotointresse
- Vår drömfotoresa till Namibia - kort reserapport
- Nya objektiv från Samyang
- Från dröm till dödlig diagnos
- Koppla Lightroom till Fotosidan - Säg hejdå till krånglig bilduppladdning!
- Ny bildvisningssida för förstorad bild
- Pentax Q7 – kvalitetskompakt med utbytbara objektiv
- Pentax K-50 och K-500 – med eller utan vädertätning