Annons

Mingelfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Victorrr

Avslutat medlemskap
Har precis börjat jobba på en nattklubb.
Och jag har hjälpt dom med ett inköp av en grundutrustning, en Canon 400D och en Canon 430EX blixt + en omnibounce. Och jag har blivit ombedd att fota lite för klubben också.

Eftersom jag är helt ny på mingelfoto och externa blixtar så tänkte jag kolla om det finns några vana mingelfotografer här som har lust att tipsa om inställningar osv för att få dom där läckra mingelfotona.

Hur bör man rikta blixten?
Blixtinställningar?
Kamerainställningar?
Bländare?

Det är väl något liknande resultat som denna jag söker:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1026560&target=_blank

Tacksam för svar!
 

RG

Avslutat medlemskap
Tror det behövs en speciell typ av nattklubb för det för denna verkade mycket ljus.
 

Victorrr

Avslutat medlemskap
Saken är ju den att jag inte har någon koll alls på blixten och blixtinställningar. Men men, får väl testa helt enkelt. :p
 

Per_S

Aktiv medlem
läs lite längre upp så har han skrivigt vad han har för blixt.
och så till svar =)
Sätt blixten på att synka på andra ridån (står i manualen, du trycker på knappen till höger om mode tills den blixten som är till höger under knappen syns i displayn), exprimentera dig till en ganska lång slutartid...börja på typ.. 1/80 del och jobba mot långsammare tider.

Grejen med blixt på synk med andra ridån är att under den långa slutartiden tar kameran in ljuset från bakgrunde, lampor, strob å sånt. Sen när blixten slår precis innan slutaren stängs så bränner den fast det som är närmst kameran, personerna i det här fallet. Då kommer det att bli bra.

Lycka till!
 

Graylingman

Aktiv medlem
Per_S skrev:
läs lite längre upp så har han skrivigt vad han har för blixt.
och så till svar =)
Sätt blixten på att synka på andra ridån, exprimentera dig till en ganska lång slutartid...börja på typ.. 1/80 del och jobba mot långsammare tider.

Grejen med blixt på synk med andra ridån är att under den långa slutartiden tar kameran in ljuset från bakgrunde, lampor, strob å sånt. Sen när blixten slår precis innan slutaren stängs så bränner den fast det som är närmst kameran, personerna i det här fallet. Då kommer det att bli bra.

Lycka till!
Fast... första eller andra ridån spelar ingen roll vid vimmelfoto. Skillnaden är bara att du med synk på första ridån väljer att "bränna fast" de positioner etc personerna hade när den långa exponeringen började i stället för när den slutade, vilket kan vara bättre, särskilt om du jobbar med ordentligt långa tider.
 

schander

Ny medlem
Att de inte spelar roll är lögn! Alltid andra för annars så är det stor risk att man får ljus från lampor eller liknande i deras ansikten om man flyttar kameran lite.
 

JR.

Aktiv medlem
schander skrev:
Att de inte spelar roll är lögn! Alltid andra för annars så är det stor risk att man får ljus från lampor eller liknande i deras ansikten om man flyttar kameran lite.
Och hur påverkar ljuset som träffar sensorn detta menar du?

Vad ja vet så blandas ljuset som träffar sensorn och då spelar det ingen roll om det är blixt först sen bakgrundsljus eller bakgrundsljus sen blixt, lite som att mängden avgör i blandningen och blixten ger motivet mest.

Kör du på 2:a ridån är det lättare hänt att personerna som du tar kort på blinkar p.g.a förblixten och att du ändrar komponeringen av din bild (de/du rör på sig innan huvudblixten). Sen kan du inte kan använda sökaren då spegeln är uppfälld. 2:a ridån funkar bäst på rörliga motiv då man vill ha lite effekt av att något rör sig.... (någon som står och hoppar upp och ner spelar mindre roll)

Victorrr skrev:
tipsa om inställningar osv för att få dom där läckra mingelfotona.


Bra tips här.!
http://www.digitalfrog.nl/?p=30
 

Przemek

Aktiv medlem
Några nyttiga tips...

Angående omnibounce:

Många är det som tycker att denna plastbit måste sitta på vid mingelfoto, typ ett must-have när man är och springer runt där ute. Jag har fotat mingel varje helg i ett halvår nu, och kan konstatera att:

Omnibounce är en så gott som värdelös plastbit som inte gör någon som helst nytta för dig på uteställen, tro mig. Den drar ut dina blixt-batterier väldigt effektivt och ser bara löjlig ut på kameran. Tvärt emot vad många säger så mjukar den EJ upp ljuset på uteställen, och jag har testat på ett antal olika. Kör antingen blixten rakt på eller studsa den i väggar eller snett bakåt i tak, förutsatt att det inte är för högt till tak, detta är ett effektivt sätt att eliminera fula skuggor på folk, tjejerna kommer uppskatta detta särskilt mycket! Du kommer säkert se en del "fotografer" som har sin blixt rakt upp med omnibounce på, springandes utanför lokalen under bar himmel och fota folk. Vad vitsen med det är är för mig en gåta...

Bländare/slutare:

Beror på vilken effekt du vill ha i dina bilder. Min preferens är att ta in ljuset i lokalen rätt mycket, då måste jag ha bländare 5,6 eller 4 ibland, annars blir lokalen kolsvart och kontrasten mellan folk och bakgrund för hög. Se bara till att ha folk ståendes jämte varandra och inte efter varandra, då skärpedjupet begränsar fokus, alla vill ju se skarpa och snygga ut!
ISO 400-800 brukar funka fint, det beror på hur ljus lokalen är. Prova slutare mellan 1/8 och 1/2 sekund, du kommer märka vilken effekt det ger.
Ha kameran på manuellt läge (M), ISO 400, bländare 5,6 och slutare 1/4. Variera sedan dessa lite hur du känner att det behövs.

Blixtinställningar:

Kör blixten på TTL II-mätning (normalt läge), kör EJ manuellt då är det dömt att misslyckas, alla bilder blir felexponerade. Testa ställa ner styrkan på blixten om du märker att den slår för hårt, det behövs ibland.

Ha blixtsynk på första ridån (normalt). Synk på andra ridån är helt onödigt för mingelbilder! Du ska fota mingel, inte strålkastarspår på bilar eller luciatåg. Första eller andra ridån gör ingen som helst skillnad när du har slutartider på bråkdelar av en sekund, och ljuset kommer registreras på sensorn på nästan exakt samma sätt.

Lite andra tips:

Fråga folk om de vill bli fotade innan du fotar, du blir mer omtyckt som fotograf då. Drick helst inte och låt INTE folk du inte känner att ta din kamera och fota, folk är fulla och kan tappa eller på annat sätt ta sönder din kamera, det är inte värt det. Lägg ner lite tid på att behandla dina bilder efteråt, de kommer att stå ut från den stora mängden mingelbilder där ute. Glöm inte att ha kul! Det är lite vitsen med det hela.

Hoppas det går bra för dig, lycka till!
 
Senast ändrad:

joppis

Aktiv medlem
Här kommer några exempel på vimmelbilder jag tagit (samt inställningar i manuellt läge på en EOS 350D).

Slutartid: 1/3 sec
Bländare: F/4,5
ISO: 400
Brännvidd: 38mm
Vitbalans: Blixt
Blixt: Speedlight 420 EX
 

Bilagor

Victorrr

Avslutat medlemskap
Tack för grymma tips Przemek Carlsson! Kan det vara värt att köpa en Canon OC-E3 TTL-förlängningskabel till blixten för att snabbare kunna välja att studsa mot något? Eller är det kanske smartare att köra blixten rakt på för att inte ev. riskera att trycka blixten rakt i ansiktet på någon som står bakom? Men OM man ska skicka blixten rakt på, är det inte bättre då att ha Omnibounce för att mjuka upp skuggorna?

Full kommer jag definitivt inte vara eftersom jag även kommer jobba och får smita undan några minuter för att fota!

Joel, skitfräscha foton! Och tack för kamerainställningarna. :)
 

joppis

Aktiv medlem
Tack Victor! :)

Det där med omnibounce.. jag har provat både med och utan men eftersom att man blandar ljuset så mycket med miljöljus så märkte jag ingen skillnad. Skulle väl vara det som sagts tidigare; att blixtens batteri tar slut snabbare med omnibouncen på.

En annan sak. Jag körde oftast RAW-format på grund av av att vitbalansen kan förändras en hel del beroende på situation (det är ju inte bara blixtens färgtemperatur när miljöljuset blandas in).

Jag riktade alltid blixten rakt på. Det enda blixten ska göra är att frysa personerna på bilden. Allt annat bör vara miljöljus enligt min mening. Då blir det mysigare stämning.
 

Victorrr

Avslutat medlemskap
Ah, najs. :) Jo, RAW lär man ju köra hur som helst, aldrig något annat!

Nu känns det som jag har lite mer kött på benen för att fota lite mingel sen. Mitt största problem är väl blixten som jag inte greppar, men ska väl gå att iaf få ett par sjyssta bilder utan att veta vad man riktigt gör ändå.. haha. :)
 

Przemek

Aktiv medlem
Victorrr skrev:
Tack för grymma tips Przemek Carlsson! Kan det vara värt att köpa en Canon OC-E3 TTL-förlängningskabel till blixten för att snabbare kunna välja att studsa mot något? Eller är det kanske smartare att köra blixten rakt på för att inte ev. riskera att trycka blixten rakt i ansiktet på någon som står bakom? Men OM man ska skicka blixten rakt på, är det inte bättre då att ha Omnibounce för att mjuka upp skuggorna?

Tveksamt om det är värt, känns rätt omständigt att ha båda händerna upptagna samtidigt. Jag brukar ibland säga åt folk hur de ska stå osv. och då är vänsterhanden bra att ha. Sedan tror jag det är bäst att ha blixten på kameran om man ska studsa den i tak/väggar - ju längre sträcka mellan blixt och reflekterande yta, desto större blir "ljuskällan" som reflekterar ljuset mot ditt motiv och då blir skuggorna mjukare. Du kan ibland få plus-kompensera blixten för att få tillräckligt med ljus.

Om du ska köra blixt rakt på så tror jag inte du tjänar på att ha omnin på, skillnaden mellan det direkta blixtljuset som träffar folket och det lilla lilla som studsar tillbaka är så pass liten så det knappast märks någon skillnad, skuggorna blir inte mjukare, även om man vill tro det. Prova gärna så kommer du se vad jag menar. Tänk på att om folk har vita/ljusa kläder så får man plus-kompensera blixten, då blixtmätningen annars luras av det.

Vill du vara lite fräck så kan du testa göra din egen bounce-card, beskrivning hittar du här:
http://abetterbouncecard.com/
 

Michael Eklöf

Aktiv medlem
Håller med Przemek, det är rätt jobbigt i längden att handhålla blixten, men det kan ge grymt bra effekter. Den största nackdelen vid mingelfoto är dock att hjälpljuset för AF då oftast inte träffar motivet och man missar fokus i de mörka lokalerna.
 
ANNONS