Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

panik fota familjebilder

Produkter
(logga in för att koppla)

johan___larsson

Ny medlem
Hej

jag behöver massvis med tips, har fått i uppdrag att fota ett par med sitt barn som en porträttare a som vanligt på de, vad borde jag tänka. De ska inte var i någon studio utan de ska vara hemma hos de. Vad borde jag tänka på?jag har en sb800 bixt de måste jag nog använda, de här blir som en> utmaning för mig men skulle bli super glad om jag får tips?

mvh
johan

Som frilansfotograf borde du väl veta? :)

Eftersom du inte har lämnat några uppgifter om vad du kan eller vad det är för typ av bilder mer än en familj så är det väldigt svårt att veta vilka tips du vill ha hjälp med. Fotosidans artiklar om allt möjligt kanske kan innehålla något för dig?

Tjiht vad otrevlig du var då!
frilansare kan amn väl vara ändå, men aldrig gjort något porträtt fotografering i hem bara sådär upp och ner.

Johan!, vill du ha hjälp får du vara trevlig.

Tips:
Du bör ta reda på hur det ser ut hemma hos familjen. Du kanske behöver ändra om bland möbler o.s.v. Plocka bort störande saker som gör bliderna nervösa och röriga. Har dom mycket fönster med infallande solljus? Har dom vitt tak? (du kan slå blixten i det).

Kolla på bilder tagna av proffs. Försök förstå hur dom satt upp sina bilder. Det kan man lära sig mycket på.

Otrevlig? Jag har en smiley med efteråt. Om det upplevs som otrevligt ber jag om ursäkt.
Konstaterade kanske i mitt stilla sinne att en frilansfotograf livnär sig på sin fotografi och det står i skarp kontrast till det du frågar om. Det ligger inget nedsättande i att fråga om sådant men inte vet och jag har inte på något sätt menat att du är en dålig fotograf eller något annat utan gett dig en länk med mycket nyttiga tips på ljussättning, komposition mm. Om man inte vet hur att fota människor i sitt hem, skriver frilansfotograf och inte har bilder på sin sida så är det svårt att veta vilken nivå du vill ha tipsen på. Är det på ren kompositionsnivå? Ljussättning? Uppställning av gruppbild? Inställning av kameran? Se till att de är vattenkammade? Jag vet bara att jag inte vill bli kallad otrevlig på fel grunder.

ANNONS
Götaplatsens Foto