Annons

Ändra ppi - resultat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joachim

Aktiv medlem
När jag plockar upp mina bilder (EOS30D) i CS2, så är ppi inställt på (tror jag) 240ppi.
Kan jag ändra detta värde (högre?) "hur jag vill", eller finns det ett generellt "best of"-läge för utskrifter hos ex. Crimson?

Jodå, jag har läst artikeln om ppi, fortfarande lite konfunderad.
:)
 

erro.se

Aktiv medlem
Kort svar: det spelar ingen roll vad du ställer PPI till, det vktiga är hur många pixlar bilden har, samt vilken fysisk storlek du sagt åt Crimson att skriva ut den med. PPI blir vad det blir.
 

alfin

Aktiv medlem
Robert har naturligtvis helt rätt, men om du inte vill att Crimsons maskiner automatiskt ska interpolera dina bilder, så beskär du dem själv till rätt storlek och sätter upplösningen till 300 ppi innan du skickar in dem. Alla bilder på Crimson körs i 300 ppi upp till 30 x 45 cm, men du måste beskära dem till rätt pappersstorlek, annars justeras de ändå.
 

Joachim

Aktiv medlem
erro.se skrev:
Kort svar: det spelar ingen roll vad du ställer PPI till, det vktiga är hur många pixlar bilden har, samt vilken fysisk storlek du sagt åt Crimson att skriva ut den med. PPI blir vad det blir.

Ok. Om jag frågar så här, har en bild ett ppi-värde från kameran?
Är detta default i kameran?
 

Graylingman

Aktiv medlem
En bild har ett visst antal pixlar i X-led och i Y-led, beroende på kameramodell. Det är egentligen det enda som är intressant. Dessa pixlar räcker sedan till en viss storlek vid utskrift på papper. Olika storlek beroende på valt ppi (=pixlar per tum) vid utskriften.

Men nu kanske jag skrev nåt som är självklart för dig.. Ursäkta i så fall :)
 

Joachim

Aktiv medlem
WFS) (Graylingman skrev:
En bild har ett visst antal pixlar i X-led och i Y-led, beroende på kameramodell. Det är egentligen det enda som är intressant. Dessa pixlar räcker sedan till en viss storlek vid utskrift på papper. Olika storlek beroende på valt ppi (=pixlar per tum) vid utskriften.

Men nu kanske jag skrev nåt som är självklart för dig.. Ursäkta i så fall :)

Pixlar känner jag till, vad jag däremot inte förstår är om antalet ppi i en bild är förutbestämt i kameran, bestäms i PS, eller om detta värde kan ändras hur som helst, allt baserat på vilken storlek (cm) jag vill skriva ut.


Usch vad dum jag känner mig...o inte står det i min fina photoshop för digitala fotografer av s. kelby som jag nyss köpt...


Fråga 2: Om jag öppnar en bild i PS, som har ppi 240, ändrar detta värde till 350 (bockar av rutan relativ någonting....) och sparar om (ex. TIFF), har jag då försämrat bildens upplösning? Antal Mpix är ju densamma.
 

erro.se

Aktiv medlem
Joachim skrev:
Ok. Om jag frågar så här, har en bild ett ppi-värde från kameran?
Är detta default i kameran?
En bildfil har alltid (tror jag?) något förinställt PPI-värde. Detta sätts av kameran. Men det säger egentligen ingenting om bilden. Du kan ändra detta värde till vad du vill. Om PPI är 300, 72 eller 3 spelar ingen roll så länge du inte interpolerar om bilden.

Bilden består av pixlar. Visar du den på en bildskärm så är det pixlar som visas, oberoende av PPI. Skriver du ut den så ska pixlarna översättas till en fysisk storlek. Antingen så anger du denna storlek (15*10 cm, A4 eller så) och då blir PPI vad det blir. Eller så anger du PPI, och då blir den fysiska storleken vad den blir.
 

aasaboe

Aktiv medlem
Kör du raw? I så fall sätts dpi vid konverteringen, kolla en bra bit ned åt vänster i rutan som kommer upp när du klickar "Convert and save" om du använder Canon DPP, där kan du välja själv.

Om du ändrar bildens dpi från 240 till 350 ändrar du ingenting annat än storleken på bilden vid utskrift. Det är ju betydligt fler punkter per tum vid 350 än 240 (110 noga räknat) så vid 350 dpi blir den utskrivna bilden mindre.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Såhär gör jag

Om någon som vet bättre än jag vill rätta mig så går det bra. Jag blir inte vare sig stött eller kränkt, bara tacksam.

Jag sk-ter i ppi och dpi i Photoshop, jag räknar bara pixlar.

Ett exempel:

Jag har en bild som efter beskärning är 1500px gånger 2000px som jag vill skriva ut med 300 dpi i storleken 30x40 cm.

För att göra det räknar jag ut att jag behöver 3543px gånger 4724px. Då öppnar jag bilden i PS och interpolerar upp den (ev i steg om 10% i taget) tills bilden är tillräckligt stor med avseende på antal pixlar.
 

erro.se

Aktiv medlem
Re: Såhär gör jag

WFS) (Graylingman skrev:
Om någon som vet bättre än jag vill rätta mig så går det bra. Jag blir inte vare sig stött eller kränkt, bara tacksam.

Jag sk-ter i ppi och dpi i Photoshop, jag räknar bara pixlar.

Ett exempel:

Jag har en bild som efter beskärning är 1500px gånger 2000px som jag vill skriva ut med 300 dpi i storleken 30x40 cm.

För att göra det räknar jag ut att jag behöver 3543px gånger 4724px. Då öppnar jag bilden i PS och interpolerar upp den (ev i steg om 10% i taget) tills bilden är tillräckligt stor med avseende på antal pixlar.
Eller så skickar man bara in originalbilden med sina 1500*2000 pixlar och säger åt Crimson att "den här vill jag ha i 30*40 cm". Och så sköter de interpoleringen.

Frågan är om man ser någon skillnad på ett bra fotolabbs interpolering och den man gör själv i t.ex. Photoshop? Är det värt mödan att lägga ner det arbetet själv? Jag har aldrig testat att jämföra, det kanske man borde.
 

erro.se

Aktiv medlem
Sen är det väl så rent allmänt att fotolabben bryr sig inte om vilket PPI en bild har, de skriver bara ut de pixlar som finns i den fysiska storlek som kunden angett. Interpolering av bilden till rätt PPI för respektive labbs maskin sker automatiskt. Och där kanske det kan skilja i kvalitet hur detta görs på olika labb?
 

Joachim

Aktiv medlem
aasaboe skrev:
Kör du raw? I så fall sätts dpi vid konverteringen, kolla en bra bit ned åt vänster i rutan som kommer upp när du klickar "Convert and save" om du använder Canon DPP, där kan du välja själv.

Om du ändrar bildens dpi från 240 till 350 ändrar du ingenting annat än storleken på bilden vid utskrift. Det är ju betydligt fler punkter per tum vid 350 än 240 (110 noga räknat) så vid 350 dpi blir den utskrivna bilden mindre.

Jag använder Adobe Bridge, sitter på jobbet nu, ska kolla upp lite "preferences" när jag kommit hem.
 

alfin

Aktiv medlem
Det här var tydligen svårt att förstå, då repeterar vi; om du inte vill att Crimsons maskiner automatiskt ska interpolera dina bilder, så beskär du dem själv till rätt storlek och sätter upplösningen till 300 ppi innan du skickar in dem. Alla bilder på Crimson körs i 300 ppi upp till 30 x 45 cm, men du måste beskära dem till rätt pappersstorlek, annars justeras de ändå.
 

erro.se

Aktiv medlem
alfin skrev:
Det här var tydligen svårt att förstå, då repeterar vi; om du inte vill att Crimsons maskiner automatiskt ska interpolera dina bilder, så beskär du dem själv till rätt storlek och sätter upplösningen till 300 ppi innan du skickar in dem. Alla bilder på Crimson körs i 300 ppi upp till 30 x 45 cm, men du måste beskära dem till rätt pappersstorlek, annars justeras de ändå.
Men som jag funderade ovan: blir det någon märkbar skillnad på att göra denna interpolering själv jämfört med att låta Crimson göra det?
 

alfin

Aktiv medlem
Beror på om du är bättre än maskinerna på att skärpa upp bilderna efter att du har interpolerat dem. Jag tror du är det. Interpoleringsresultatet brukar bero på hur bra man är på att lägga på skärpa, och det är jag övertygad om att du kan lära dig fullt ut.
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
erro.se skrev:
Men som jag funderade ovan: blir det någon märkbar skillnad på att göra denna interpolering själv jämfört med att låta Crimson göra det?
Märkbar är svårdefinierat utan att veta mer om vad som händer i processen i maskinen.

Det finns olika typer av interpolationsmetoder, vissa bättre än andra. Den mest triviala, "närmaste granne", ger betydligt sämre resultat än andra mer avancerade metoder. Nu tror jag inte att maskinerna på labben gör något dåligt jobb, tvärtom, men du överlämnar kontrollen till någon annan. Det kanske är acceptabelt, det kanske rimmar illa med din övriga filosofi när det gäller bildhantering.

Något som talar MOT att man låter labbet göra det är att många skärper sin bild för det aktuella ändamålet och det brukar göras som sista steg. Ska labbet skala om bilden kan effekten av skärpning gå delvis förlorad. Samtidigt bör det också nämnas att många labb tydligen också skärper bilder i maskinen så... (risk för kaka på kaka, mao överskärpning)

Kort och gott, vet man inte vad man gör har man två alternativ, låt labbet skala om bilden eller lär dig hur du gör. Vet du hur du gör, har du också två val, gör det eller strunta i det och lev med labbets resultat. Sen får man prova sig fram till vad man själv tycker är bäst.

(PS. Nej, jag tror att om du gör smärre omskalningar, speciellt nedsamplingar, kommer du nog ha svårt att skilja på två bilder i blindtest, i det generella fallet. Men någon får väl testa den teorin!)
 

Joachim

Aktiv medlem
Om jag väljer storlek (cm) för utskrift och låter ppi bli vad det blir, gör jag ganska rätt då?
Fick just tillbaka en utskrift, 20*30cm, från Crimson som skrevs ut i 320 resp 240 ppi, omöjligt att se skillnad med mina ögon iaf.
 

alfin

Aktiv medlem
Du menar att du skickade in en bild på 320 ppi och en annan på 240 ppi? Crimsons maskiner har i ena fallet interpolerat ner från 320 ppi till 300 ppi och i andra fallet interpolerat upp från 240 ppi till 300 ppi innan utskrift. Det är en så liten ändring att du inte kommer att se någon skillnad på en A4 storlek om du gör det själv eller låter Crimsons maskiner göra det.

Däremot är det skillnad på utskriftsskärpning för en 240 ppi bild och en 300 ppi bild, så vill man optimera skärpningen när man vet att den kommer att interpoleras, så är det bättre att göra interpoleringen själv och utskriftskärpningen vid den upplösning som bilden kommer att skrivas ut med. Annars optimerar du skärpningen för 240 ppi men bilden ändras till 300 ppi innan den skrivs ut och din skärpning är inte längre optimal.

Om man nu inte bryr sig om sådana trivialiteter som att bilden ska vara optimalt skärpt för utskrift, så har det ingen betydelse vad du skickar in. Du blir säkert nöjd ändå.

Håkan Holmberg på Crimson har bekräftat till mig via e-mail att det är så här det fungerar, 300 ppi för alla bilder upp till 30x45 cm.
 

erro.se

Aktiv medlem
Jag har också nyligen testat att kopiera några bilder hos Crimson, dels med deras egen automatiska interpolering och dels med min egen interpolering i Photoshop.

Dels en 4 Mpix bild i A4-format (uppskalning) och dels en 10 Mpix bild i 10*15 cm storlek (nedskalning). För mig som "engagerad hobbyfotograf" så kan jag inte se någon skillnad på min eller Crimsons interpolering.
 
ANNONS