Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Bild ok på min dator, men oskarp på FS

Produkter
(logga in för att koppla)

Torun

Aktiv medlem
Jag har jobbat med en bild i GIMP som är ca 2000 kb stor, pixelbredd drygt 2000. För att kunna lägga in den på FS kan jag:

komprimera direkt till jpg 300kb

skala om bilden till en pixelbredd som motsvarar 300 kb (1050 i detta fall)

eller göra någonting däremellan, dvs skala ner så att den blir mindre och sedan komprimera.

Har provat alla varianterna på en bild och lagt in dem på FS (opublicerat album). Alla tre är hyfsat skarpa när jag tittar på filen som ligger på hårddisken. De jag lagt in på FS är förskräckliga! Hur kan samma fil bli så mycket sämre?

Hoppas på svar, för det känns som bortkastad tid. Är ingen idé att begära kritik som bilderna ser ut nu.

Torun

Vilken storlek (pixelbredd) har du på bilderna?

Har du över 640px så skalar FS automatiskt ner bilden, med oskärpa som följd. Om du laddar upp en bild med 2000 pixlar kommer FS att dra ner den till 1024 px, med bildförsämring till följd.

Är det bästa att skala ner bilden drygt 2000 pixlar till 640 och sedan spara som jpg?

Antar att man förlorar lite i kvalité på att skala ner så pass mycket, men samtidigt är det väl bäst att jobba med bilden så stor som möjligt?

Torun

Du bör sätta den till 640px på längsta sidan och därefter skärpa den. Oskarp mask ska på som absolut sista åtgärd.

Tack Jesper!!!

Jag har provat att skala ner till 640 pixlar och ser genast att det blir bättre. Det går dock inte att förstora bilden mer än marginellt. Om jag vill att det skall gå och föstora, måste jag spara i lite större format då? Med risk för att det blir sämre när andra vill titta på större format?

Tack för tipset om att avsluta med oskarp mask.

Torun

Vill du att de ska gå att förstora, så väljer du upp till 1024 px (men över 800). Då blir bilden hyffsad vid normal visning och bra i förstorat läge.

ANNONS
Götaplatsens Foto