Annons

Bygg ditt eget supermakro!

Produkter
(logga in för att koppla)

Fibbe_15

Aktiv medlem
Du behöver:

Systemkamera
Teleoptik
Normaloptik/macro (så lätt som möjligt)
Silvertejp
En gammal(ren!) strumpa eller dylikt

Ev. Kardborre band eller ett annat spänbart band.
Ev. Blixt eller annan stark lampa

1.

Klipp av "halsen" på strumpan.


2.

Ta ett vanligt tele, (jag tog ett soligor 300mm f/6,3) och en normaloptik (jag tog ett tamron 90mm macro) och sätt frontlinserna mot varandra,

OBS! Ha motljusskyddet på så att inte linserna kan repa varandra.

3.

Trä över strumpan över optiken så att den täcker lika mycket på båda två.

4.

Tejpa hårt och mycket, över hela strumpan (tejpa inte på optiken då den blir kladdig när du tar bort tejpen).

Om du nu har gjort rätt så ska objektiven sitta ihop ganska hårt.

5.

Ta kardborre bandet och dra det ganska hårt över skarven som blir mellan objektivens linser (detta för att linserna inte ska glida i sidled.




Nu monterar du teleobjektivet på kameran och håller i båda objektiven med vänstra handen (om du är högerhänt)


Fokuserar gör du genom att flytta dig fram och tillbaka mot motivet, inga rattar behövs.



BLIXT BEHÖVS I DOM FLESTA FALL!


Lycka till!

Mvh Felix
 

Bilagor

Jeppe

Aktiv medlem
Kom på och kom på. Det har funnits sedan den moderna fotografins uppkomst. Normalt sett använder man de filterringar (dubbla gängor) som finns. Men det går ju lika bra med en strumpa och lite gaffa...
 

xandx

Aktiv medlem
En vänd Nikkon 18-55 kit glugg är inte heller att leka med :)

Problemet är jo att man måste fokusera genom att flytta sig fram och tillbaka! En manuel glugg är att föredra då man kan ändra bländare för just ökat skärpedjup..!
 

aolsson

Aktiv medlem
En annan konstruktion som jag prövat är följande:

En teleförlängare (2x) mot kamarahuset.
Ett set mellanringar (eller ett papprör) framför förlängaren.
Och ett normalobjektiv ytterst.

Ger också extrema närbilder, kort-kort skärpedjup och kräver massor med ljus.
 

Fibbe_15

Aktiv medlem
Jag har tittat på bilder som Bjorsa har tagit och tycker dom är nå grymt snygga så jag va tvungen att testa själv, men i bris på omvändningsringar och dyl så blev det så här...

Att det bara är skarpt i mitten beror nog på det korta skärpedjupet och dom runda föremålen jag fotat.

Jag ska försöka fota en blomma men då i studiomiljö...

bild kommer...

Mvh Felix
 

Fibbe_15

Aktiv medlem
ja det var ju bara ett test, ljusstyrkan hamnar över 9 som största bländaren så det är helt oavänbart iallafall

//Felix
 

iSolen.se

Guest
Provade lite själv, 52mm filtergänga normal passar dock inte så bra på 72mm filtergänga tele så det blev till att improvisera. Gick lättast om man ställde bägge objektiven på oändligt och gav tusan i de längsta brännvidderna. Körde med blixt så det var inget problem med ljuset. Kunde blända ner till f/22. Den bakvända normalen fick ligga lös framför telet och hade f/1.8 inställt förstås.

Några bra bilder har jag svårt att tänka mig att det kan bli, åtminstone med mina grejer. 18-200 plus 50mm men det var skoj så jag ska nog plocka fram något gammalt objektiv med mindre filtergänga.
 

Impala

Medlem
Jag testade lite snabbt med ett canon 75-300 och ett gammalt manuellt pentax smc 50mm.

De har filterdiameter 58mm resp 49mm. Jag använde en step-up-ring 49->52 + en step-down-ring 58->55, jag lindade 2 varv eltejp runt den större delen av step-up-ringen, då gick den att gänga fast i den andra ringen, blev hur stabilt som helst. Har inte hunnit testa så mycket, men verkar fungera rätt så bra.
 
ANNONS