Annons

Rädda bleka förstoringar i datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag har några 20x30-förstoringar från negativ färgfilm på väggen. De är gjorda 1980-1985 på ett vanligt publikt labb, inte "proffs"-labb, och har suttit upp sedan dess.

De börjar se bleka ut. Har jag någon rimlig chans att ge dessa livet åter genom att scanna dem och dra upp färgen i GIMP(*)? Vad exakt händer när bilden bleknar? Jag kan givetvis provdra i alla spakar, men det borde vara en bättre chans att få rätt, om jag har någon liten idé om vad som typiskt händer. De bilder jag tänker på är på motiv som jag inte lätt kan återse, så jag kan inte åka och titta på originalet, tyvärr.

Per.

*) eller PS, förstås.

Bleka förstoringar..

Är bilden bara blek, eller har du färgförskjutningar också?

Pröva att ställa in tonomfånget manuellt med "Nivåer" redan när du scannar, för att utnyttja den information som finns kvar i bilden maximalt. Provscanna, gå till Nivåer och titta på den tonfördelning du fått i diagrammet. Dra den vita resp. svarta triangeln till ändarna av fördelningen. Gör denna inställning separat för respektive färg, R, G och B.

Det jobbiga är nog om det har bleknat eller förstörts på nåt sätt just fläckvis. Då är det inte bara att dra i lite reglage. Annars ska det inte vara nåt problem.

Om du är intresserad av vad man verkligen kan åstadkomma när det gäller just restaurering, så kan jag rekommendera 'Restoration & Retouching' av Katrin Eismann. Väldigt smarta grejer med just färgkanaler och mycket annat. Själv är jag inte ens intresserad av just restaurering, mest kloning, men man lär sig massor av hur allt hänger ihop när det gäller färger. Boken är för Photoshop, men man kan tillämpa det mesta på andra program också.

Re: Bleka förstoringar..

lenelg skrev:
Är bilden bara blek, eller har du färgförskjutningar också?

Bekymret är att jag inte riktigt vet... Jag hade hoppats att någon skulle säga något i stil med "Hm... tidigt 80-tal säger du? Då använde de flesta labb Fugix G54-papper som brukar blekas mest i grön-kromiluxen. Dra upp den en aning, och balansera tuttiluminasen så ordnar det sig!"

Men så enkelt ska det nog inte vara.

Tack för tipset om skanningen!

Per.

Finns negativet kvar är det väl enklast att lämna in det för en ny förstoring? Negativen förvaras ju i mörker och de ändras inte lika mycket som förstoringar som sitter uppe på en vägg och utsätts för ljus hela tiden.

ANNONS
Götaplatsens Foto