Annons

Kodak 120 och 620

Produkter
(logga in för att koppla)

ISBjörnen

Aktiv medlem
Hej.

Har fått 2 kameror av mina gamla släktingar.

en Kodak 120 och en Kodak 620(tror jag)

hur fungerar dem? hur laddar jag i film. har lyckats dela 620 lite o se in, då ser man filmrulen men hur laddar man på film?

tacksam för alla upplysningar.
 

Urr

Aktiv medlem
120 och 620 är olika filtyper. 120 filmen finns fortfarande att köpa, 620 är en annan typ av spole.
 

Urr

Aktiv medlem
Det krävs nog att man laddar om filmen på rätt sorts spole isåfall. Och då behöver man ju två tomspolar till kameran. Samt ett absolut ljustätt mörkrum. Om man tycker att det är värt arbetet.
 

ISBjörnen

Aktiv medlem
Tack för svaren.

Hade varit skoj att prova dem.

undrar dock fortfarande hur jag får utt spolen som sitter i?

klart de e värt arbetet.
 

Olle

Aktiv medlem
Det är nog större chans att någon kan hjälpa dig med hur kamerorna laddas om vi får veta mer om vad det är för kameror. 120 och 620 är ju spoltypen och säger inte så mycket mer, även om numret ibland ingår i namnet. T ex heter min gamla lådkamera Kodak SIX-20 Brownie E.

Olle
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Har inte stött på någon 620-film sedan min gröna ungdom - för ungefär 45 år sedan - men om jag inte minns fel så var också ursparingen i spoländan mindre på 620-spolen. Det gjorde att man inte kunde stoppa in en sådan i en kamera avsedd för 120-spolar - spoländan kom att "rida ovanpå". Minns inte ifall det möjligen gick att stoppa in en 120-spole i en kamera avsedd för 620-spolar utan att det glappade för mycket. Eftersom det fanns 620-film att få tag i på den tiden (och ganska långt senare också) så var det aldrig aktuellt med några abrovinscher.

Däremot spolade jag vid ett tillfälle över film från 4 st 620-rullar till 120-spolar, minns jag. Anledningen var att en fotoaffär realiserade några 620-rullar som hade gått över tiden (svartvita förstås), och såsom på den tiden varande en skolgrabb så hade jag ju knappast några pengar alls att röra mig med... Vid närmare eftertanke är det ju inte mycket bättre i det avseendet nuförtiden heller :-(
 

meldert

Aktiv medlem
Tack för svaren.

Hade varit skoj att prova dem.

undrar dock fortfarande hur jag får utt spolen som sitter i?

klart de e värt arbetet.
Du drar ut ratten som man använder för att dra fram filmen. Sen kan du ta ut den inre boxen (på en brownie) och ta ut filmen. Sannolikt samma förfarande (dra ut knappen) på andra modeller.
 
ANNONS