Fotosidans Forum
>
Intresse / Inriktning
>
Vilda djur och fåglar, insekter
>
Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?
![]() |
|
|
Ämnesverktyg |
Betyg:
|
|
|
#826 |
|
|
Jag börjar inse att det är knepigt det här med insektsbestämning. Känner mig rätt nöjd med att fått reda på familjen. Men jag ska ge den info jag kan:
Stekeln är fotad ett par mil öster om Jönköping, 2 juni kl 10:30 ca. Den satt i gräset intill en grusväg. Ett gammalt äppelträd några meter ifrån. Alldeles intill ligger en trädbevuxen naturbetesmark (tall, gran, björk, en, asp, al mm) med öppna partier. Ett stenkast ifrån ligger jordbruksmark och åt andra hållet finns äldre skog samt uppväxande ungskog med mycket sly. En mycket varierad miljö kort sagt... Utländska forum tror jag att jag avstår ifrån.. men jag tackar för tipset! Mvh, Toni |
| Besvara med citat |
|
|
#827 |
|
|
En spinnarstekel, arten Caenolyda reticulata. //Staffan
|
| Besvara med citat |
|
|
#828 |
|
|
Som sagt, "gissning" var det från min sida ;)
|
| Besvara med citat |
|
|
#829 |
|
|
Tack Staffan! Kul att få veta vad det är :)
Mvh, Toni Senast redigerad av Tbirder den 2012-06-10 klockan 21:35. |
| Besvara med citat |
|
|
#830 |
|
|
Vad är detta för mysko bevingad insekt?
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2656972.htm Fotad i Älvsjö, villträdgård, äppelträd, kvällstid (faktiskt samtidigt som resten av familjen såg på någon sångtävling på TV). Ungefär 12 mm lång. Jag har några fler vinklar om det hjälper identifieringen. |
| Besvara med citat |
|
|
#831 |
|
|
Faktiskt ingen aning men kul att gissa.
En stekel i puppastadie? Levde den? Fler bilder skulle nog hjälpa. |
| Besvara med citat |
|
|
#832 |
|
|
Det är en stekelfluga, släktet Myopa. Det går inte att avgöra vilken art det är, det finns ett par vanliga och några ovanliga att välja mellan.
/Magnus |
| Besvara med citat |
|
|
#833 |
|
|
Fantastiskt att kunna se det på den bilden. Vilken kunskap vissa har.
Fast, jag hade ju rätt om ordningen, men det var ju säkert rena turen. |
| Besvara med citat |
|
|
#834 |
|
|
Vill ju inte förstöra, men det är ingen stekel utan en fluga. Häftiga djur, dom lägger ägg i flykten på andra insekter som humlor och bin som dom alltså parasiterar på.
|
| Besvara med citat |
|
|
#835 |
|
|
Tack för tillrättavisningen. Jag borde ha kollat att den tillhörde ordningen tvåvingar.
|
| Besvara med citat |
|
|
#836 |
|
|
Tack för svaret Magnus. Svenska Wikipedia hade inte mycket på dem men engelska kan åtminstone visa ett par av Myopa. Myopa dorsalis är ganska lik (fast verkar inte finnas i Sverige så det är säkert fel): http://en.wikipedia.org/wiki/Myopa_dorsalis
För att svara på Ratatoskr fråga vet jag faktiskt inte om den levde. Den satt väldigt still medan jag brände av blixt efter blixt på den, fast den satt parkerad i äppelträdet på ett "levande" sätt. Finns det några insektsböcker att rekommendera för den nyfikne nybörjaren i makrovärlden? Det är kul att veta vad man fotar. Förstår att det inte finns EN bok som täcker allt småkryp i landet, men de vanligaste familjerna vore kul. |
| Besvara med citat |
|
|
#837 |
|
|
Ja, tyvärr är de flesta Entomologi böckerna tunga och jag öppnar i princip inte mina. Däremot kan jag rekommendera för oss amatörer NN (NationalNyckeln) sök så hittar du deras sida direkt. Det är helt FANTASTISKT projekt med fenomenala böcker.
|
| Besvara med citat |
|
|
#838 |
|
|
Bildgooglade på Myopa och den här är väldigt lik, så till den grad att jag kallar det samma: http://www.flickr.com/photos/siegfri...el/6957468146/
|
| Besvara med citat |
|
|
#839 |
|
|
Som jag skrev i mitt svar när jag redigarade det, det går inte att avgöra vilken art det är från bilden, alla svenska Myopa är väldigt lika varandra, särskilt från denna vinkel.
/Magnus |
| Besvara med citat |
|
|
#840 |
|
|
"Tack för din beställning!
Fjärilar: Dagfjärilar. Mångfotingar. Skalbaggar: Långhorningar. Tvåvingar: Blomflugor. Del 1. Tvåvingar: Blomflugor. Del 2. Steklar: Myror - getingar" Många kilo böcker blev det, en grundplåt i biblioteket. :D |
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:51.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar