Annons

Värdelöst vetande om...

Produkter
(logga in för att koppla)

iBoat

Aktiv medlem
Oskarp mask.
Ganska konstigt uttryck. Begreppet uppstod långt innan bilden blev digital, redan på 50-talet.

Det kommer från en metod man använde för att få skarpare bilder vid färgseparering i reprokamera. Då fotograferade man samma bild 4 gånger genom olika färgfilter för att få fram CMYK som används vid tryckning. För att få fram Cyan ur bilden satte man ett rött filter framför linsen, för att få fram det gula använde man ett blått filter osv.

Innan man började med färgsepareringen tog man en svartvit bild (mask) på en ganska tjock film och med oskärpa.

När den bilden var klar lade man den på den oexponerade filmen. Vad som hände då var att den oskarpa masken spred ljuset på så sätt att det bildades svarta och vita konturer kring alla detaljer med hög kontrast.

När jag började jobba med digitala bilder 1982 var scannrarna utrustade med denna effekt och så småningom kom metoden in i datorerna.

1989 skaffade vi två st "monsterdatorer" och då kom "oskarp mask" in i datorvärlden.
 
Då jag är nyfiken av mig så fick jag äntligen svar på en fråga som jag funderat över Tack!
Nu förstår jag varför det heter oskarp mask, det har för den oinvigde varit ett konstigt uttryck.

Tobbe
 

afe

Aktiv medlem
Inte alls värdelöst vetande tycker jag. Jag har också funderat på varför det heter så (men inte brytt mig om att ta reda på skälet).
 

Siste

Avslutat medlemskap
Det är alltid kul att veta var ett uttryck kommer ifrån. Det är väl lite samma sak med bla. efterbelys och skugga. Logiskt i mörkrummet, lite bakvänt i datorvärden. Att skugga blir ljusare och eftebelys mörkare alltså
 

iBoat

Aktiv medlem
En liten lustig sak angående "skugga/dogde" är att den fungerar faktisk som en pjatt i mörkrummet. Ju längre man håller den över ett visst område ju jusare blir det. Vad jag vet fungerar inget annat verktyg i Photoshop på samma sätt.
 

Siste

Avslutat medlemskap
Nej du har nog rätt, något tidsberoende verktyg finns inte så vitt jag vet. Det är väl i så fall att gnugga på samma ställe som ger en liknande effekt.
 

Damocles

Aktiv medlem
Finns det inte någon av spraybrush-funktionerna som även de är tidsberoende då ? Eller har jag kommit ihåg i syne...
 

iBoat

Aktiv medlem
Har för mig att det fanns ett Airbruschverktyg i de tidiga versionerna av PS, man fick tom ett litet "pysljud" när man använde det.

Samma funktion kan man få med den vanliga penseln och man klickar i färgsprutan.
 

Bilagor

ANNONS