|
|
#1 |
|
|
Lazy eye
Jag har en a100 och får nästan alltid sk lazy eye (ögonen halv eller hel stängda med blixt) med min son. Finns det någon bra lösning för detta t.ex. firmware uppgraddering, extern blixt, manuella inställningar osv?
Simon |
| Besvara med citat |
|
|
#2 |
|
|
Jag tror inte du kan köra den inbyggda blixten i manuellt läge A100:an.
Sonys externa 56:a går att köra manuellt och då får du ingen förblixt och slipper lazy-eye fenomenet. Att köra manuell blixt är lite bökigare, man får själv beräkna bländare med tanke på ledtal och motivavstånd. På nya A700 är förblixten så kort att jag inte sett fenomenet med autoblixt, (fick det på min gamla Dynax5D). Möjligen är de nya A200/300 även dom snabbare, men det hjälper inte dig ifall du inte är i stånd att byta. Lösningen för dig är nån form av manuell blixt. |
| Besvara med citat |
|
|
#3 |
|
|
Nja, jag vill nog inte byta (köpte kameran för bara 2 månader sedan). Hur är det med HVL-F36AM, blir det bra med den?
|
| Besvara med citat |
|
|
#4 |
|
|
Den går inte att köra manuellt.
Sigmas stora har jag för mig går. Lite billigare än sonyn. Du bör dock testa i butik för många har problem med Sigmablixtarna. Har en kompis som har just en A100. Han köpte Sigmablixten till sin gamla Dynax5D, där funka den men inte till nya A100. Kan vara nån mjukvarugrej så du bör testa själv. Finns nån bra Metzblixtar som också går manuellt. |
| Besvara med citat |
|
|
#5 |
|
|
Re: Lazy eye
Lazy eye är ju skelögd.
Det sin son har är snabb reaktion på blixtljuset. Stäng av förblixten så hinner han inte reagera. |
| Besvara med citat |
|
|
#6 |
|
|
Re: Lazy eye
Jag kör med Metz 54 MZ-4i, den använder inte förblixt alls.
Jag köpte den till min Dynax 7D men den fungerar bra till A700 också, kan uppleva att den kör på aningens för mycket ibland sen jag bytte till A700 men det är inget större problem. |
| Besvara med citat |
|
|
#7 |
|
|
Re: Re: Lazy eye
Men hur 17 kan han hinna reagera? Är det lång tid mellan "ljuden" från kameran och tills när blixten går? Vad händer om du flyttar blixten till bakre ridån? Då kanske ögonen hunnit öppna sig igen. Har du någon fokuslampa på?
|
| Besvara med citat |
|
|
#8 |
|
|
Det spelar ingen roll om jag kör med AUTO, P eller A, resultatet är detsamma. Kör jag med min Canon S60 P&S så blir det inga problem.
Hur flyttar jag blixten till bakre ridån eller hur stänger jag av för-blixten på kameran? Simon |
| Besvara med citat |
|
|
#9 |
|
|
Stänga av förblixten kan du inte.
Bakre ridå ställer du in i menyn för blixtlägen |
| Besvara med citat |
|
|
#10 |
|
|
Om du menar att man ställer in blixten på "Rear" så har det ingen effekt :(
Men jag undrar om inte Ola hade en poäng om skelögdhet. Det fick mig att tänka på en sak. Min son går sedan 3 veckor sedan på behandling för en njurtumör. En av medicinerna kan orsaka skelning och faktum är att innan detta hade jag inga större problem. Jag får återkomma efter hans behandling... |
| Besvara med citat |
|
|
#11 |
|
|
Det var tråkigt med din son, hoppas allt går bra.
Jag tolkade inte problem med att han skelade utan hade halvslutna ögon. Det är ett kännt fenomen att förblixten gör så att många har halvslutna ögon på foto. Vissa påverkas mer än andra. |
| Besvara med citat |
|
|
#12 |
|
|
Men det förklara inte varför det fungerar med min Canon kompakt och inte med min Sony a100...
|
| Besvara med citat |
|
|
#13 |
|
|
kör en billig ljussättning med ett par taklampor med ljusrör då vänjer han sig vid ljuset och blinkar inte :-)
Bildex. http://www.flickr.com/photos/madsandmarja/2138298537/ |
| Besvara med citat |
|
|
#14 |
|
|
Här kommer lite info.
Jag påverkas också av dessa "förblixtar" som inte går att stänga av. På Olympus kameror med inbyggd blixt så blundar jag på alla exponeringar vi testade. Jag reagerar delvis på Nikons i-TTL. Jag har en Fujifilm kompakt digital som funkar bra. |
| Besvara med citat |
|
|
#15 |
|
|
Jo, för olika kameror har olika snabba förblixtförlopp.
|
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:57.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar
Senaste nyheterna
- Europas natur visas i Stockholm under sommaren
- En dryg vecka kvar på första uppladdningen!
- FS-profilen: Bloggen föder Majas fotointresse
- Vår drömfotoresa till Namibia - kort reserapport
- Nya objektiv från Samyang
- Från dröm till dödlig diagnos
- Koppla Lightroom till Fotosidan - Säg hejdå till krånglig bilduppladdning!
- Ny bildvisningssida för förstorad bild
- Pentax Q7 – kvalitetskompakt med utbytbara objektiv
- Pentax K-50 och K-500 – med eller utan vädertätning